شنبه 8 ارديبهشت 1403 08:29
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
شاهكار معماري ايراني اسلامي در نزديك ترين رواق به مرقد منور رضوي چهره گشود چاپ
رواق باشكوه دارالحجه با معماري تحسين برانگيز كه با فاصله حدود ٣٠ متر نزديكترين رواق به مرقد مطهر امام رضا(ع) محسوب مي شود روز گذشته با حضور آيت  الله هاشمي رفسنجاني و آيت ا...واعظ طبسي افتتاح شد.اين رواق كه تنها رواقي است كه زائر هم زمان رو به قبله و رو به حضرت مي تواند زيارت كند، با ٧ هزار متر مربع در زير صحن انقلاب (سقاخانه) قرار دارد و مساحت آن با مجموعه هاي جانبي به ١٤ هزار متر مربع مي رسد. معماري اصيل ايراني اسلامي و چشم ...

رواق باشكوه دارالحجه با معماري تحسين برانگيز كه با فاصله حدود ٣٠ متر نزديكترين رواق به مرقد مطهر امام رضا(ع) محسوب مي شود روز گذشته با حضور آيت  الله هاشمي رفسنجاني و آيت ا...واعظ طبسي افتتاح شد.اين رواق كه تنها رواقي است كه زائر هم زمان رو به قبله و رو به حضرت مي تواند زيارت كند، با ٧ هزار متر مربع در زير صحن انقلاب (سقاخانه) قرار دارد و مساحت آن با مجموعه هاي جانبي به ١٤ هزار متر مربع مي رسد. معماري اصيل ايراني اسلامي و چشم نواز اين بنا علاوه بر ٩ هزار متر مربع آيينه كاري با ٣٠٠ طاسه، ١٨٣ ستون و هم چنين گچ بري، رنگ آميزي و خطاطي با خط ثلث مزين شده است. با افتتاح اين بنا مساحت اماكن سرپوشيده واقع در حرم مطهر به ٦٠ هزار متر مربع رسيد كه تنها ٢هزار متر مربع آن مربوط به پيش از انقلاب است.در مراسم افتتاح اين رواق كه با حضور دادستان كل كشور، امام جمعه مشهد و جمعي از مسئولان استاني در رواق دارالحجه برگزار شد نماينده ولي فقيه در استان هاي خراسان و توليت آستان قدس رضوي ساخت اين بنا را شروع يك مقطع تاريخي و فصل نويني درخودباوري مردم و نظام اسلامي در معماري اسلامي دانست.آيت ا...واعظ طبسي با اشاره به حديثي از پيامبر اكرم(ص) كه فرموده اند: رحمت خداوند از آن جمعي است كه عمل خود را با استحكام، استواري و اتقان انجام مي دهند، گفت: اين استحكام و استواري در عمل تدبير و سياست آستان قدس رضوي است كه به همه بخش هاي زيرمجموعه خود ابلاغ كرده است.وي يكي از علل طولاني شدن پروژه هاي حرم مطهر رضوي(ع) و آستان قدس را ناشي از همين تدبير و سياست دانست و گفت: اگر كارهاي ما بخواهد در آينده مورد تحسين آيندگان قرار گيرد نبايد در اجراي پروژه ها شتاب بيش از اندازه داشت.

وي پرداختن به معماري اسلامي و استفاده از كارهاي هنري اصيل و ماندگار را زمان بر دانست و افزود: عامل ديگر در تاخير برخي پروژه ها تلاش براي جلب رضايت مالكان است. وي ادامه داد: البته اين به معناي تسليم شدن در برابر حرف هاي غيرمنطقي نيست.آيت ا...واعظ طبسي رواق دارالحجه را نشان دهنده روند رو به رشد نظام در معماري دانست و با ابراز تاسف از گفته هاي برخي افراد در مورد مقايسه بين ساخت و سازهاي واقع در عربستان سعودي با ساخت و ساز اماكن متبركه درحرم مطهر رضوي(ع) گفت: اين گفته ها علاوه بر اين كه كارشناسي نيست نشان دهنده بي اعتنايي به هويت  خود يا بي اطلاعي از آن است.وي ادامه داد: اگر قرار بود بنايي با ٤برابر مساحت اين بنا ساخته شود در حالي كه سنگ هاي آماده را از ايتاليا سفارش دهيم مي توانستيم كار را ظرف مدت يك سال تمام كنيم ولي آن گاه ما ديگر شاهد يك بناي تاريخي با معماري و هنر ايراني كه براي آيندگان تحسين برانگيز باشد نبوديم.

وي به ساير اماكن ساخته شده توسط آستان قدس اشاره كرد و گفت: قبل از انقلاب كارهاي محدودي انجام شد و مورد تحسين بي شمار عده اي قرار گرفت.ولي پس از انقلاب ساختمان هايي نظير كتابخانه، دانشگاه علوم اسلامي رضوي ، بنياد پژوهش هاي اسلامي، موزه ها، بيمارستان رضوي، صحن هاي جامع رضوي، كوثر، غدير، هدايت و رواق امام خميني (ره)، رواق دارالاجابة ، دارالولايه، دارالهدايه ساخته شد كه همگي متعلق به نظام اسلامي است و در دوره جمهوري اسلامي ايران انجام شده است.

