شنبه 1 ارديبهشت 1403 01:03
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
شكيبايي و جان بخشي به شخصيت هاي كتاب چاپ
"خسرو شكيبايي" بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون ساعت 9 صبح روز جمعه 28 تير در سن 64 سالگي به علت سرطان كبد در بيمارستان پارسيان تهران درگذشت. وي با بازي در فيلم هاي مطرح اقتباسي ،از پيشگامان اين حوزه به حساب مي آمد.
خسرو شكيبايي متولد سال 1323 در تهران، فارغ‌التحصيل بازيگري از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران بود. 
خسرو شکیبایی در هشتمین و سیزدهیمن جشنواره فیلم فجر به دلیل بازی در فیلم‌های "هامون" و "کیمیا" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را دریافت کرد. این هنرمند ایرانی که مدت‌ها از عارضه سرطان کبد رنج می‌برد، ساعت ۴ بامداد روز جمعه، بیست و هشتم تیر ۱۳۸۷، در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت.

 بسياري از آثار سينمايي كه شكيبايي در آنها نقش آفريني كرد، با اقتباس از آثار مطرح ادبي ساخته شدند كه به تعدادي از اين فيلم ها در زير  اشاره مي شود:

"هامون"  از فيلمهاي جريان ساز سينماي ايران است و بسياري ردپاي داستانهاي كوتاه "ديويد سالينجر"  را در اين فيلم مي ديدند. نسل تحصيلكرده امروز كشورمان از بازي شكيبايي در نقش "حميد هامون" به عنوان يك نوستالژي ياد مي كند. 
وي نخستين سيمرغش را براي بازي در اين فيلم دريافت كرد. 

دومين فيلم - "پري"- برداشتي آزاد از داستان موفق و مشهور" فراني وزويي" اثر "سالينجر" بود كه مورد تحسين منتقدان و همچنين تماشاگران سينما واقع شد. شكيبايي در اين فيلم با بازي در دو نقش متفاوت و ارائه بازي "شخصيت گرا "نشان داد كه سينماي ايران در زمينه بازسازي شخصيت هايي كه در كتاب ها خلق شده اند  يك بازيگر خلاق و نوآور دارد.

مهرجويي درسال 1371 در فيلم "سارا" باز هم از اقتباس به عنوان زمينه اصلي قصه فيلمش استفاده كرد و با دستمايه قراردادن نمايشنامه خانه عروسك - اثر هنريك ايبسن نمايشنامه نويس دانماركي-و خلق فضايي ايراني باز هم قدرت ادبيات را در سينما نشان داد. بازي شكيبايي براي آن دسته كه نمايشنامه اصلي را خوانده بودند، يك شاهكار به حساب مي آمد.

فيلم "بانو" آخرين سه گانه مهرجويي درباره زنان با برداشت از رماني اثر "بنيتو پرز گالدوس" و با الهام از "ويرديانا" فيلم "لوييس بونوئل" ساخته شد كه شكيبايي در اين فيلم نيز خوش درخشيد.

اما خسرو شكيبايي در بازي در فيلمي از " كيومرث پور احمد" با عنوان" خواهران غريب " كه بر اساس رماني اثر " اريش كاستنر" ساخته شد، از عوامل اصلي فروش تاريخي اين فيلم كودكانه بود.

"سايه به سايه" اثر " علي ژكان" فيلمي بود كه با الهام از نمايشنامه اي اثر " بهرام بيضايي " ساخته شد و "شكيبايي "در آن نقش يك پليس را داشت كه كشته مي شد.

آخرين اقتباسي كه اين بازيگر در آن بازي كرد، فيلم " اتوبوس شب" اثر " كيومرث پور احمد" بود كه براساس كتابي از " حبيب احمد زاده"‌ و در ژانر دفاع مقدس ساخته شد .

فيلم شناسي كامل اين بازيگر سينما و تئاتر كشورمان به شرح زير است:
خط قرمز، دادشاه، صاعقه، دزد و نويسنده، رابطه، ترن، شكار، هامون، عبور از غبار، ابليس، جست‌وجو در جزيره، بانو، پرواز را به خاطر بسپار، سارا، يك بار براي هميشه، بلوف، پري، درد مشترك، لژيون، كيميا، عاشقانه، خواهران غريب، سايه به سايه، سرزمين خورشيد، رواني، زندگي، ‌ميكس، كاغذ بي‌خط، دختري به نام تندر، مزاحم، صبحانه‌اي براي دو نفر و اتوبوس شب. 

وي در تلویزیون هم بازيگر موفقي بود. از همان زمان که در نقش «سید حسن مدرس» بازی کرد و آن مونولوگ طولانی معروفش را اجرا کرد تا بازی در مجموعه تلویزیونی "روزی روزگاری"، "خانه سبز"، "کاکتوس"، "تفنگ سرپر" و این اواخر هم مجموعه‌های تلویزیونی "در کنار هم" و "سرزمین سبز" را روی آنتن داشت.

خسرو شكيبايي علاوه بر هنرنمائي درنقش آفريني در سينما و تئاتر، برخي از شعرهاي سهراب سپهري را دكلمه كرده و چند آلبوم شعر را نيز با نام هاي "نامه ها و نشاني ها"،‌ "مهرباني"، "پريشاني" و "مسافر" روانه بازار كرده است. 
وي در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر نيز بازيگر و گوينده تيزر جشنواره بود. 

پيكر اين هنرمند، ساعت 9 صبح فردا از مقابل تالار وحدت واقع در خيابان حافظ،به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع خواهد شد.

یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com