پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 09:31
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
«مایا آنجلو»، شاعر و نویسنده آمریکایی درگذشت چاپ

Image

 به نقل از بوک سلر، 7 مارس(17 اسفند) بریتانیا شاهد برگزاری مراسم روز جهانی کتاب بود و در قالب برنامه های مختلفی که در سراسر بریتانیا به اجرا درآمد، حدود 750 هزار کودک به صورت همزمان این روز را جشن گرفتند.

 «مایا آنجلو»، شاعر، نویسنده و مدافع حقوق بشر روز گذشته (چهارشنبه) در سن 86 سالگی درگذشت.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مایا آنجلو» که در خانه‌اش در ایالت کارولینای شمالی درگذشت، استاد دانشگاه و مسلط به شش زبان دنیا بود. وی یکی از چهره‌های درخشان فرهنگ آمریکا محسوب می‌شد که در عرصه‌های مختلف هنری آثار ماندگاری خلق کرد.

 

«آنجلو» نخستین فیلمساز زن سیاه‌پوست آمریکا و برنده جایزه «تونی» در حوزه نمایشنامه‌نویسی بود که ده‌ها جایزه در حوزه‌های گوناگون هنر و فرهنگ دریافت کرد.

 

«آنجلو» که در مناطق سیاه‌پوست‌نشین ایالت آرکانزاس بزرگ شده بود، با پذیرش همه سختی‌ها از جمله فقر، به تحصیلات خود ادامه داد و توانست نخستین آلبوم موسیقی‌اش «کلایپسو لیدی» را منتشر کند. او در همان سال‌ها با اقامت در محله "هارلم" نیویورک به نوشتن داستان و نمایشنامه پرداخت.

 

وی که سال‌ها به تدریس در دانشگاه‌های آمریکا مشغول بود، مدتی را در آفریقا به سر برد و به فعالیت‌های مطبوعاتی و دانشگاهی رو آورد و با «مارتین لوترکینگ»، رهبر جنبش مدنی سیاهان آمریکا همکاری داشت.

 

 

«آنجلو» یکی از سرشناس ترین صداهای ادبی در نیم‌قرن گذشته در آمریکا بود که بیش از هر چیز با کتاب خاطراتش «می دانم چرا پرنده قفسی می‌خواند» در سال1969 به شهرت رسید. این کتاب نخستین جلد از مجموعه هفت جلدی خودزندگینامه‌نوشت او بود که زندگی او را از کودکی‌اش در سال‌های دهه ۱۹۳۰ روایت می‌کرد.

 

«می‌دانم چرا پرنده قفسی می‌خواند» به موضوعاتی چون نژادپرستی و دردهای خانوادگی در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی‌اش می‌پردازد و مدت دو سال در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا قرار داشت.

 

«پیش از مرگم فقط یک لیوان آب خنک به من بده» (۱۹۷۱)، «و من همچنان طلوع می‌کنم» (۱۹۷۸) از مجموعه اشعار آنجلو هستند.

 

شعر او با عنوان «نبض صبح» که برای مراسم تحلیف نخستین دوره ریاست جمهوری «بیل کلینتون» سروده بود، تاکنون بیش از یک میلیون نسخه در آمریکا فروخته است.

 

«آنجلو» که طی سال‌ها فعالیت ادبی بیش از 30 مدرک افتخاری دریافت کرد، در سال 2000 مدال ملی هنر را دریافت کرد، در سال 2008 مدال افتخار لینکلون را به گردن آوریخت و در سال 2011 مدال آزادی ریاست جمهوری را از باراک اوباما گرفت.  

خبرگزاری ایسنا


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com