سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 18:22
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
«كهن ديارا» و نقد آثار نادر نادر‌پور چاپ

انتشارات «سخن» منتشر كرد

«كهن ديارا»، عنوان يكي ديگر از کتاب‌های مجموعه بيست جلدی «در ترازوی نقد» انتشارات «سخن» است كه فروردين امسال منتشر شد. در اين كتاب مقالاتي از غلامحسين يوسفی، يدالله رويایی، فريدون مشيری، پرويز ناتل خانلری و ديگر صاحبنظران درباره ويژگی‌های شعر نادرپور گرد آمده است._
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «كهن ديارا» به اهتمام وحيد عيدگاه طرقبه‌اي، عنوان کتابی از مجموعه بيست جلدي «در ترازوي نقد» انتشارات «سخن» است كه فروردين امسال(۸۸) روانه بازار كتاب شده است. در اين كتاب مقالاتي از غلامحسين يوسفي، يدالله رويايي، فريدون مشيري، پرويز ناتل خانلري، حسين منزوي و ديگر صاحبنظران، درباره ويژگي‌هاي شعري نادرپور آمده است.
 
عيدگاه طرقبه‌اي هدف از فراهم آوردن چنين مجموعه‌اي را مهجور بودن اين چهره ادبي در مقايسه با همانندانش عنوان كرده است.

اين پژوهشگر در بخشي از مقدمه كتاب با اشاره به وجوه تصويري شعر نادرپور او را دنباله‌رو راه نيما معرفي كرده و از تكامل فني شعر نو در شعر او سخن گفته است.
 
در بخش دوم اين كتاب كه سالشمار زندگي نادر‌پور نام گرفته است، از سال تولد او كه ۱۳۰۸ است و انتشار اولين شعرش با عنوان «رقص امواج» در مجله «نامه مردم»، همكاري او با توللي در انتشار نشريه «شرق ميانه»، و سفر به فرانسه و تحصيل در رشته ادبيات فرانسه سخن به ميان آمده و همچنين درباره فعاليت‌هاي ادبي نادر‌‌پور از جمله همكاري با هوشنگ ابتهاج در انتشار كتاب «يادنامه هورانس تومانيان»(شاعر ارمني)، عضويت افتخاري او در اتحاديه نويسندگان فرانسه و... تا روز مرگش در لس آنجلس توضیحات مفیدی آمده است.

اولين فصل كتاب «كهن ديارا»، با بخشي به نام «سخنان نادرپور» آغاز شده. وي درباره شعر نو، احساس و عقيده‌اش را اين‌گونه بيان كرده است: «گفتگو درباره شعر نو و كهنه ديگر نو نيست و كهنه است. شما مي‌پرسيد چرا و من مي‌گويم: زيرا ديرگاهي است كه «قطار به راه افتاده است»(و اين تعبير را از نيما وام مي‌گيرم). آري ديرگاهي است كه شعر نو همچون گلي ديرپا در كوير كهنگي روييده است و به اقتضاي آب و هواي سوزان كويري، گلبرگ‌هاي سخت و سمج و مقاوم دارد.»

بخش ديگر اين كتاب كه «چند يادآوري به براهني و هشداري به ديگران» نام دارد، مقاله‌اي به قلم نادر‌پور است كه در قسمتي از آن آمده است: «گمان مي‌كنم علت «يقه دراني» تو(اشاره به براهنی) اين باشد كه از مصاحبه كشدار و كسل‌كننده من به وحشت افتاده‌اي و مي‌خواهي به هر نحو كه ممكن است، مرا از دنبال كردن آن بازداري و مسايلي را مطرح كني كه اين مصاحبه را تحت‌الشعاع قرار دهد و از طنين آن بكاهد؛ و گرنه به تو چه مربوط است كه مصاحبه من مبتذل است...».
 
فصل ديگر كتاب «نادر‌پور و شعر او در نگاه ديگران» نام گرفته و يكي از اولين مقاله‌هاي آن به قلم محمود فتوحي و با عنوان «تصوير در شعر نادر‌پور» است. «در جنگل» نیز نام مقاله غلامحسين يوسفي است و «محافه‌كاري نادر‌پور» عنوان مطلب فروغ فرخزاد درباره نادر‌پور است.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com