چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 15:55
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
آماده‌ايم «حافظ» را به تلويزيون و سينما بياوريم‌ چاپ
امروز بزرگداشت مردی نام گرفته است که شعرش آشنای ذهن و زبان همه ماست ؛ حافظ شیرازی . شیراز مهرماه هر سال به یاد و نام شاعری بهار می شود که در بحبوحه فراز و نشیب های  دوره ای سخت و تاریک از زندگی اجتماعی ایرانیان
امروز بزرگداشت مردي نام‌ گرفته است كه شعرش آشناي ذهن و زبان همه ماست؛ حافظ شيرازي. شيراز مهرماه هر سال به ياد و نام شاعري بهار مي‌شود كه در بحبوحه فراز و نشيب‌هاي دوره‌اي سخت و تاريك از زندگي اجتماعي ايرانيان و يك قرن پس از بزرگمردي چون سعدي در اين شهر متولد شد و رشد كرد و قرن‌ها پس از مرگش، كلماتش در دل و جان همه ايرانيان خانه كرده است.
 
همه ما حافظ و ديوان پرشورش را مونس خلوت خود مي‌دانيم و از زبان او، دردها و داغ‌ها و عشق‌ها و حسرت‌هاي خود را فرياد مي‌كشيم.

دكتر كاووس حسن‌لي شاعر، استاد ادبيات، مدير علمي و پژوهشي مركز جهاني حافظ‌شناسي و دبير ستاد بزرگداشت مراسم روز ملي حافظ در خصوص اين شاعر ملي مي‌گويد: 3 عنصر مهم را بايد در پيوند با حافظ و براي درك و دريافت شعر حافظ در نظر داشت: توانمندي شگفت هنري حافظ و پديد آوردن سخني لايه‌لايه و تودرتو، پيوند معنوي با كتاب وحي و انس هميشگي با قرآن مجيد و به دست آوردن روحانيتي ستايش‌برانگيز كه القابي نظير «لسان‌الغيب» و «ترجمان‌الاسرار» را برايش به ارمغان آورده و در نهايت عنصر سوم كه هوشياري و دردمندي اجتماعي اوست؛ به گونه‌اي كه هرگز از زخم‌ها و دردهاي خود غافل نبوده است.

مجموعه اي ‌از تناقض ها

اين ويژگي‌ها دست به دست هم داده و باعث شده حافظ با هنري‌ترين شيوه‌هاي بياني، شديدترين و پليدترين رذايل اخلاقي جامعه خودش «ريا، دروغ، تزوير و...» را هدف بگيرد و آنها را افشا كند.

وي با اشاره به اين‌كه درباره حافظ همواره ديدگاه‌هاي گوناگون، متناقض و متعارض وجود داشته و دارد، معتقد است خود حافظ البته بيش از همه در پديد آوردن آن نقش داشته است.اينچنين است كه حافظ در شعر خويش از «من» خود گذشته و به «ما» رسيده است.


هيچ‌كدام از مفاهيم ديوان حافظ، مفهومي نيست كه براي نخستين‌بار مطرح شده باشد، بلكه حافظ با هوشمندي و ژرف‌نگري در آثار پيش از خود، اساسي‌ترين، عميق‌ترين و عمومي‌ترين آنها را برگزيده و با ترفندهاي هنري ويژه خود به گونه‌اي بي‌مانند، آنها را بازآفريده و جاودانه كرده است.

تاسف از رونق فالنامه ها

وي در عين حال مي‌گويد: متاسفانه وقتي كارنامه حافظ‌پژوهي را بويژه كتاب‌ها يا آثاري را كه در پيوند با حافظ منتشر مي‌شوند، مي‌بينيم، درمي‌يابيم آسيب‌هاي موجود در ديگر عرصه‌هاي فرهنگي، دامنگير اين حوزه نيز شده است.


مثلا بسياري از كتاب‌هاي تحليلي و علمي و پژوهشي با شمارگان بسيار كم و فروش اندك مواجه هستند؛ در حالي كه بسياري از فالنامه‌ها كه كمترين ارزش ادبي نيز ندارند، به گستردگي و در شمارگان بالا، سالانه در چند نوبت منتشر مي‌شوند. اين از يك سو نشان از رويكرد گسترده مردم به ديوان حافظ است كه خود خبري ناگوار نيست، اما مقايسه اين دو عرصه و تفاوت بسيار فاحش بين اين 2 مقوله، از يك گرفتاري فرهنگي خبر مي‌دهد كه مشكل جامعه ماست.

وي با استقبال از به كارگيري امكانات دنياي مدرن و دستاوردهاي امروز در عرصه‌هاي پژوهشي نظير حافظ‌شناسي مي‌گويد: در حال حاضر نيز با همكاري مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي در حال توليد دانشنامه الكترونيكي حافظ هستيم و چندسالي است  اين كار آغاز شده است. در اين دانشنامه، بسياري از اطلاعات مربوط به حافظ وجود دارد؛ اين اطلاعات عبارتند از: كتابشناسي، مقاله‌شناسي، راهنماي موضوعي حافظ‌پژوهي، ترجمه‌هاي مختلف، چندين شرح و قرائت‌هاي صوتي با صداهاي ماندگار كه در آينده نزديك به بازار عرضه مي‌شود و اميدواريم رضايت علاقه‌مندان را فراهم كند، زيرا هم مخاطبان عمومي و هم حافظ‌پژوهان را در آن مد نظر قرار داده‌ايم.

 دكتر حسنلي با استقبال از حضور هنرمندان كه در زمينه توليد متون نمايشي و سينمايي فعاليت مي‌كنند درخصوص زندگي حافظ مي‌گويد: سال‌هاست در اين زمينه اعلام آمادگي مكرر كرده‌ايم و علاقه‌منديم، حافظ به شايسته‌ترين شكل ممكن در محيط‌هاي فرهنگي و اجتماعي و در فضاي خانواده‌ها حضور پيدا كند و حتما ابزار جديد هنري مي‌تواند بخش مهمي از اين مسووليت را عهده‌دار شود، لذا از هر طرحي در توليد آثار تلويزيوني، سينمايي و نمايشي استقبال مي‌كنيم


وي مي‌گويد: يكي از اهداف اصلي تاسيس مركز حافظ‌شناسي، گردآوري همه اسناد و آثار مربوط به حافظ و نگهداري و تنظيم آنان براي خدمت‌رساني علمي و فرهنگي بوده است در نهايت به ايجاد موزه‌هاي نسخ خطي و اسناد صوتي و الكترونيكي و فيلم‌هاي مختلف برسيم.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com