جمعه 7 ارديبهشت 1403 22:50
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
برگزاري همايش‌هايي درباره تمدن ايران در كتابخانه ملي مجارستان چاپ
مسوولان كتابخانه ملي مجارستان از برگزاري همايش‌ها و نمايشگاه‌هايي در باره تمدن ايراني و اسلامي در كتابخانه ملي اين كشور خبر دادند
گيورگي بوستين‌ سفير تام‌الاختيار مجارستان در جمهوري اسلامي ايران عصر شنبه 13 مهرماه در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران با علي‌اكبر اشعري‌ مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان ديدار كرد.

علي‌اكبر اشعري‌ مشاور فرهنگي رييس‌جمهور، كتابخانه‌هاي ملي را حافظه علمي و فرهنگي ملت‌ها دانست و افزود: حضور سفير مجارستان در اولين ماه‌هاي ماموريت خود در كتابخانه ملي نويد گسترش روابط فرهنگي ميان دو ملت است.

اشعري همچنين از ارتباط كتابخانه ملي كشورمان با بيش از 400 مركز ايران‌شناسي و شرق‌شناسي جهان خبر داد و گفت: ما آماده‌ايم براي غني‌تر شدن منابع مراكز ايران‌شناسي و اسلام‌شناسي مجارستان با آن‌ها همكاري كنيم.

گيورگي بوستين، سفير مجارستان نيز در اين ديدار ضمن اشاره به سوابق علمي پروفسور ميكلوس ماروت شرق‌شناس و فيلسوف بزرگ مجاري و معاون رئيس آكادمي علوم اين كشور و پروفسور اوا ماريا يرمياس رئيس گروه ايران‌شناسي دانشگاه بوداپست كه وي را در اين ديدار همراهي مي‌كردند؛ از اين دو به عنوان نمايندگان جامعه علمي مجارستان براي افزايش همكاري با كتابخانه ملي كشورمان نام برد.
 
پروفسور ميكلوس ماروت نيز در اين ديدار از اشتياق مسوولان كتابخانه ملي مجارستان براي انعقاد تفاهم‌نامه و همكاري بيشتر با كتابخانه ملي كشورمان خبر داد و گفت: پيشنهاد اوليه ما تبادل آثار منتشر شده دو كشور درباره كشور ديگر است.

معاون رييس آكادمي علوم مجارستان همچنين با اشاره به نام‌گذاري هرسال به نام يكي از كشورهاي مهم و تاثيرگذار در فرهنگ جهان در كتابخانه ملي مجارستان، پيشنهاد كرد در آينده‌اي نزديك، يكي از سال‌ها به نام ايران‌ نامگذاري شود و همايش‌ها و نمايشگاه‌هايي در باره تمدن ايراني و اسلامي در كتابخانه ملي مجارستان برپا شود.

وي همچنين به تاسيس بنياد ابوعلي سينا در مجارستان اشاره كرد و افزود: اميدواريم مراكز فرهنگي مهم ايران چون كتابخانه ملي با اين مركز كه به منظور انجام فعاليت‌هاي شرق‌شناسي، اسلام‌شناسي و فلسفه اسلامي و ايراني تشكيل شده، همكاري كنند. 

پروفسور اوا ماريا يرمياس نيز در اين ديدار از افزايش دانشجويان علاقه‌مند به رشته ايران‌شناسي در دانشگاه‌هاي مجارستان خبر داد و گفت: دانشجويان رشته ايران‌شناسي در طول چند سال گذشته 3 برابر شده‌اند.

نويسنده كتاب «ايران زمين و فرهنگ فارسي» به چگونگي نگارش اين كتاب اشاره كرد و افزود: روايت گوشه‌هايي از تاريخ ايران، شناخت آثار تمدن و فرهنگ ايراني و اسلامي و همچنين آشنايي با هنر ايران از مهم‌ترين بخش‌هاي اين پژوهش است كه در قالب اين كتاب به زبان مجاري منتشر شده‌است.

گيورگي بوستين‌ سفير مجارستان نيز در اين ديدار ضمن اشاره به شناخت قبلي خود از فرهنگ ايراني اسلامي گفت: من، مردم و فرهنگ ايران را دوست دارم و اميدوارم در دوران مسووليتم در ايران بتوانم موجبات شناخت بيشتر مردم مجارستان از اين فرهنگ را مهيا كنم.

گيورگي بوستين فرهنگ و تمدن ايراني را مانند اقيانوسي عميق كه نمي‌توان همه جاي آن را شناخت دانست و افزود: سابقه ارتباط فرهنگي و علمي ميان دو كشور بسيار زياد است و اكنون دانشگاه‌هاي مجارستان بزرگترين جذب كننده دانشجويان ايراني در اروپا هستند.

سفير مجارستان همچنين از مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور خواست به وي در برقراري ارتباط فرهنگي ميان ملت‌هاي دو كشور كمك كند.

پيش از اين ديدار سفير مجارستان و هيات همراه از بخش‌هاي مختلف كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران بازديد كردند و از نزديك با وظايف و فعاليت هاي آن آشنا شدند.

یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com