شنبه 8 ارديبهشت 1403 02:09
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
حذف آثار «هارپر لی» و «اشتاین‌بک» از مدرسه‌های آمریکا چاپ

Image

 اقدام دولت آمریکا برای حذف چند اثر معروف ادبیات این کشور از فهرست کتاب‌های درسی مدارس، موجب اعتراض‌ اهالی فرهنگ این کشور را فراهم ساخت.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کتاب‌های «کشتن مرغ مقلد» نوشته هارپر لی و «موش‌ها و آدم‌ها»، رمان معروف «جان اشتاین‌بک» از جمله آثار ادبی هستند که توسط دپارتمان آموزشی آمریکا از فهرست کتاب‌های قابل تدریس در مدارس این کشور کنار گذاشته شده‌اند.

 

جایگزین شدن این آثار با رمان‌های کلاسیک از نویسندگان انگلیسی همچون «چارلز دیکنز» و «جین آستین» موج شدیدی از انتقادات را میان دبیران‌، نویسندگان و دیگر اهالی فرهنگ و ادب آمریکا به پا کرده است.

 

بسیاری از منتقدان این اقدام بر این باورند که کتاب‌های مذکور به دلیل دربرداشتن مفاهیمی همچون مخالفت‌ با نظام و استانداردهای اجتماعی و اشاراتی استعاری به شرایط کنونی این کشور صورت گرفته است.

 

«Crucible» اثری از «آرتور میلر»، داستان مردی را روایت می‌کند که مقابل ایدئولوژی حاکم می‌ایستد و با افراد قدرتمندی که برایش تعیین تکلیف می‌کنند، مواجه می‌شود. این رمان استعاره‌ای از حکومت ضدکمونیستی «مک‌کارتی» است.

 

«کشتن مرغ مقلد»، رمان برنده جایزه پولیتزر «هارپر لی» هم دربردارنده‌ی مطالبی درباره‌ی خشونت جنسی علیه زنان و تبعیض نژادی است. در این رمان یک سیاه‌پوست تنها به خاطر رنگ پوستش، قربانی نیروهای پلیس و به اصطلاح عدالت‌گستر جامعه می‌شود.

 

به گزارش گاردین،‌ این اعتراضات در حالی صورت گرفته که وزارت آموزش آمریکا اعلام کرده این به معنای ممنوع شدن تدریس هیچ یک از کتاب‌های نام برده نیست.

 

«مارک گاتیس» از سازندگان سریال پرطرفدار «شرلوک» و «بتان مارشال» سخنران مطرح کالج «کینگ» لندن، در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این تصمیم اعتراض کرده و اظهار داشتند: دولت حق ندارد تعیین کند کودکان چه بخوانند و چه نخوانند. نوجوانان 16 ساله به طور حتم آثار دیکنز را خسته‌کننده می‌دانند.

 

«مایکل گائو»، معاون آموزش دولتی و عضو پارلمان آمریکا که این تصمیم را اتخاذ کرده، این روزها بسیار مورد انتقاد هنرمندان نویسندگان و چهره‌های مطرح کشورش قرار می‌گیرد.

 

وی که پیش از این اعلام کرده بود کودکان از 11 سالگی باید سالانه 50 کتاب بخوانند، گفته است: ترجیح می‌دهم بچه‌ای را ببینیم که «میدل مارچ» جورج الیوت را مطالعه می‌کند، تا رمان‌های خون‌آشامی «گرگ و میش» استفانی میر. 

خبرگزاری ایسنا


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com