شنبه 8 ارديبهشت 1403 03:24
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
رییس کتابخانه ملی هم ابراز نگرانی خود را علنی کرد چاپ

Image

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگی ایران مدرن» نرخ مطالعه در میان مردم کشور را نگران کننده خواند.

سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جلسه نقد و بررسی كتاب «تاریخ فرهنگی ایران مدرن» نوشته نعمت‌الله فاضلی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی که در محل این سازمان و با حضور منتقدانی همچون داریوش رحمانیان استاد تاریخ دانشگاه تهران، محمدسعید ذکایی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و علیرضا ملایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، برگزار شد، گفت: سلسله جلساتی كه اندیشگاه سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار می كند در واقع به دلیل بسط فرهنگ نقد و مطالعه كتاب در كشور است.

وی افزود: حركت این اندیشگاه می تواند در آینده بركات بسیاری برای جامعه فرهنگی كشور به همراه داشته باشد و اندیشمندان بسیاری را جذب خود كند.

صالحی امیری ضمن نگران كننده خواندن نرخ مطالعه در میان مردم كشور تصریح كرد: باید در زمینه افزیش نرخ مطالعه، نخبگان تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند و در این زمینه می توانیم در سه سطح تئوریك، سازمان دهی و تشكیل سازمان های فرهنگی و راهبری نخبگان، تلاش كنیم.

در ادامه نعمت الله فاضلی نیز توضیحاتی در زمینه كتاب تازه تألیف شده خود بیان كرد. وی در این زمینه گفت: این کتاب تحلیل‌های گفتمانی و توصیف‌های مردم نگارانه درباره جلوه‌های خاصی از زندگی و فرهنگ در ایران معاصر است. جلوه‌هایی که نه مورخان تاریخ امروز ما و نه محققان علوم اجتماعی به دیدن و نشان دادن آنها به روش مذکور تاکنون تمایل جدی و کافی نشان نداده‌اند.

وی در تشریح رویکرد این کتاب اضافه كرد: منظورم این نیست که درباره مسجد، کتاب، بدن، حافظه، موسیقی، خانواده یا موضوعات دیگر این کتاب چیزی گفته یا نوشته نشده است. مسلم است که انبوهی از متون درباره هر کدام از این موضوعات موجود است و من نیز هنگام بحث درباره هر کدام از موضوعات به بسیاری از آنها اشاره و استناد کرده‌ام، اما متن های موجود اغلب یا تاریخ نگارانه اند و فاقد درک نظری معین و محروم از تحلیل تاریخی و یا بررسی‌های تجربی کمی و پیمایشی اند.

فاضلی درباره عنوان کتاب نیز تصریح كرد: عنوان این کتاب را تاریخ فرهنگی ایران مدرن گذاشته ام تا رویکرد حاکم بر کلیت کتاب را بیان کنم، هرچند شاید عنوان تحولات فرهنگی ایران مدرن نیز می‌توانست بیان کننده محتوای اصلی آن باشد. به این دلیل تاریخ فرهنگی را انتخاب کردم که چند هدف را دنبال کنم: نخست اینکه تاریخ فرهنگی در ایران هنوز چندان شناخته شده نیست و ضرورت دارد که آن را به مخاطبان فارسی زبان معرفی کنیم. دوم اینکه تلاش کرده‌ام به کمک مفهوم تحلیل گفتمان، چشم اندازی تاریخی از تاریخ اکنون ایران معاصر عرضه کنم.

در ادامه این جلسه، منتقدان كتاب به بیان دیدگاه‌ها و نقد خود پرداختند و در نهایت از كتاب مذكور رونمایی شد و در پایان رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی به پاس تلاش‌های نویسنده كتاب در عرصه فرهنگی، لوح تقدیری را به وی اهداء كرد.

خبر آنلاین


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com