شنبه 1 ارديبهشت 1403 14:05
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
نمايش قرآن خطي اهدايي دكتر صفارزاده در كتابخانه آستان قدس رضوي چاپ
قرآن خطي كتابت وصال شيرازي اهدايي مرحومه دکتر طاهره صفارزاده به گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي در کتابخانه مرکزي اين آستان به نمايش گذاشته شده است. اين قرآن در کاغذ آهارمهره نخودي در ابعاد 6/11 × 2/7 سانتي‌متر با خط نسخ در 206 برگ کتابت شده و از شاهکارهاي هنري دوره قاجاريه محسوب مي‌شود
در پي درگذشت قرآن‌‌پژوه معاصر و به پاسداشت ياد اين بانوي فرهيخته، قرآن خطي اهدايي وي به کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي در تالار ورودي اين کتابخانه در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

اين قرآن خطي نفيس و منحصر به فرد که توسط يکي ‌از خوشنويسان برجسته دوره قاجار به نام استاد محمد شفيع مشهور به ميرزا کوچک و متخلص به «وصال شيرازي» در سال 1245 هجري قمري کتابت شده، سال 1385توسط دكتر طاهره صفارزاده به گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي اهدا شد.

رئيس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي گفت: اين قرآن در کاغذ آهارمهره نخودي در ابعاد 6/11 × 2/7 سانتي‌متر با خط نسخ در 206 برگ کتابت شده و از شاهکارهاي هنري دوره قاجاريه محسوب مي‌شود.

سيدمحمد‌رضا فاضل هاشمي خاطرنشان کرد: در صفحات نخست و دوم فهرست اسامي سور در چهارخانه‌هاي زرپوش و نقرآبي به تصوير كشيده شده و صفحات سوم و چهارم نيز داراي کتيبه صدر، ذيل، حاشيه مذهب، منقش و مرصع است.

وي افزود: صفحات پنجم و ششم اين اثر هنري و معنوي حاشيه مذهب و منقش به پيچ‌وخم و گل برگ‌هاي الوان و بين‌السطور تمام صفحات زراندازي شده‌اند.

هاشمي يادآور شد: اين قرآن از لحاظ تذهيب پرکار و از سبک‌هاي هنري دوره قاجار است. فواصل آيات با گوي زرين، اسامي سور در کتيبه‌هاي زرپوش و منقش، نشانه‌ها در حاشيه قنديل‌هاي زرين به تصوير كشيده شده است.

رئيس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي گفت: جداول صفحات نيز به طلا و تحرير مشکي كتابت شده و جلد آن نيز روغني و داراي نقوش گل و برگ و شاخه‌هاي گل زنبق در زمينه لاکي است.

وي تصريح کرد: گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي همواره مورد توجه اين بانوي فرهيخته بوده و بر اساس آن علاوه بر اهداي قرآن خطي نفيس چندين بار از اين گنجينه قرآن‌ها ديدن كرده بود.

گنجينه خطي آستان قدس رضوي به واسطه قداست معنوي، شهرت جهاني و اعتماد مردمي درطول تاريخ مورد توجه علما، دانشمندان، هنرمندان و واقفان بزرگ بوده که بر اساس آن هم اکنون با بيش از 80 هراز نسخه خطي به عنوان يکي از بزرگترين پايگاه هاي علمي جهان اسلام محسوب مي‌شود

یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com