جمعه 7 ارديبهشت 1403 13:15
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
زمزمه‌هاي برپايي نمايشگاه قرآن هم‌زمان با بيست‌و‌هفتم شعبان چاپ

نشست خبري افتتاحيه شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم، صبح امروز بيست‌و‌نهم مردادماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديركل دفتر هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني و اصحاب رسانه‌هاي داخلي و خارجي‌، در دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي برگزار شد.

دكتر علي خواجه‌پيري، مديركل دفتر هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني، در جمع خبرنگاران گفت: دبيرخانه برگزاري شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم، امسال بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي علمي قبلي به برپايي اين نمايشگاه اقدام خواهد كرد. 

وي با اشاره به اين كه دبيرخانه شانزدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم، پس از پايان پانزدهمين دوره اين نمايشگاه آغاز به كار كرده‌ افزود: اين دبيرخانه طي يك سال گذشته به بررسي نقاط قوت و ضعف برگزاري نمايشگاه پيشين، موقعيت زماني مناسب براي برگزاري نمايشگاه بعدي و انجام كارهاي كيفي كه به برگزاري نمايشگاهي پربارتر بينجامد، پرداخت.

خواجه‌پيري با بيان اين كه امسال محدوديت مالي در برگزاري نمايشگاه وجود ندارد يادآور شد: تمامي برنامه‌هايي كه براي اجرا در نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم انتخاب شده‌اند در شوراي سياست‌گذاري تصويب شده‌‌ و همچنين داوري اين برنامه‌ها در شواري برنامه‌ريزي نمايشگاه انجام گرفته‌است.

وي با اشاره به اين كه قصد داريم آغاز به كار نمايشگاه را در ماه شعبان قرار دهيم، اعلام كرد: بر اساس تصميمات گرفته شده، شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم از تاريخ هشتم شهريورماه، مصادف با بيست‌و‌هفتم شعبان آغاز به كار خواهد كرد و تا بيست‌و‌ششم ماه مبارك رمضان ادامه خواهد داشت.

خواجه‌پيري دليل اين اقدام را فراهم آوردن فرصتي مناسب براي مردمي بيان كرد كه از شهرستان‌ها براي بازديد نمايشگاه به تهران مي‌آيند و خاطرنشان كرد: چنانچه استقبال مناسبي از اين طرح به عمل آيد، قصد داريم در سال‌هاي آينده،‌ زمان برگزاري نمايشگاه را به نيمه شعبان تا نيمه رمضان انتقال دهيم.

وي تصريح كرد: غرفه‌بندي نمايشگاه شروع شده‌ و تا دو روز ديگر به اتمام مي‌رسد و انتظار داريم تا يك روز پيش از شروع نمايشگاه، آماده شود.

خواجه‌پيري گفت: پيش از اين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم در مدت بيست تا بيست‌و‌شش روز برگزار مي‌شد،‌ ولي امسال اين مدت به بيست‌و‌نه روز افزايش يافته‌است.

محمدحسين صفارهرندي اضافه كرد: همه ما تصوير يكساني  از ماه رمضان كه نزهتگاه و تفرج‌گاه اهل دين و معرفت در حوزه كلام الهي است، داريم. ماه رمضان(ماه بهار قرآن)،‌ فرصتي مناسب را براي همه ما فراهم مي‌كند تا با برنامه‌ريزي نظام‌يافته‌تري از اين ماه بهره ببريم. 

وي با اشاره به اين كه چنانچه از تجربيات نمايشگاه پيشين استفاده نكنيم، خسارتي عظيم براي خود و مردم به بار آورده‌ايم، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از سال‌ها پيش متكفل برنامه جمعي مؤمنان در ايام رمضان بوده‌است. امسال نيز قصد داريم نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم را به شكلي برگزار كنيم كه از حد و اندازه نمايشگاه گذشته پربارتر باشد.

وي گفت: نمايشگاه امسال بايد از ويژگي تحرك و جذابيت بيشتري نسبت به سال گذشته برخوردار باشد، بر همين اساس نمايشگاه امسال از كيفيت و كميت بهتري بهره‌مند است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه اولين بار است كه نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم زودتر از ماه رمضان برگزار مي‌شود، افزود: دليل انتقال زماني برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم، كاهش مشكلاتي است كه براي بازديدكنندگان در ايام ماه رمضان پيش خواهد آورد؛ چرا كه بيشتر مردم در اين ايام روزه هستند.

وي همچنين اعلام كرد: با توجه به اين كه بازديدكنندگان در اين ايام روزه‌دارند و در ساعات پس از افطار براي بازديد از نمايشگاه حضور پيدا مي‌كنند، بازديد از نمايشگاه، از ساعت 15  تا 24  مقرر شده‌است.

صفارهرندي افزود: امسال كوشش كرده‌ايم تا نمايشگاه را از اين قالب به شكل جشنواره‌ ملي و بين‌المللي قرآن‌كريم پيش ببريم تا ناظر بر محتواي كيفي نمايشگاه باشد و از مشاهده ظواهر به تعميق آگاهي افراد به مسائل قرآني پيش رود و در اين امر، پژوهش قرآني نقش مهمي را ايفا كرده‌است.

وي اظهار داشت: جاذبه بصري و هنري كه حاوي معارف الهي باشد، نيازمند مذاكره با هنرمندان اين عرصه است كه در ساليان آينده نيز به اجرا در آيد.