آيت ا...واعظ طبسي گفت: ساخت اين رواق با تحكيم سر درب ورودي و خروجي آن از سر درب هاي ساعت و نقاره خانه از سال ٨١ آغاز شد و اولين كار فني و دقيق آن استحكام اين دو سردرب بود كه اگر انجام نمي شد امكان خاكبرداري نيز فراهم نبود. توليت آستان قدس رضوي با اشاره به ٨هزار و ٨٠٠متر كار هنري انجام شده در اين رواق، رنگ آميزي و ساير كارهاي هنري به كار رفته در آن را تحسين برانگيز توصيف كرد و افزود: ويژگي مهم اين رواق هم راستابودن آن با قبله و نزديكي به روضه منوره امام رضا(ع) است. وي اين رواق را مرتبط با ديگر رواق هاي حرم مطهر نظير دارالاجابة، دارالولايه، دارالضيافه، دارالكرامه و زير گنبد ا...وردي خان ذكر كرد و افزود: اين رواق از طريق پله برقي با صحن انقلاب، بست هاي شيخ بهايي و شيخ طوسي نيز مرتبط است. هم چنين رئيس مجلس خبرگان رهبري و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشكر از آيت  الله واعظ طبسي و همكاران وي در آستان قدس رضوي كه چنين هديه اي را در آستانه ميلاد امام زمان (عج) تقديم زائران كرد گفت: نقطه نقطه اين مكان جايگاه سجده انسان هاي عاشق خدا و محب اهل بيت خواهد بود. آيت ا...هاشمي رفسنجاني رواق دارالحجه را جايگاهي تماشايي براي ملائكه الهي دانست و گفت: در اين مكان بحث چند سال عبادت عده اي ازمردم نيست و اين مكان سال هاي سال شاهد زيارت انبوه انسان ها خواهد بود. وي با اشاره به اين كه براي ساخت نقطه نقطه اين بنا زحمت زيادي كشيده شده است، گفت: من هرسال كه به مشهد مشرف مي شدم توفيق بازديد از اين پروژه عظيم را داشتم و مي ديدم كه هنرمندان و مجريان كار با عشق وعلاقه مشغول فعاليت هستند. وي افزود: براي تحكيم اين رواق كار بزرگي شده، اين جا يك ساختمان معمولي نبود كه بولدوزرها بتوانند به راحتي در آن خاكبرداري كنند. وي با تقدير از خدمات عمراني ٣٠ساله آستان قدس در دوران پس از انقلاب گفت: آستان قدس رضوي بودجه اي از دولت نمي گيرد و تنها با تدبير آيت  الله واعظ طبسي توانسته بخشي از مطالبات خود از دولت هاي مختلف پس از انقلاب را دريافت كند. وي هم چنين خواستار استقرار يك مركز صوتي و تصويري در حرم مطهر براي پخش برنامه براي سراسر دنيا شد.

مجري طرح: امضاي جمهوري اسلامي ايران درپاي اين بناي باشكوه حك شده است
حسن زاده- با توجه به اشاره آيت ا...واعظ طبسي در مراسم افتتاح رواق دارالحجه در مورد اين كه خوب بود مهندس عزيزيان مجري طرح نيز در مورد اين طرح سخن مي گفت با مجري طرح ساخت رواق دارالحجه گفت وگو كرديم. مهندس عزيزيان با اشاره به اين كه امضاي جمهوري اسلامي ايران در پاي اين بناي باشكوه حك شده است افزود: رواق دارالحجه با اين تفكر ساخته شد كه چون امكان توسعه اماكن حرم مطهر امام رضا(ع) در سطح تمام شده است، بايد به دنبال ساخت وساز در زير حرم باشيم. وي افزود: براي ساخت اين مكان مجبور بوديم ابتدا چاه زده و پس از بتن ريزي و كارهاي مربوط به سازه، خاكبرداري را انجام دهيم. وي با اشاره به اين كه حتي در ايام ماه محرم و روز عاشورا نيز مجبور به كار بوديم، گفت: ساخت وساز اين رواق به گونه اي انجام شد كه كوچك ترين مزاحمتي براي زائران به دنبال نداشت. مهندس عزيزيان ادامه داد: ما در اين كار ابتدا سازه را ايجاد و سپس خاكبرداري از زير صحن انقلاب را آغاز كرديم. وي گفت: با توجه به قدمت و سنگيني سردرب هاي ساعت و نقاره خانه در دو سمت اين رواق بايد اين دو سر درب را نيز تحكيم مي كرديم كه اجراي اين كار بخش مهمي از پروژه بود. وي هم چنين به تحكيم بدنه حرم مطهر براي اجراي اين پروژه اشاره كرد و گفت: رواق دارالحجه دو راه ورودي از بست هاي بالا و پايين (بست شيخ طوسي و شيخ حرعاملي) دارد و علاوه بر آن راه هاي متعددي از اين رواق به سوي ساير رواق هاي حرم مطهر پيش بيني شده است. وي ويژگي هاي معماري اصيل ايران اسلامي رواق را نيز متذكر شد و افزود: ١٨٣ ستون، ٣٠٠ طاسه و استفاده از طلاكاري، نقره كاري، نقاشي، خطاطي و موارد ديگر از ويژگي هاي هنري اين رواق است. حاشيه
" آيت  الله واعظ طبسي در سخنان خود با تشكر از مديران و مجريان طرح گفت: خوب بود مجري طرح آقاي مهندس عزيزيان و مقداري هم مهندس مهريزي صحبت مي كردند ولي چون وقت كم است امكان صحبت كردن آنان فراهم نشد و من به سهم خودم از آنان تشكر مي كنم.

" هاشمي رفسنجاني در سخنان خود گفت: افتتاح اين رواق كار بزرگي است و همه مردم ايران حق داشتند آن را به صورت مستقيم از صداو سيما ببينند و شاهد افتتاح اين مراسم عظيم باشند.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com