جمعه 31 فروردين 1403 20:44
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
عکس‌صورت‌مشت‌خورده‌مارکز‌از‌یوسا‌منتشر‌شد چاپ

«رودريگو مويا» عكاس مشهور عكسی نادر و استثنايي از «گارسيا ماركز» نويسنده مشهور كلمبيايي منتشر كرد كه در آن چشم ماركز به دليل ضربه خوردن از «ماريو بارگاس يوسا» نويسنده مشهور پرويي متورم شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روزنامه الف ياء، مويا يكي از مشهورترين عکاسان امريكاي لاتين است كه آرشيوي از مهمترين و نادرترين عكس‌هاي تاريخي جهان را در اختيار دارد.
مويا درباره اين عكس به روزنامه اسپانیایی لابانجوردیا گفت: «اين عكس مربوط به 12 فوريه 1976 است. در آن تاريخ يك فيلم وي‍ژه در مكزيكوسيتي به نمايش در آمد كه در آن «يوسا» و «ماركز» حضور داشتند. در آن جا يوسا در حضور شاهدان بسياري با مشت ضربه‌اي به صورت ماركز مي‌زند. اين ضربه آن قدر شديد بود كه ماركز نقش زمين مي‌شود. روز بعد ماركز از من تلفني خواست كه به ديدنش بروم و چند عكس از او بگيرم. وقتي به ديدنش رفتم او عينك آفتابي سياه به چشم زده بود. سپس صورتش را به من نشان داد و ديدم يكي از چشمانش متورم و آبي شده است.»
مويا سپس مي‌گويد: «ماركز به دليل اين ضربه اصلا عصباني نبود. بلكه آن را تنها يك حادثه مي‌دانست. او با خنده به من گفت ماريو ضربه‌اي قوي زد، طوري كه دچار غرور شدم. با اين وجود چندان اثري از آن ضربه در اين عكس ديده نمي‌شود. وي در اين عكس مي‌خندد بدون اين كه به طور جدي چيزي از آن ضربه ديده شود».
اين عكاس مي افزايد :‌«به اعتقاد من ماركز خواست اين عكس را از او بگيرم تا حادثه را ناچيز و پيش پا افتاده جلوه دهد. او هيچ وقت به صراحت درباره دليل اين ضربه نگفت و تنها به اختلاف‌هاي سياسي‌اش با يوسا اشاره مي‌كرد. اما همسرش مرسدس به من گفت يوسا غيوري احمق است.»
مويا در انتها تاكيد مي‌كند، اين عكس را پس از آن كه 30 سال نگاتيو آن را نگهداري كردم به ماركز دادم. بعضي از آن عكس‌ها در سال 2007 در روزنامه «لاخورنادا» در مكزيك چاپ شدند.
درگيري «گابريل گراسيا ماكز« و «ماريو بارگاس يوسا» يكي از آن ماجراهاي جالب بين دو چهره مشهور ادبي است؛ ماجرايي كه هيچ يك از اين دو با وجود سال‌هايي كه از آن مي‌گذرد، حاضر نشدند درباره‌اش صحبت كنند. پس از چند دهه كدورت، اخيرا يوسا در كتابي كه چند ماه پيش درباره ماركز منتشر شد، اين سكوت را شكست و درباره او مطلبی نوشت.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com