جمعه 7 ارديبهشت 1403 21:50
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
کتابخانه خانه هنرمندان راه‌اندازی می‌شود چاپ

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: درصدد راه‌اندازی کتابخانه هنر در خانه هنرمندان هستیم. این کتابخانه قرار است محور فعالیت‌های پژوهشی باشد که به محض مهیا شدن امکانات، راه‌اندازی آن را کلید خواهیم زد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای خانه هنرمندان ایران، پیش از ظهر امروز دوشنبه 28 شهریور با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، بهمن نامور مطلق مشاور پژوهشی خانه هنرمندان و اهالی رسانه در خانه هنرمندان برگزار شد.

سرسنگی در این برنامه گفت: اولین نشست رسانه‌ای تخصصی خانه هنرمندان را که امروز برگزار می‌شود، مربوط به حوزه پژوهش در نظر گرفته‌ایم. برای این که مباحث پژوهشی در خانه هنرمندان به صورت هدفمند جلو برود، بتواند در یک دورنمای متوسط توصیف شود و بتواند به اهدافش در اساسنامه برسد، یک برنامه جامع 5 ساله در حال تدوین است که مسائل مربوط به بخش پژوهشی آن، امروز مطرح می‌شود.

وی افزود: در همه حوزه‌ها به خصوص فرهنگ و هنر اگر در مورد پژوهش یعنی حوزه فکر و اندیشه، تضارب آرا و بروز خلاقیت‌ها، غفلت کنیم، به شدت متضرر خواهیم بود. اعتقاد دارم بی‌آنکه بحث پژوهش را جدی بگیریم، به توسعه فرهنگی پایدار دست پیدا نخواهیم کرد. از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای افتتاح پژوهشکده‌ای برای فعالیت‌های تخصصی پژوهشی تقاضای کمک می‌کنیم و امیداوریم افتتاح چنین نهادی، محمل و بستر مناسبی برای دوستانی باشد که قصد دارند در این عرصه قدم بردارند.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: پژوهش‌ها چه بنیادی باشند، چه کاربردی، ما را برای ایجاد یک زمینه فکری قوی یاری خواهند کرد و کمکی به حل مشکلات خواهند بود. بر این اساس چند اولویت را برای حوزه پژوهشی‌مان در نظر گرفته‌ایم. توجه به هنر و فرهنگ اسلامی، تاکید بر مبانی نظری و نظریه‌پردازی بومی هنر، در دستور کار قرار دادن شهر تهران برای بستر این فعالیت‌ها، توجه به نیازهای روز از جمله نیازهای جوانان، ایجاد پیوند بینارشته‌ای و بیناهنری و توجه به جریان‌های هنری روز از این اولویت‌ها هستند که دوستان ما در حال تدوین آن‌ها در کارگروه‌های مختلف هستند.

سرسنگی با اشاره به اهمیت حوزه کتابخوانی گفت: در عرصه کتاب و کتابخوانی هم درصدد راه‌اندازی کتابخانه هنر در خانه هنرمندان هستیم. این کتابخانه قرار است محور فعالیت‌های پژوهشی باشد که به محض مهیا شدن امکانات، راه‌اندازی آن را کلید خواهیم زد. همچنین برای افزایش سطح کتابخوانی مردم، ایستگاه‌های کتابخوانی در پارک هنرمندان که متصل به مجموعه خانه هنرمندان است، برپا خواهند شد. اگر فرهنگ کتابخوانی مردم رشد کند، بسیاری از مشکلات قابل حل خواهند بود.

وی اضافه کرد: همچنین درصدد هستیم  یک مجله پژوهشی برای بیان آرا و نظرات متفکرین هنر اسلامی منتشر کنیم که بخش‌های زیادی از فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی‌اش انجام شده و منتظر پاسخ ارشاد به درخواست انتشار و صدور مجوز آن هستیم. دو کار شاخص و برجسته‌ای هم که در معاونت پژوهشی خانه هنرمندان در حال انجام است، تالیف و تدوین دانشنامه‌ هنر قرآنی و دایرة‌المعارف هنر تشیّع است که برای اولین بار در ایران اتفاق می‌افتد و در راستای تقویت بنیه فرهنگی ایرانی اسلامی کشورمان است.

در ادامه نامور مطلق گفت: پیش از این خانه هنرمندان واحد پژوهشی نداشت و نهادهای پژوهشی کشور هم آن طور که باید کار پژوهشی انجام نمی‌دادند. به همین دلیل در زمینه پژوهش، مشکلاتی در بحث‌های آکادمیک و غیرآکادمیک وجود دارد. یکی از این مشکلات مهم، نبود پیوند میان پژوهش، آفرینش و خوانش است. چون سابقه‌ای در فعالیت‌های پژوهشی نداشتیم و نمی‌خواستیم از صفر شروع کنیم، سه راهبرد در این زمینه تدوین کردیم که عبارت‌اند از: تداوم تجربیات موفق پژوهشی در نهادهای دیگر، اتمام طرح‌های درخشان ناتمام در نهادهای دیگر و جستجوی تجربیات و طرح‌های نو که با نیازهای جوانان منطبق باشد.

وی گفت: در حوزه مطالعات بنیادین، یکی از مهم‌ترین مشکلات پژوهش ما، نداشتن منابع پژوهشی است. بنابراین سعی کردیم  در چند بخش فعال شویم و تدوین دانشنامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار دادیم. تهیه اطلس‌های مختلف مانند اطلس تواریخ مختلف هم در برنامه ما قرار دارد. تولید این آثار یکی از محورهای اصلی نظریه پردازی بومی هنر است. می‌خواهیم تحقیق کنیم، چرا جامعه هنری ما، نظریه پرداز نیست. معتقدیم در این زمینه نظریه‌هایی وجود داشته، ولی شناسایی و درج نشده‌اند. ساخت فرهنگسراهای هنر ایرانی، خانه‌های هنر ایرانی یا دهکده‌های ایرانی هم از برنامه‌هایی هستند که برخی از آن‌ها قبلا پیش رفته ولی متوقف شده اند و ما قصد ادامه دادن آنها را داریم.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com