پنجشنبه 30 فروردين 1403 20:55
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
شيوا: طرح جلد كتاب برداشتي بصري از متن است چاپ

قباد شيوا- طراح و گرافيست- طرح جلد كتاب را برداشتي بصري از متن كتاب دانست و افزود: طراح خوب بايد از نقطه نظر محتوي با كتاب همراه شود ولي متاسفانه بسيار كم اتفاق مي‌افتد كه يك طراح حتي اثر را بخواند و اين ضعف بسيار بزرگي است.

شيوا با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: به اعتقاد من طراحي «جلد كتاب» در ايران بسيار پيشرفت كرده ولي هنوز به مرز ايده‌آل نرسيده است.

وي در ادامه به مقايسه طراحي جلد كتاب در قبل و بعد از انقلاب اسلامي پرداخت و افزود: قبل از انقلاب به اين هنر اهميت زيادي داده نمي‌شد ولي كتاب با كيفيت زياد داشتيم، بعد از انقلاب طراحي جلد كتاب از سوي ناشران مورد استقبال قرار گرفت و طراحي جلد كتاب مهم شد.

به گفته شيوا، طراحي جلد كتاب بايد محتوي اثر را بگويد و از نظر تصويري عملكرد درستي داشته باشد.

وي درباره كميت و كيفيت اين موضوع تصريح كرد: كيفيت اين حوزه نسبت به كميت آن رشد نكرده، طراحان زيادي مشغول فعاليت هستند ولي به دليل بودجه بسيار ضعيف ناشران، استقبال مناسبي از سوي طراحان صورت نمي‌گيرد و بيشتر افرادي كه طرحي را قبول مي‌كنند بدون وقت گذاشتن، اتود كردن و نتيجه مناسب، اثري را تحويل ناشر مي‌دهند.

به اعتقاد شيوا، طرح جلد كتاب در واقع برداشتي بصري از متن داخل كتاب است و طراح خوب بايد از نقطه نظر محتوي با كتاب همراه شود ولي متاسفانه بسيار كم اتفاق مي‌افتد، طراحي حتي اثر را بخواند و اين ضعف بسيار بزرگي است.

به گفته وي، يك طراح بايد به همان اندازه كه انرژي صرف طراحي پوستر مي‌كند براي طراحي كتاب نيز وقت بگذارد ولي طراحان به دليل اقتصادي اين كار را انجام وظيفه دانسته و با بي‌حوصلگي به آن مي‌پردازند.

وي در ادامه درباره آثاري كه به چاپ رسانده، گفت: كتاب «از سالها پيش تا هنوز هم» تجربه‌هايم در آثار تصويرگري و منتخبي از پوسترهايم با همين عنوان از سوي انتشارات نظر به چاپ رسيده؛ در آينده نيز جلد سوم اين مجموعه، كارهايم در زمينه طراحي از سال 1340 تاكنون از سوي انتشارات نظر  ارائه مي‌شود.

شيوا درباره اين آثار يادآور شد: براي چاپ اين كتاب‌ها بحث آموزشي را در نظر داشتم و درباره تمام مراحل اين كارها (فكر، ايده و اجرا) در كنار تصاوير توضيحاتي نيز ارائه كرده‌ام.

اين هنرمند در بسياري از كارهاي خود مضامين و نشانه‌شناسي سنتي را با نگاهي به شيوه‌هاي صفحه‌آرايي نسخ‌خطي به‌كار مي‌برد. وي در اين باره يادآور شد: گرافيست ايراني كه اسم خود را هنرمند مي‌گذارد، بايد توجه كند در كدام جغرافيا و فرهنگ فعاليت مي‌كند و به فرهنگ و هنر كشور خود اهميت داده و اثر هنري خلق كند.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com