جمعه 7 ارديبهشت 1403 10:50
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
کتاب درس فارسی دهه 30 منتشر می شود چاپ

 

کتاب "فوائد‌الادب"  بار دیگر به زیر چاپ رفت و به زودی در یک مجلد منتشر می‌شود.

کتاب "فوائد‌الادب" که در زمان تدریس در مقطع متوسطه (کلاس ششم به بعد) نظام آموزشی ایران در فاصله سالهای مابین دهه‌ 30 تا 60 شامل 6 جزوه بود بار دیگر به زیر چاپ رفت و به زودی در یک مجلد منتشر می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب که مهمترین اثر استاد عبد العظیم قریب به شمار می‌رود حدود 30 سال به عنوان کتاب درس زبان و ادبیات فارسی در چندین مقطع تحصیلی از نظام آموزشی ایران تدریس می‌شد و یکی از منابع مهم دانش آموزان آن سالها برای یادگیری این رشته تحصیلی به شمار می‌رفت.
"فوائد‌الادب" به کوشش ناصر رحیمی و محمد رسول دریاگشت تدوین شده و با مقدمه‌ مشروحی که ایرج افشار بر آن نوشته طی هفته آینده در 738 صفحه توسط انتشارات استودیو ایرانیکا ( انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار)  در شمارگان 1000 نسخه منتشر می‌شود.
استاد قریب  سال 1257 شمسی در آشتیان به دنیا آمد. وی پس از آن که به استخدام وزارت معارف آن زمان درآمد و در مدرسه علمیه که تنها آموزشگاه به شیوه جدید تدریس بود به تعلیم دانش آموزان مشغول شد تدریس در مدرسه نظام را هم آغاز کرد. قریب همچنین در مدرسه دارالفنون و در دانشسرای عالی (از نخستین دوره تأسیس ‌آن) ادبیات فارسی را تدریس می‌کرد و پس از تأسیس دانشگاه تهران به سمت استاد دانشکده ادبیات برگزیده شد و تا زمان مرگ به تدریس زبان و ادبیات فارسی اشتغال ‌داشت.
وی که به عضویت فرهنگستان زبان فارسی ایران نیز انتخاب شد نخستین کسی بود که دستور زبان‌ فارسی را در قالبی ساده و روشن تدوین کرد و تدریس آن را به صورت ماده مستقل در مدارس ایران رواج داد. استاد قریب در سال 1344 در سن هشتاد و شش سالگی درگذشت.
دستور زبان فارسی (در چهار مجلد)، بدایه الادب، قرائت فارسی در دو مجلد، تصحیح و تحشیه کلیله و دمنه و نیز گلستان و بوستان از دیگر آثار استاد قریب است.


مهر


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com