شنبه 1 ارديبهشت 1403 00:36
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
نامه‌ی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری چاپ

قریب به دویست سال از چاپ و انتشار اولین کتاب در کشورمان می‌گذرد.

در این دو قرن، انواع صنایع و حرفه‌ها به وجود آمدند و رشد کردند. اما صنعت نشر که تمامی صنایع جدید و قدیم در سایه آن امکان زاد و ولد یافتند همچنان در چنبر بایدها و نبایدها گرفتار است. به جرأت می‌توان گفت در تمامی این سال‌ها، کل فرهنگ کشور به طور اعم و کتاب به طور اخص محکوم به ادامه حیات خود تحت سیطره سیاست‌های حاکم بوده است. اگر چه در کلام در ستایش خود سخن‌ها شنیده است و از این منظر،‌ هیچ کالایی را نمی‌توان چون کتاب به زبان عزیز و در عمل دلیل سراغ نمود.
تنفس در چنین فضایی و کار کردن در چنین شرایطی مهم‌ترین عامل بازدارنده در ایجاد زیرساخت‌های نشر کشورمان شده و تلاش‌های پراکنده برخی از ناشران و تشکل‌های واقعی صنعت نشر را نیز بی‌اثر یا لااقل کم اثر ساخته است.
با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان و مشخص شدن نامزدهای تصدی بالاترین مقام اجرایی کشور، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیش از 50 سال سابقه به عنوان بزرگ‌ترین تشکل صنفی حوزه کتاب، در نظر دارد تا از سوی جامعه ناشران و کتابفروشان، ضمن مشارکت در این امر مهم، سوالات و دغدغه‌های خود را با شما آقایان در میان نهد تا کوشندگان عرصه کتاب به عنوان بخشی از گروه‌های مرجع ضمن اطلاع از دیدگاه‌های شما و بررسی پاسخ‌های داده شده، بتوانند با حضور آگاهانه خود در راستای تحقق اهداف فرهنگی کشورمان گام بردارند.

اهم این سوالات به شرح زیر است:
1- از مهم‌ترین مشکلات صنعت نشر در شرایط کنونی، فقدان زیرساخت‌های نشر است. همان گونه که جناب‌عالی استحضار دارید ایجاد زیرساخت‌های صنایع همواره از اصلی‌ترین وظایف همه دولت‌هاست. سیاست‌ها و برنامه دولت شما در این باره چیست و بناست دولت شما چگونه به این وظیفه خود در قبال صنعت نشر عمل نماید.
2- اصل بیست و چهارم قانون اساسی تکلیف مبنای حقوقی انتشار کتاب در کشورمان را تا حدود زیادی معین و قاعده را بر آزادی آن نهاده است. با این همه، بدنه صنعت نشر در دهه‌های گذشته همواره از تفسیرهای سلیقه‌ای این اصل رنج برده است.
پرسش این است که در صورت احراز پست ریاست جمهوری، اولا تفسیرتان از این اصل چیست و ثانیا با ساز و کار فعلی دریافت مجوز قبل از چاپ کتاب چه برخوردی واهی داشت و آن را چگونه تغییر خواهید داد؟
3- در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه کتاب و نیز افزایش نقش تشکل های قانونی در درون صنعت نشر چه خواهید کرد؟ آیا به جبران غفلت‌های گذشته در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به انتقال مدیریت تمام امور مرتبط با حوزه کتاب؛ از جمله صدور پروانه نشر برای ناشران، اداره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ... به اتحادیه‌های ناشران و کتابفروشان، اقدام خواهید نمود؟
4- یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات و موانع فراراه کوشندگان عرصه کتاب، پایین بودن نرخ نیاز مردم به مطالعه است. بدیهی است که فقط در جامعه‌ای که به سوی خردمند‌تر شدن حرکت می‌کند و مناصب و مزایای مادی و معنوی آن بر پایه دانش و خرد بین آحاد آن جامعه تقسیم می‌شود. می‌توان انتظار داشت تا نیاز انسان‌ها به کتاب و مطالعه رو به افزایش باشد. در غیر این صورت هر تلاشی ژاژ خاییدن و عبث پیمودن است.
آیا مشاوران و سیاستگذاران فرهنگی شما به این امر مهم و کلیدی بهایی داده‌اند؟ برنامه‌های کلان شما برای افزایش نرخ نیاز مردم به مطالعه چیست؟
5- بدنه صنعت نشر و دست‌اندرکاران صدیق آن در سال‌های گذشته همواره از بیشتر سیاست‌های حمایتی اعمال شده و به خصوص نحوه توزیع یارانه‌های رایج در حوزه کتاب رنج برده‌اند. انبوه مشکلات کنونی صنعت نشر و مطالبات بدون پاسخ مانده بیانگر عدم کارایی خیلی از این سیاست‌ها می‌باشد. انتظار می‌رود دولت برآمده در آینده، به جای تخصیص یارانه‌هایی که جای حرف و حدیث فراوان داشته است، با اعمال سیاست‌های حمایتی غیر رانتی، عام و شفاف؛ به بسترسازی و هموار کردن مسیر کار و تسهیل فعالیت‌های سالم در عرصه‌ی فرهنگ مکتوب بپردازد.
مایلیم بدانیم، با توجه به فرصت‌های از دست رفته، به طور مشخص در این باره و مسائلی که در پی می‌آید چه نظری دارید و چه اقداماتی را انجام خواهید داد:
الف- طرح تخصیص کاربری فرهنگی (قانونی شدن فعالیت‌ ناشران و کتابفروشان در اماکن مسکونی)؛
ب- قطعی شدن معافیت مالیاتی کتابفروشان؛
ج- کاهش تعرفه‌های پستی، برق، گاز و بیمه؛
د- حذف عوارض شهرداری برای دفاتر نشر و کتابفروشی‌ها؛
ه- احداث کتابخانه‌های عمومی، محلی و تخصصی در کشور؛
و- انتقال چاپ و نشر کتاب های درسی مدرس به ناشران بخش خصوصی؛
6- امروزه پیوستن کشور ما به معاهدات جهانی نشر به صورت یک ضرورت درآمده است و مجوز حضور ما در عرصه‌های جهانی کتاب امضای این قراردادهاست. شما چه راهکار اجرایی را برای نیل به این هدف پیش‌بینی نموده‌اید؟

بی‌شک مطالب زیادی را می‌توانیم به عنوان دغدغه‌های کاری‌مان با شما در میان بگذاریم. ولی با توجه به فرصت کوتاه باقیمانده تا انتخابات به همین میزان بسنده می‌کنیم و در انتظار شنیدن پاسخ‌های مشخص و شفاف جناب‌عالی می‌مانیم.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com