جمعه 7 ارديبهشت 1403 21:46
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
بيش از 74 ميليارد ريال كتاب از ناشران خريداري شده‌است چاپ

نماينده معاونت فرهنگي در شوراي خريد كتاب، از خريد 4009 عنوان كتاب به مبلغ بيش از 74 ميليارد ريال از ناشران سراسر كشور خبر داد.

نورعلي خواجه‌‌وند، كارشناس امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نماينده معاونت فرهنگي در شوراي خريد كتاب‌‌، گفت: از نيمه دوم سال 86 تحولات نويني در كميته انتخاب و خريداري كتاب انجام شده‌ كه بر‌ اساس آن سعي شد با استفاده از تجارب گذشته مشكلات اين حوزه مرتفع شوند.
 
وي ادامه داد: حركت مناسبي در اين زمينه صورت گرفته‌ و آن شركت داشتن كتاب‌هاي استاني در شوراي خريد كتاب بود تا ناشران شهرستاني بتوانند سهمي از خريد كتاب را به خود اختصاص دهند.
 
خواجه‌وند يادآور شد: پيش از اين فقط ناشران تهراني كتاب‌هايشان را در اين شورا مطرح مي‌كردند و ناشران استاني به دليل بي‌اطلاعي از اين موضوع، از حضور در جلسه محروم مي‌ماندند يا به دليل مشكلاتي كه براي آوردن كتاب‌هايشان داشتند، قادر به شركت در اين جلسات نبودند. به همين منظور طي صدور بخش‌نامه‌اي به ادارات ارشاد استان‌ها از آنان درخواست شد در اين حوزه با ناشران خود هماهنگي كنند.
 
نماينده معاونت فرهنگي در شوراي خريد كتاب افزود: ادارات ارشاد شهرستان‌ها، يك نسخه از كتاب‌هاي ناشران حوزه خود را جمع‌آوري و بررسي مي‌كنند، سپس كتاب‌هايي كه مناسب و قابل طرح در جلسه شوراي خريد كتاب باشند را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي مي‌كنند.
 
خواجه‌وند اين روش را در مقايسه با روش قبلي داراي دو مزيت دانست؛‌ يكي اين‌كه تعداد كتاب مورد‌نياز توسط اداره ارشاد استان اعلام مي‌شود و ديگر اين‌كه با فرستادن اين كتاب براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كتابي كه ممكن است مورد نياز كشور نباشد ولي برطرف كننده احتياجات استان است، مورد حمايت قرار مي‌گيرد.
 
 وي با بيان اين‌كه وجود رقابت، امكانات و دسترسي به نويسندگان در تهران به نسبت شهرستان‌ها بسيار متفاوت است،‌ افزود: از آن‌جا كه دسترسي به ناشران مطرح در تهران بيشتر‌ است،‌ با ايجاد اين طرح به ناشران شهرستاني كمك مي‌شود تا بتوانند از نويسندگان زبردست تهراني و شهرستاني بهره‌مند شوند.
 
به گفته خواجه‌وند، دومين تدبيري كه براي حل مشكلات ناشران تهراني در نظر گرفته شده‌، مراجعه ديرهنگام ناشران براي خريد كتاب‌هايشان بود. براي حل اين مشكل،‌ ناشران ملزم شده‌اند كه براي ترخيص كتاب‌هايشان برگه اعلام وصولي را از اداره كتاب وزارت ارشاد دريافت كنند، كه طي اين مرحله‌ دو نسخه از كتاب در اختيار آنان قرار مي‌گيرد كه يك نسخه از آن را در اختيار شوراي خريد كتاب و ديگري را در اختيار خانه كتاب قرار مي‌دهند. با استفاده از اين تدبير، تمام كتاب‌هاي ناشران مطرح مي‌شوند و در صورتي كه ناشران نتوانند به هر دليلي كتاب خود را ارائه كنند، مي‌توان اين امكان دوباره را به آنان داد تا كتابشان مورد بررسي قرار گيرد.
 
 نماينده معاونت فرهنگي در شوراي خريد كتاب ادامه داد: از سال 77 برنامه مدوني براي خريد كتاب‌ها آغاز شد. بر اساس اين برنامه هم‌اكنون مرحله اول خريد كتاب در حال انجام است و اطلاعات آن در مقولات عنوان كتاب‌،‌ موضوعات كتاب، عناوين كتاب‌، نوبت چاپ، شهرستان محل چاپ و ... ، به صورت مدون به ثبت رسيده‌ و اطلاعات مربوط به خريد كتاب در پايگاه اطلاعاتي خانه كتاب مطرح مي‌شود.
 
 خواجه‌وند تاكيد كرد: اين روش سبب مي‌شود از خريد و چاپ مكرر كتاب‌هايي با يك موضوع جلوگيري شود.
 
وي خاطرنشان كرد: در مرحله دوم،‌ اطلاعات صدور حواله خريد كتاب به صورت رايانه‌اي صادر مي‌شود و مرحله سوم نيز به برنامه‌‌ريزي مالي مكانيزه مي‌پردازد كه دسترسي ناشران به اطلاعات و استفاده آسان‌تر براي كارمندان را فراهم كرده‌است.
 
 خواجه‌وند تصريح كرد: به دليل به روز نبودن اطلاعات در حوزه خريد كتاب،‌ كتاب‌هاي يك‌ سال و نيم پيش خريداري مي‌شد، در حالي كه به روز شدن اطلاعات خريد كتاب اين امكان را براي معاونت فرهنگي فراهم كرده‌ تا پس از صدور برگه اعلام وصول خريد كتاب، كتاب مورد نظر شنبه هفته بعد در جلسه شوراي خريد كتاب مطرح شود.
 
 وي افزود: تاكنون صورت‌جلسات 300 تا 310 مطرح و باطل شده‌اند و چنانچه اين روش ادامه پيدا كند براي ناشران و موسسه خانه كتاب روند مناسب و مثمر ثمري است.
 
خواجه‌وند عنوان كرد: افرادي كه اسامي آنان در صورت جلسه 300 تا 310 اعلام شده‌، تا تاريخ 30 مهرماه جاري فرصت دارند براي دريافت حواله‌شان پيش از ابطال، به واحد خريد كتاب مراجعه كنند.
 
 كارشناس امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه يادآور شد: 2042 عنوان كتاب طي فصل بهار به مبلغ 39 ميليارد و 394 ميليون و 230 هزار ريال در 947 هزار و 750 نسخه كتاب و در فصل تابستان 1967 عنوان كتاب در 903 هزار و 730 نسخه كتاب، به مبلغ 35 ميليارد و 507 ميليون و 310 هزار و 310 ريال كتاب از ناشران خريداري شده‌ كه در مجموع شامل 4009 عنوان كتاب در 1 ميليون و 851 هزار و 480 نسخه به بهاي 74 ميليارد و 901 ميليون و 540 هزار و 310 ريال مي‌شود.
 
به گفته خواجه‌وند، طي صورت جلسات خريد كتاب، اين واحد تا سقف هزار جلد از كتاب‌هاي ناشران را با 30 درصد تخفيف خريداري مي‌كند.

یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com