چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 01:40
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
قاصدك‌ها در ويترين‌ كتابفروشي‌ها چاپ

حدفصل شمارگان پايين كتاب در ايران و چالش‌هاي فراروي آن از جمله موضوعاتي است كه بارها و بارها در قالب مقاله‌ها و گزارش‌ها به آن پرداخته شده است.

اين كه چرا كتاب به عنوان يك نياز اساسي جامعه چندان مورد توجه نيست و اين كه آيا اين بي‌توجهي ناشي از عملكرد توليدكنندگان است و يا بيش‌تر ناظر بر عدم گرايش مخاطبان، موضوع قديمي «مرغ و تخم‌مرغ» را به ياد مي‌آورد كه پرداختن به آن آلان مورد نشر نيست.

اما به نظر مي‌رسد براساس يك نگرش علمي، موضوع كتاب به عنوان يك حوزه كلي مرتبط به عناصر و مؤلفه‌هاي گوناگون بايد مورد بررسي قرار گيرد. يكي از مؤلفه‌هايي كه همه‌ي همكاران حوزه كتاب به آن اتفاق نظر دارند، تعداد اندك ويترين براي عرضه كتاب در مقابل فراواني توليد است. اين كمبود مي‌تواند آثار سوء بسياري را در عدم استقبال از كتب به همراه داشته باشد؛ بدين جهت هرگونه اقدام براي افزايش محل عرضه و ارايه كتاب گامي است در راستاي سهولت در دسترسي و به تبع آن افزايش مخاطب.

از جمله اقداماتي كه مي‌توان آن را در اين چرخه مؤثر دانست، برداشتن گام‌هاي عملي و اجرايي براي تحقيق طرح جامع گسترش بازار كالاهاي فرهنگي است و از آن جمله مي‌توان به راه‌اندازي تعداد 735 واحد كتاب فروشي سيار در 30 استان كشور با عنوان «قاصدك كتاب» اشاره كرد. اين طرح كه براي شهرستان‌هايي با جمعيت بالاي 50 هزار نفر پيش‌بيني شده است با هدف افزايش ويترين كتاب در دستور كار خود دارد و مي‌تواند به عنوان يك پروژه ملي كتاب فروشي در افزايش محل عرضه كتاب مؤثر باشد.

اكنون كه اين طرح از طريق مجتمع مطبوعات تخصصي كشور و با همكاري سازمان‌ها و نهادهاي مختلف ذي‌ربط در حال اقدام است، بر صاحب‌نظران و علاقمندان به پيشرفت صنعت نشر فرض است تا با همكاري و همراهي خود بر غناي اين طرح بيفزايند و از نقاط احتمالي آن بكاهند. باشد كه نتايج ثمربخش آن را شاهد باشيم.

كميسيون آموزشي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران با توجه به ابعاد مهم آموزشي نيروي انساني، قبل از به كارگيري، از پيشنهاد مجري طرح براي آموزش متقاضيان استقبال كرده و آن را به مثابه يكي از شاخص‌هاي مهم آن مي‌داند. بدين لحاظ طي چندين جلسه مشورت و تبادل نظر، سرفصل‌هاي آموزشي آن را تعريف كرده و  براي تصويب نهايي ارايه كرده است. اين كميسيون اميدوار است پس از تاييد نهايي مراحل آموزشي آغاز  شود.

ibna.ir


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com