چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 23:38
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
بزرگداشت دوروزه فردوسي در تهران آغاز شد چاپ



همايش دوروزه بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي به همت فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران در تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فارس، اين همايش صبح امروز در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر آغاز به كار كرد.
موسيقي ضرب زورخانه‌اي آغازگر اين مراسم بود و در ادامه احمد مسجد جامعي عضو شوراي شهر تهران سخنراني كرد.
احمد مسجدجامعي مشاور شوراي شهر تهران در همايش بزرگداشت فردوسي در مجموعه آسمان هنر فرهنگستان هنر گفت: مصوبه شوراي فرهنگ عمومي درباره فردوسي در خاطره من طرح شيرين و يادگار ماندگاري است كه اميدوارم نتايج اين مصوبه بتواند نقش مؤثري در معرفي چهره فردوسي داشته باشد.
وي فردوسي را حاصل بي همتاي روح ملت ايران و مروج آن خواند و گفت:‌ در بحبوحه رستاخيز علمي مسلمانان كه با خميرمايه ايرانيان شكل گرفت و فارابي در قله فلسفه بود، ابن سينا در فلسفه و كلام و پزشكي حرف آخر را مي‌زد و بيهقي تاريخ مي‌نگاشت، فردوسي نيز معاني جامع از روح ايراني خلق كرد و هويت مردم خويش را بازآفريد.
وي افزود: شاهنامه نه تنها به ترسيم حال پرداخته است، بلكه گذشته مردم را با روزگارشان پيوند داد و آن گاه كه گروهي از ايرانيان همچون بابك و مازيار در مقابل نگرش منحط برتري عرب بر ايراني حركتي را آغازيدند، فردوسي تفكر اصلي خود را بر اسلام و تشيع قرار داد و با اين نگرش مبارزه كرد.
احمد مسجدجامعي در بخش ديگري از سخنانش گفت: فردوسي گوهر خودي را از بيگانه تمنا نكرد و هويت ايراني را نه از غربال ديد غير كه از كندوي پر شهد خاطرات مردم و لهجه بومي آنان فراهم ساخت. او در آشفتگي هويت‌ها به سر پنجه ايمان زنگار از رخ ايراني برگرفت و آينه صافي در برابر كمالات انسان ايراني گذاشت.
وي همچنين تصريح كرد: در جهان، ملت‌هاي صاحب تمدن و فرهنگ درخشاني هم بودند كه چون شخصيتي چون فردوسي توسي را نداشتند، هويت خود را از دست دادند.
اين عضو شواري شهر ادامه داد: فردوسي به دور از شيفتگي كساني كه از نگاه به آينه براي پرهيز از ديدن ايراني خودداري مي‌كردند و خانداني كه سخن به پارسي نمي‌گفتند، دايره ميناي ايراني را بازشناساند.
مسجدجامعي‌، فردوسي را نخستين ايران‌شناس تاريخ كشورمان دانست وگفت: حكيم توس ما خالق،‌ ناقل و پاسدار معاني راهبرانه بود و در اين اقليم پا را فراتر نهاد و آن ابلاغ و پراكندن بذر معنوي پيام اوست.
وي افزود: فردوسي براي پراكندن انديشه خود رسانه برتر زمان خود را كه شعر بود برگزيد. او تنها يك داستان‌گو نيست، بلكه تصويرگر روح ايراني است و بازنگاري موحدانه فرهنگ باستاني اين سرزمين،‌راز چيستي و كيستي اين اثر ماندگار فردوسي حكيم است.
احمد مسجدجامعي همچنين شاهنامه را نه كار يك فرد بلكه كار نسل‌ها خواند و گفت: اين اثر يك نسل است كه از زبان حكيم توس نگارش يافته است.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: تاريخ و تمدن ايراني بار ديگر همه ما را براي بازسازي و شكوفايي فرا مي‌خواند و ايجاب مي‌كند كه همه اهل فرهنگ و هنر در هر دوره‌اي شاهنامه را با نگرش نو بخوانند و با ايده جديد تصوير كنند.
مسجدجامعي از شاهنامه به عنوان سند هويت و شناسنامه ايرانيان ياد كرد و گفت: شاهنامه كه به اعتقاد محققان، بزرگترين سند حماسي جهان به شمار مي‌رود، براي همه ايرانيان مي‌توانند منشاء مطالعات گسترده باشد.
وي همچنين گفت: درجهان امروز بسيارند دانشمنداني كه به بازخواني روايات شاهنامه مشغولند و هستند كساني كه اين اثر گران‌سنگ را به اشكال و زبان‌هاي ديگر آراسته‌اند و متأسفم كه اعتبار جهاني ما كه محصول قرن‌ها تلاش ايرانيان بوده است اين چنين امروز مورد تهديد قرار گرفته است و آثار ضد ايراني و ضد شيعي هر روز بيشتر و بيشتر مي‌شود،‌ هر روز درتحريف نام خليج فارس مي‌كوشند، فيلم‌هاي ضد ايراني و ضد شيعي مي‌سازند و به زائران ايراني مي‌تازند و هتاكي مي‌كنند.
وي افزود: هر روز مكتب عقل‌گراي شيعه را وارونه جلوه مي‌دهند و ما ساده‌انگارانه با آن‌ها مدارا مي‌كنيم. امروز نام ايران در رسانه‌هاي شرق و غرب عالم با تعابير تند و ناشايستي به كار مي‌رود كه با روح اين هويت بيگانه است. اما فردوسي به ما مي‌آموزد كه در برابر اهانت به اين دو گوهر ارجمند بي تفاوت نباشيم و اگر سياستمداران بنا به مصالحي آن را نديده و نشنيده مي‌گيرند، اصحاب فكر، فرهنگ و هنر بايد غيرتمندانه به دفاع از اين آرمان برخيزند و نگاهي فرهنگي به همه عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي داشته باشند.
اين مراسم با سخنراني حسن بلخاري درباره تأويل شيخ اشراق از روايات شاهنامه ادامه يافت و پس از آن ابوالقاسم دهقان براي اجراي نقالي به روي صحنه رفت.
پايان‌بخش برنامه‌هاي صبحگاهي اين همايش اجراي مراسم آييني سوگ سياوش توسط گروهي از هنرمندان قشقايي بود.
عصر امروز نيز برنامه‌ها با اجراي نمايش «شبرنگ بهزاد» با داستاني از شاهنامه و روايت‌خواني شاهنامه ادامه خواهد يافت و در بخش علمي عصر نيز گل‌رخسار از تاجيكستان و سخنراني از كشور افغانستان درباره شاهنامه سخنراني خواهند كرد.
در ادامه بهمن نامور مطلق دبير فرهنگستان هنر سخنراني خواهد داشت و پس از آن نيز برنامه‌هاي شاهنامه‌خواني خراساني و بختياري اجرا خواهد شد.
دومين روز از همايش فردوسي نيز به سخنراني اردشير صالح‌پور، بهروز غريب‌پور، محسن هاشمي، پري صابري، محمدعلي رجبي، عبدالمجيد شريف‌زاده، سوسن بياني و محمدمهدي هراتي اختصاص خواهد يافت.
همچنين طومار خواني، كرنانوازي آييني در رواق هنر و رونمايي از نگارگري هاي هنرمندان معاصر از شاهنامه فرهنگستان نيز از جمله برنامه‌هاي دومين روز اين همايش است.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com