چهارشنبه 29 فروردين 1403 02:53
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
کتاب خاطرات همسر امام خميني (ره) منتشر می‌شود چاپ

خاطرات بانو خدیجه ثقفی ـ همسر امام خميني (ره) ـ از سالیان خطیر و پرخاطره همراهی با امام، به صورت کتاب منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از پایگاه خبری فرهنگ ایثار و شهادت، دفتر خاطرات بانو خدیجه ثقفی ـ همسر امام خميني (ره) ـ که در طول سالیان، به طور روزانه نوشته شده، به صورت کتاب منتشر می‌شود.

این پایگاه خبری به نقل از محمد‌علی انصاری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در یک برنامه رادیویی افزوده است: خاطرات همسر حضرت امام به زودی چاپ و منتشرخواهد شد.

بانو خدیجه ثقفی در سالیان خطیر و پر خاطره مبارزات و تبعید امام و بعد از آن به نگارش و ثبت خاطرات آن روزها پرداخت.

همسر امام خميني (ره) پس از عمري صبر و استقامت و ماه‌ها بيماري، روز اول فروردین 1388 به جوار رحمت خداوند شتافت و دوستداران امام را داغدار کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت رحلت همسر امام فرمودند: آن مرحومه که خود بازمانده دودمان علمی نامداری بود، سالیان متمادی یار و همراه امام بزرگوار و مایه آرامش ایشان در همه مراحل دشوار آن جهاد مستمر و بزرگ بود و با صبر و عزم و توکل زندگی پرافتخاری را گذرانید.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت آستان امام خمینی (ره) نیز در پیامی یادآور شد: در سرتاسر دوران مبارزه و تبعيد و غربت و هجرت و در کشاکش رنج‌هاي پديد آمده از ناحيه مغرضان و متحجران و مخالفان نهضت و رد توفان حوادث سهمگين پس از پيروزي انقلاب اسلامي و دشواري‌هاي دوران دفاع مقدس، اين مادر نمونه انقلاب اسلامي با بزرگ منشي و مناعت طبع موروثي و شرح صدر و مهرباني و بردباري مثال زدني خويش آنچنان فضايي سرشار از آرامش و امنيت خاطر در محيط بيت امام پديد آورده بود که تحمل سختي‌ها و مرارت‌ها را بر امام و فرزندان امام ممکن مي‌ساخت. 

پيكر همسر امام خميني (ره) دوم فروردین 1388در حرم مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و در جوار مرقد ايشان به خاك سپرده شد.

در جلد نخست "دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی" نوشته گروه نویسندگان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و چاپ انتشارات سوره مهر آمده است: "خدیجه ثقفی معروف به قدس ایران، در سال 1294 شمسی در تهران به دنیا آمد.

پدرش آیت‌الله حاج میرزا محمّد ثقفی از علمای تهران بود و از او چند جلد تفسیر قرآن کریم بر جای مانده است.

خانم خدیجه ثقفی نخستین فرزند از پنج فرزند (سه دختر، دو پسر) خانواده خود است.

او دروس ابتدایی را در تهران خواند و پس از آن دو سال دوره متوسطه را گذراند. مدتی نیز به فراگیری علوم دینی همّت گماشت.

خانم قدس ایران ثقفی به زبان‌های عربی وفرانسه تسلّط داشت. 9 ساله بود که به دلیل حضور آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری (موسس حوزه علمیّه قم ) در قم، پدرش به قصد تحصیل علوم دینی، همراه مادرش رهسپار قم شدند و قدس ایران در تهران نزد مادربزرگش ماند. این مدّت پنج سال به طول انجامید.

خانم ثقفی در سال 1308 شمسی با امام خمینی (ره) ازدواج کرد. واسطه این ازدواج سیّداحمد لواسانی ـ از دوستان امام خمینی(ره) ـ بود. مراسم ازدواج ساده بود و در ماه مبارک رمضان، در تهران برگزار شد. علّت برگزاری مراسم در ماه مبارک رمضان تعطیلی درس‌های حوزه‌های علمیّه در این ماه بود.

زندگی مشترک خدیجه ثقفی با امام در یک خانه اجاره‌ای در قم آغاز شد. مهریه این ازدواج هزار تومان تعیین شده بود. حاصل این ازدواج پنج فرزند بود؛ دوپسر به نام‌های مصطفی و احمد و سه دختر به نام‌های صدیقه، فریده و زهرا.

خانم ثقفی بخشی از علوم دینی را نزد همسرش خواند. این دوره تحصیلی هشت سال ادامه داشت. بعدها نیز به هنگام تبعید امام به نجف، با ایشان به عراق رفت و در آنجا به تکمیل زبان عربی همت گماشت.

خانم خدیجه ثقفی از روزهای اوج گیری نهضت امام خمینی(ره) در سال 1342 شمسی، همواره کنار ایشان بود و بسیاری از سختی‌ها و مرارت‌های دوران زندان، حبس در تهران، تبعید به ترکیه، تبعید درنجف اشرف و مهاجرت به فرانسه امام را به دوش کشید. از نامه‌ها و شعرهایی که امام خمینی(ره) برای همسرش سروده، برمی‌آید که عاشقانه ایشان را دوست می‌داشت."


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com