صفارهرندي خاطرنشان كرد: برنامه شب آفتابي كه هر سال به اجرا در مي‌آيد و تنها سال گذشته اجرا نشد، از جمله برنامه‌هايي است كه در هفته دفاع مقدس به اجرا در خواهد آمد. اين برنامه آميزه‌اي از هنر تجسمي  همراه نور و صدا و تصوير است كه در ميداني وسيع و با محتواي تاريخ، انسان، اديان، انبيا، ظهور پيامبر و شكل‌گيري نهضت اسلامي در جامعه،‌ انقلاب اسلامي ايران و پيامدهاي آن برگزار مي‌شود.

وي افزود: اين برنامه با گرايش به موضوعات قرآني در منطقه‌اي از تهران با همراهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران و لشكر حضرت رسول(ص) و همت هنرمندان اين عرصه به نمايش در مي‌آيد. نحوه تهيه بليت شركت در اين نمايشگاه كه در عرصه هنري نمايشگاه قرآن‌كريم است، متعاقباً اعلام خواهد شد.

صفارهرندي همچنين از برنامه‌هاي هنري كه در سال‌هاي پيش انجام مي‌شد ياد كرد و افزود: فعاليت هنرمندان در عرصه قرآني، زماني بيشتر از فرصت محدود نمايشگاه نياز دارد ،ولي با اين حال، جلوه‌اي از تمام هنرها را در شانزدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم شاهد خواهيم بود.

وي در اين باره گفت: آثار و فعاليت‌هاي هنرمندان مختلف در قالب كارگاه‌هايي همانند گذشته ارائه خواهد شد.

صفارهرندي بخش پژوهشي نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم را فعال‌تر و با كيفيت‌تر از گذشته خواند و افزود: در كنار حضور پژوهشگران قرآني، باب مشاوره و پرسش و پاسخ قرآني را نيز خواهيم داشت. خدماتي مانند ماخذشناسي، پيشينه شناسي و خدمات قرآني و مشاوره از اين جمله‌‌اند.

وي حضور دو هزار اثر پژوهشگر قرآني در نمايشگاه امسال را از نكات قابل توجه اين نمايشگاه برشمرد و گفت: ده هزار اثر قرآني از جهان اسلام براي نخستين بار در ايران به نمايش گذاشته مي‌شوند. همچنين هزار مقاله قرآني كه دو برابر ميزان شركت داده شده در سال پيش است، نيز ارائه خواهد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از برپايي 40 نشست قرآني، پژوهشي و علمي ياد كرد و گفت: پايگاه‌ها و نرم‌افزار پژوهشي در عرصه فعاليت اينترنتي حوزه قرآن،‌ مشاوره احكام كه از سال‌هاي قبل توسعه بيشتري پيدا كرده‌، حضور حوزه علميه كه در مقايسه با سال گذشته پيشرفت چشمگيرتري نشان داده‌، رساله‌ كارشناسي ارشد و دكتري در حوزه قرآني، پايان‌نامه‌هاي برتر در اين حوزه و نشست علمي با حضور فضلاي حوزه علميه از ديگر برنامه‌هاي اين نمايشگاه است.

وي از ارائه 5 رساله كارشناسي ارشد و دكتر در حوزه قرآن در اين نمايشگاه خبر داد و خاطرنشان كرد: در اين نمايشگاه پايان‌نامه‌ها و نشريات قرآني برتر انتخاب خواهند شد و مورد تجليل قرار مي‌گيرند.

به گفته صفارهرندي، 14 نشست هم‌انديشي، تجليل از پيشكسوتان قرآني دانشگاه‌ها،‌ نوآوري قرآني در دانشگاه‌ها كه در ساليان گذشته بي‌سابقه بوده‌ و حضور مسوولان دانشگاه‌ها براي رونق بخشيدن به بخش دانشگاهي از جمله برنامه‌هاي اين دوره از نمايشگاه است.

وي توسعه روزمره نشر الكترونيك در ايران را پيشرفته‌تر از روز قبل خواند و گفت: نرم‌افزارهاي قرآني در اين نمايشگاه به داوري گذاشته مي‌شوند. همچنين خريد انبوه نرم‌افزارهاي قرآني از برنامه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين دوره از نمايشگاه است كه به مراكز قرآني اهدا خواهند شد.

صفار هرندي افزود: از ميان 190 ناشر شركت‌كننده در اين نمايشگاه،‌ 5 ناشر خارجي نيز حضور دارند.

صفارهرندي همچنين از حضور 21 كشور جهان كه با رايزني‌هاي فرهنگي در اين نمايشگاه شركت خواهند كرد ياد كرد.

خانواده و قرآن،‌ قرآن و ازدواج، قرآن و روابط خانواده، قرآن و تربيت فرزند، قرآن و عفاف، قرآن و حجاب و نقش زن در جامعه، از بخش‌هاي جذاب اين نمايشگاه است.

جلوه قرآن در ادبيات فارسي، 15 شب شعر قرآني با حضور شاعران برجسته كشور، تدوين دو كتاب داستاني قرآني، مسابقه تكميل داستان‌هاي ياد شده توسط شركت كنندگان، تصويرسازي داستان‌ها با تصويرگران،‌ 5 كارگاه نقد كتاب، بزرگداشت سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران از ديگر برنامه‌هاي اين نمايشگاه است.

یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com