شنبه 1 ارديبهشت 1403 07:32
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
پنجمین کتاب مينياتور‌هاي استاد فرشچیان رونمایی شد چاپ
مراسم بزرگداشت «محمود فرشچیان» و رونمایی از پنجمین كتاب مينياتور‌هاي این هنرمند عصر روز گذشته پنجشنبه (5 دی) در تالار وحدت برگزار شد.
ابتدای این مراسم، علی اکبر عبدالرشیدی-مدیر خانه فرهنگ و هنر گويا- ناشر اين كتاب نفیس گفت: فرشچیان کمال انسان است. هيچ هنرمندي قطعا نمي‌تواند تا چند قرن آينده به عرصه‌ تكامل فتح‌ شده هنري فرشچيان نزديك شود و از اين رو نمي‌توان در چنين جمعي از هنر، خلاقيت و توانايي او سخن گفت.

در ادامه محمد ابراهيم باستاني پاريزي- نويسنده‌- هنر فرشچیان را بی‌نظیر دانست و افزود: نقاشي پديده‌ای ‌هنري است كه ارتباط تنگاتنگي با تاريخ دارد؛ لذا كاري كه امروز مديريت خانه فرهنگ و هنر گويا براي چاپ چنين كتاب با ارزشي صورت داده است، در واقع ثبت هنر فرشچيان در تاريخ است.

عزت الله انتظامی- نیز پیشنهاد کرد مجسمه بزرگ این یگانه هنر نقاشی ایران ساخته و در جایی مناسب نصب شود.

غلامحسن امیرخانی–خوشنویس- نیز با اعلام افتخار خود از حضور در چنين مجلسي عنوان كرد: يك عمر زحمت و تلاش مستمر و عاشقانه فرشچيان حتي در تصور هم نمي‌گنجد. 

به گفته امیرخانی، توان فرشچيان براي تخيل و ارتقاي هنر ايراني با يك طبيعت‌گرايي غربي در هم مي‌آميزد و كار يك نسل را انجام مي‌دهد. اين ویژگی بعد از يك عمر طلبگي در آثار این هنرمند ايجاد شده است. 

محمد استعلامي-محقق ادبی- نیز گفت: آنچه در كارهاي او مي‌بينيم، انگار مربوط به اين دنيا نيست. بلكه او بخش‌هايي از اين دنيا را ديده، بخش‌هايي را به تصوير كشيده و سرانجام تابلویی حیرت‌انگیز به سرانجام رسانده است.

به گفته‌ وی، قلم فرشچيان سحرآميز است و كاري مي‌كند كه هركسي نمي‌تواند آن را انجام بدهد. در آثار او واقعيت و خيال به موازات هم حركت مي‌كند و با وجود اين‌كه او اصالت‌هاي نقاشي ايران را به دنياي امروزي ما وارد كرده، اما در عين حال حيات دوباره‌اي به اين هنر داده است.

استعلامی درباره كتاب مينياتور‌هاي فرشچيان گفت: بازي خطوط و دايره‌ها در اين اثر به گونه‌ ديگري است و به شخصه از دو تابلوي «از خود رهيدن» و «تعالي» لذت بردم. معتقدم كه نقاشي‌هاي شما چشم را از كاسه‌درون خارج مي‌كند؛ آنچه را كه نمي‌توانيم درباره اين آثار بيان كنيم، همان هنر فرشچيان است. 

پنجمین کتاب آثار استاد «فرشچیان» با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو- معاون هنری وزیر ارشاد، محمود دولت‌آبادی، سیدحسن صائب، یداالله کابلی، اسرافیل شیرچی، احسان میرباقری، حسن کیائیان، امیرخانی، باستانی پاریزی و استعلامی و به درخواست استاد فرشچیان توسط عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشارات امیرکبیر رونمایی شد. 

در ادامه فرشچیان با تقدیر از برپاکنندگان مراسم به جمله‌اي از «چارلي چاپلين» اشاره كرد و گفت: «اگر صد بهانه براي گريستن داشته باشيم، هزار دليل براي خنديدن داريم» و من امروز در جمع شما به مفهوم اين جمله پي بردم. 

نمایش نماهنگ «آتش دل» با موضوع دوران کودکی و جوانی استاد فرشچیان، اجراي گروه موسيقي «راز‌ونياز» و پخش فیلم مستند «عشق‌پرداز» با حضور پرویز پورحسینی، افسر اسدی و زیبا بروفه از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com