پنجشنبه 30 فروردين 1403 14:30
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
بهاءالدین خرمشاهی مطرح کرد: کسانی که خودشان را لوس می‌کنند چاپ

Image

 بهاءالدین خرمشاهی با بیان این‌که با خودسانسوری و ممیزی موافق است گفت: ما در همه شئون زندگی جاری خود به نظارت احتیاج داریم.

 

 او همچنین درباره کسانی که به خودسانسوری معترض هستند گفت: معترضان به خودسانسوری خودشان را لوس می‌کنند و خود را کاتب وحی می‌دانند.

 

این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره کتاب نخواندن مردم گفت: در حال حاضر متأسفانه این اتفاق رخ داده است چون الآن دیگر چندرسانه‌یی شده‌ایم و مردم نیز چندشغله هستند و نمی‌توانند با یک شغل امورات خود را بگذرانند؛ بنابراین خیلی هنر کنند تلویزیون یا فیلم می‌بینند و دیگر وقتی برای کتاب‌ خواندن ندارند. اگر هم وقتی برایشان بماند مجله و روزنامه‌ می‌خوانند.

 

او با بیان این‌که کتاب نخواندن مردم یک فاجعه است، افزود: در حال حاضر فقط پژوهشگران کتاب می‌خوانند آن هم زمانی که می‌خواهند نکته‌ای از یک کتاب بیرون بیاورند.

 

 

خرمشاهی در پاسخ به این‌که آیا تا کنون برای انتشار کتاب‌هایش دچار ممیزی شده است، اظهار کرد: خود من تا به حال دچار ممیزی نشده‌ام. البته من تا کنون سه مقاله درباره ممیزی نوشته‌ام که در یکی از آن‌ها گفته‌ام وقتی سالانه 50 هزار کتاب منتشر می‌شود این کار (ممیزی کتاب) مشکل دارد و چگونه می‌توان این همه کتاب را بررسی کرد؟ همچنین در مقاله دیگری با نام «حل مسائل نشر یا نشر حل مسائل» که در عنوانش هم نوعی طنز وجود دارد و مقاله دیگری که مربوط به خودسانسوری بود به مقوله ممیزی پرداخته‌ام.

 

او در پاسخ به این پرسش که آیا ممیزی را قبول دارد، اظهار کرد: بله، ما در همه شئون زندگی جاری خود به نظارت احتیاج داریم، حتی در پوشاک، گفتار و رفتار. اما چرا وقتی می‌خواهیم کتاب بنویسیم فکر می‌کنیم نوشته‌هایمان وحی منزل است؟ باید در نوشته‌هایمان اخلاق عمومی، مسائل مملکتی و مسائل اسلامی را رعایت کنیم.

 

این حافظ‌پژوه در پاسخ به این پرسش که آیا خودسانسوری به خلاقیت در حوزه ادبیات لطمه نمی‌زند، گفت: نه‌خیر ضربه نمی‌زند. من خودم دست به همه جور قلمی زده‌ام، طنز نوشته‌ام که حساس بوده است و با مسائل روز برخورد داشته است. بنابراین اگر کسی آموخته باشد که قانونمند فکر کند و هر چه فکر می‌کند ننویسد، به مشکل برنمی‌خورد.

 

خرمشاهی در پاسخ به این‌که پس چرا بسیاری از نویسندگان ادبی به خودسانسوری اعتراض می‌کنند، گفت: آن‌ها خودشان را لوس می‌کنند و خود را کاتب وحی می‌دانند.  

 

خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com