جمعه 7 ارديبهشت 1403 15:02
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
برنامه‌هاي بزرگداشت حكيم عمر خيام تشريح شد چاپ

مديركل اداره‌فرهنگ‌و‌ارشاد‌اسلامي خراسان رضوي گفت: در دنياي امروز كه جهان با خلأ معنويت مواجه است، بزرگان ما مي‌توانند اين خلأ را پر كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان رضوي، سيدجواد جعفري در نشست خبري كه به مناسبت همايش بزرگداشت روز ملي خيام نيشابوري در محل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي برگزار شد، با تبريك روز جهاني ارتباطات، اظهار كرد: امسال براي بزرگداشت حكيم عمر خيام همايش علمي با حضور شخصيت‌هاي خيام‌شناس برنامه‌ريزي شده است و از خيام‌شناساني كه در حوزه آثار و احوال خيام كار علمي كرده‌اند و دستاورد جديد عملي و تحقيقاتي داشته‌اند، دعوت به عمل آمده است.
او از حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين همايش خبر داد و گفت: در اين روز، آرامگاه حکيم عمر خيام گلباران خواهد شد. همچنين به مناسبت اين روز، شب شعري با عنوان "از توس تا نيشابور" كه درحقيقت پيوندي فرهنگي، هنري و ادبي بين بزرگداشت روز حكيم ابوالقاسم فردوسي و حكيم عمر خيام برگزار مي‌كند، در نيشابور برگزار خواهد شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي ابراز كرد: تلاش بر اين است كه آثار و مقالاتي كه مربوط به خيام‌شناسان است، چاپ شود و در اختيار علاقه‌مندان قرار گيرد؛ از اين جهت در سال‌هاي گذشته بستري فراهم شده است كه مفاخر بيش از گذشته شناخته شوند و آثارشان معرفي شود تا نسل جوان كه به شدت به دنبال الگوهاي قابل اتكاست، بتواند از اين الگوها براي آينده خود استفاده كند.
او اظهار كرد: امروز اديبان، ‌شاعران و محققان به بهانه برگزاري روز خيام تلاش مي‌كنند تا درباره شناخت هر چه بيش‌تر اين بزرگان دستاوردهاي علمي مرتبط با آثار و احوال مفاخر خراسان رضوي را به جامعه و بويژه نسل جوان منتقل كنند و اين در حقيقت همان گم‌شده ماست.
جعفري تأكيد كرد: آن‌چه امروز انجمن آثار و مفاخر استان خراسان رضوي پيگيري و دنبال مي‌كند، تجليل از بزرگاني است كه در حقيقت تجليل از علم و عالم تلقي مي‌شود.
او خاطرنشان کرد: جشن بزرگداشت روز ملي خيام جشن اهميت به علم و عالم است و ما اميدواريم كه همه نهادهاي مسوول، نويسندگان، گويندگان، هنرمندان و بويژه رسانه‌ها در اين مسير ياري‌رسان انجمن آثار و مفاخر استان خراسان رضوي باشند و روز به روز اين جامعه تشنه معنويت را با حكمت‌هاي برخاسته از انديشه‌هاي بلند اين بزرگان آشنا سازند و نياز جوانان ايران را پاسخ‌گو باشند.
در ادامه اين نشست، سرپرست دبيرخانه انجمن و آثار و مفاخر فرهنگي استان خراسان رضوي با بيان اين‌كه بحق خيام جام جهان‌نماي جم است، اظهار كرد: خيام افتخار ايران و نماينده فرهنگ اصيل ايراني و نماينده حكمت ايراني واسلامي است.
غلامحسين علي‌پور با تأكيد بر اين‌كه اين حقيقت تلخ وجود دارد كه خيام را در جهان به عنوان يك دانشمند عرب مي‌شناسند، ابراز كرد: اين امر بر ما واجب است كه ايراني بودن و خراساني بودن خيام را به گوش جهانيان برسانيم و يكي از اين راه‌ها، برگزاري بزرگداشت و چاپ و انتشار آثار حكيم عمر خيام است.
وي با بيان اين‌كه هنرمندان با زبان هنر مي‌توانند اين‌گونه افراد را بشناسانند و در دسترس نوجوانان و جوانان قرار دهند، گفت: برنامه‌هاي روز بزرگداشت حكيم عمر خيام با زدن زنگ بزرگداشت خيام در دبيرستان خيام نيشابور در ساعت 8 صبح آغاز خواهد شد.
علي‌پور در ادامه افزود: سپس همايش علمي - فرهنگي بزرگداشت خيام از ساعت 9 صبح در محل فرهنگسراي سيمرغ نيشابور با سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه خواهد يافت. همچنين از ديگر برنامه‌هايي كه در اين روز برگزار مي‌شود، برنامه‌هاي علمي، فرهنگي خواهند بود.
او تصريح کرد: در مجموع 20 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شد که از اين ميان، پنج مقاله از دكتر رضا اشرف‌زاده ، دکتر كاووس حسن‌لي، دكتر رحيم رضازاده ملك و دكتر جمشيد قنبري انتخاب شده و توسط اين اساتيد ارائه خواهد شد. همچنين سخنراني‌ها در دو بخش علمي (نجوم و رياضي) و ادبي (شعر) برگزار خواهد شد.
سرپرست دبيرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگي خراسان رضوي از سخنراني پروفسور خدايي شريف از تاجيكستان خبر داد و گفت: در اين همايش از سراسر ايران و همچنين ميهماناني از خارج کشور شركت خواهند كرد. همچنين در مراسم شعرخواني شاعران نيشابوري (صفادل، آخرتي، و پروانه) به خواندن اشعار خود خواهند پرداخت.
علي‌پور مراسم گل‌افشاني آرامگاه خيام را از ديگر مراسم اين همايش دانست و گفت: اين مراسم در ساعت 17 و به همت سازمان ميراث فرهنگي خراسان رضوي و با خواندن مقالاتي برگزار خواهد شد. در خاتمه اين همايش (ساعت 8 شب) در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور شب شعر ويژه خيام (توس تا نيشابور) برگزار خواهد شد.
او از برگزاري مسابقات رياضي در سطح آموزشگاه‌هاي شهر نيشابور در اين روز خبر داد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com