سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 11:25
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
مديريت حرفه اي توليد كتاب، تنها راه انتشار آثار جذاب است چاپ
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: جذابيت كتاب‌هاي خارجي به مديريت ناشران در فرايند توليد كتاب مربوط است و مشكل عدم‌جذابيت در كتاب‌هاي ايران نشان مي‌دهد كه ناشران وظيفه خود را درست انجام نمي‌دهند
دكتر محسن پرويز معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در آيين معرفي برگزيدگان سومين جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان كه عصر ششم شهريورماه در كتاب‌خانه ملي برگزار شد، گفت: همه مي‌دانيم كه كتاب فرايند فعاليت مشترك نويسنده و تصويرگر است و ساير عوامل فني چاپ با مديريت ناشر انجام مي‌شود و اين اصل، شكل ايده‌آل براي توليد يك كتاب است. به اين معني كه اگر اين افراد كار خود را خوب انجام دهند كتاب خوبي ارائه مي‌شود كه مخاطب علاقه‌مند به مطالعه آن است.

وي با اشاره به شنيده‌هايي كه حاكي از علاقه‌ مخاطب به مطالعه كتاب‌هاي خارجي است، افزود: دليل اين كه كتاب‌هاي كشورمان اين حس را در مخاطب ايجاد نمي‌كنند به اين مشكل باز مي‌گردد، عواملي كه بايد مديريت توليد كتاب را به درستي هدايت كنند، به خوبي عمل نمي‌كنند.

پرويز آشنايي ناشر به چگونگي مراحل توليد، رهبري و مديريت آن را نكته‌اي مهم دانست و خاطرنشان كرد: در كشور بزرگي مانند انگلستان كه زباني جهاني دارد و كتاب‌هايش به تمام نقاط جهان ارسال مي‌شود، 400 ناشر فعاليت مي‌كنند در حالي كه در ايران حدود 9000 ناشر فعال و غيرفعال وجود دارد و با توجه به 54 هزار عنوان كتاب چاپ شده در سال، به طور ميانگين به هر ناشر مجوز دار، 6 عنوان كتاب در سال تعلق مي‌گيرد و اين نشاندهنده گردش اقتصادي نامطلوب و ناكافي در اين صنف محسوب مي‌شود. 

وي با بيان اين كه بايد به بررسي اين نكته پرداخت كه چرا در ايران نشر به عنوان يك حرفه به حساب نمي‌آيد؟ گفت: بايد به آسيب شناسي اين امور پرداخت كه ادامه اين وضعيت چه اثراتي بر جاي خواهد گذاشت.

پرويز با اشاره به حضور ناشران غيرحرفه‌اي در بازار نشر گفت: اين امر سبب مي‌شود تا مشكلاتي گريبان‌گير ناشران شود و آنان نيز مشكلاتي را بر دوش مولفان نهند كه دريافت پول براي چاپ كتاب از مولف و تحميل توزيع كتاب بر دوش وي، از اين نمونه مشكلات است.

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اين كه تاليف و نشر ارتباط و همخواني با يكديگر ندارند، گفت: روزي نيست كه نامه‌اي در اين باره به دست من نرسد و بيانگر مشكلات فراوان در اين حوزه نباشد كه بيشتر به شهرستان‌ها باز مي‌گردد.

وي خاطرنشان كرد: زماني كه ناشران حرفه‌شان را به صورت حرفه‌اي دنبال نكنند و نشر به عنوان حرفه‌اي مستقل محسوب نشود، مشكلات عديده بسياري پديد مي‌آيد.

پرويز با يادآوري اين كه هر كسي كه قلم به دست گرفته و به نگارش پرداخته  مي‌داند كه تعلق خاطر نويسنده به اثرش قطعاً سبب مي‌شود كه از توجه به عيوب خودداري كند، تاكيد كرد: ناشران بايد مراحل بعد از توليد را مورد ارزيابي قرار دهند تا از مشكلاتي كه سلسله‌وار به دنبال هم مي‌آيند، پيشگيري كنند.

وي يادآورشد: اميدوار بوديم با حذف يارانه كاغذ انگيزه قوي‌تري براي ناشران ايجاد و سبب اصلاح بازار نشر شود به اين معني كه تقاضاي درخواست مجوز انتشارات كاهش پيدا كند كه متاسفانه اين اتفاق به وقوع نپيوست.

پرويز درباره ترجمه گفت: قطعاً در اين حوزه نقش سياست گذاري ساليان گذشته تاكنون،در بروز نقاط ضعف كه سبب شده ترجمه بر تاليف پيشي بگيرد و كيفيتي برجسته‌تر از تاليف داشته باشد، انكارناپذير است.

وي از جلسات نقد و بررسي كه در نشريات مختلف برگزار و به اصلاحاتي در شعر و داستان منجر مي‌‌شد تا بتوان با پالايش مطالب ياد شده كتابي وزين به چاپ رساند، ياد كرد و افزود: كتاب‌هاي چاپ سال 65 تا 75 در عرصه جهاني از قابليت رقابت بهتري برخوردار بودند. البته اين نكته را نيز نمي‌توان ناديده گرفت كه اين كتاب‌ها در تصويرگري ،كه تاثيري ارزشمند در كتاب بر جاي مي‌گذارد، دچار ضعف بودند.

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: اگر چه به نظر مي‌آيد كه ميزان ترجمه و تاليف در يك اندازه‌اند، ولي با اين حال به نظر مي‌رسد ترجمه بر تاليف پيشي گرفته و در اصلاح اين امر بايد همه با هم همكاري كنند.

وي مشكل فوق را مشكلي ملي خواند و خاطرنشان كرد: در كنار آسيب‌شناسي اين مشكلات، مولفان با هوش و توانمند بايد دست به قلم شوند و ناشران به جاي  نگاه صرف اقتصادي، با ديدي فرهنگي، مولفان را به انتشار آثار ارزشمندتر و بيشتر تشويق كنند.

دكتر پرويز همچنين ادبيات كودك و نوجوان را جزو سالم‌ترين بخش ادبيات فرهنگي كشور مطرح و تاكيد كرد: بايد در چاپ آثار اين حوزه دقت بيشتري شود، مطالب از رواني و شيوايي بيشتري برخوردار شوند و تصويرگران كارهاي ارزشمندتري را ارائه كنند.

یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com