شنبه 8 ارديبهشت 1403 06:31
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
نقش امور فني و هنري در فرايند توليد كتاب چاپ
نشست «بررسي نقش امور فني و هنري در فرايند توليد كتاب» عصر ديروز با حضور جمعي از كارشناسان و دانشجويان رشته هنر در سالن اجتماعات مركز تربيت معلم شهيد شرافت برگزار شد.

در اين مراسم علي‌اصغر فيضي‌خواه، مديرعامل موسسه انتشارات مدرسه برهان گفت: اين نشست نقطه شروع همكاري ما با قشر دانشگاهي خواهد بود و درهاي انتشارات مدرسه روي جوانان و كساني كه مي‌خواهند به بازار كار وارد‌ شوند باز است.

وي با بيان اينكه اولويت برنامه‌هاي كاري انتشارات مدرسه براي دانشجويان مراكز تربيت معلم است، درباره دلايل اين كار اظهار داشت: با توجه به اينكه اين مجموعه وابسته به آموزش و پرورش است و در اين مراكز دانشجويان باانگيزه بسياري وجود دارند كه با سرمايه‌گذاري براي آنان مي‌توانيم شاهد آينده خوبي برايشان باشيم، اين كار عملي خواهد شد.

وي اظهار اميدواري كرد؛ اين جلسات ادامه داشته باشد و با دقت بيشتر دست‌اندركاران نشر و علاقه دانشجويان براي ورود به عرصه جدي زندگي كارهاي هنري بهتر و موفق‌تر انجام شود.

در ادامه اين مراسم مجتبي بابائيان، مدير گروه هنر مركز تربيت معلم شهيد شرافت نيز در سخناني با اشاره به ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي مراكز تربيت معلم گفت: مراكزي كه در آنها رشته هنر داير است، مي‌توانند در تعامل، همكاري و بررسي و كنكاش درباره امور فني توليد كتاب نقش داشته باشند.

وي با اشاره به آثار مثبت جلسات نقد و بررسي با حضور دانشجويان اظهار داشت: نقدهاي مختلف درباره كتاب‌هاي درسي در فضاي دانشجويي و تعامل با دست‌اندركاران توليد كتاب زمينه توليد كتاب‌هاي بهتري را از نظر فيزيكي، فني و محتوايي فراهم مي‌كند.

اين استاد گرافيك افزود: دانشجويان مركز تربيت معلم با آموزش و پرورش در ارتباطند و قرار است روزي همين كتاب‌ها را تدريس كنند، پس آنها مي‌توانند نظرات سازنده و قابل توجهي در زمينه‌هاي مختلف توليد كتاب داشته باشند.

بابائيان در ادامه پيشنهاد داد: سازمان‌هاي توليد كننده كتاب مي‌توانند طي فراخواني گرافيست‌ها و طراحان را براي طراحي جلد كتاب‌هايشان دعوت و سپس از ميان طرح‌هاي رسيده، اثر برگزيده را انتخاب كنند.

وي با بيان اينكه كار خوب سطح سواد بصري دانش آموزان و مردم را ارتقا مي‌دهد، اظهار داشت: آثار طراحان ايراني بسيار چشمگير است و قطعاً آينده خوبي در انتظار آنان است.

بابائيان همچنين با اشاره به لزوم افزايش كيفيت آثار طراحان ايراني گفت: براي ارتقاي آثار ايراني بايدكتاب‌هاي خود را با كتاب‌هاي ناشران درجه 3 اروپايي مقايسه و نقاط ضعف و قدرت خود را در تمامي زمينه‌هاي فني، قيمت، جلد و ... بشناسيم.

وي درباره نحوه تعامل ناشران و دانشجويان رشته گرافيك نيز عنوان كرد: با توجه به پتانسيل مراكز تربيت معلم مي‌توان مباحث تصويرسازي و فيزيك كتاب تقويت شود، ناشر مي‌تواند از پيشنهادها بسيار زيادي با افكار جوان برخوردار شود و از ميان بهترين آثار رسيده را انتخاب كند.

وي يادآور شد: وقتي يك اثر از ميان چند طرح انتخاب مي‌شود، از سويي موجب بالا رفتن كيفيت كتاب مي‌شود و هم باعث شكوفايي استعداد دانشجو خواهد شد، از سوي ديگر اين استعدادها بدون استفاده در مدرسه باقي نمي‌ماند و اين امكان ايجاد مي‌شود كه دانشجو به صورت زنده و پويا فعاليت كند.

همچنين كاظم طلايي، مديرهنري انتشارات مدرسه نيز با بيان اينكه تمام ناشران موفق معمولا در سياست‌گذاري‌ها فردي را به عنوان مدير هنري انتخاب مي‌كنند، گفت: اكنون روش كار طراحي كتاب با گذشته فرق مي‌كند، كار به صورت تخصصي ديده مي‌شود، در كليه كارهاي هنري و تجسمي كار به صورت تيمي انجام مي‌شود و كسي به عنوان مدير هنري وجود دارد.

وي ادامه داد: مدير هنري كسي است كه علاوه بر اينكه محتوا و نوع كار را مي‌شناسد به مقوله چاپ، گرافيك و هنرمندها آشناست، از نيروهاي انساني مختلف استفاده مي‌كند تا محتواي انتشارات را به بهترين نحو به مخاطب انتقال دهد. اين سياست در كليه ناشران جهان اجرا مي‌شود و اگر ناشري موفق نشود، مي‌گويند مديريت هنري خوب عمل نكرده است.

طلايي درباره شيوه‌هاي همكاري ناشران و دانشجويان هنر اظهار داشت: هر روز فارغ‌التحصيلان زيادي به انتشارات مدرسه رجوع مي‌كنند، در اين ميان مهمترين كار ما اين است كه استعداد‌ها را شناسايي كنيم.

وي يادآور شد: گاهي برخي افراد تحصيلكرده‌اند اما كار قابل قبولي ارايه نمي‌دهند و برخي اوقات نيز ما به دنبال افراد بدون تحصيلات اما با كيفيت آثار بسيار خوب هستيم، اينجاست كه يكي از مهمترين نكته‌ها كيفيت كار و اثر است.

مديرهنري انتشارات مدرسه با بيان اينكه دانشجويان بايد علاوه بر پروژه‌هاي درسي خود، با ناشران نيز در ارتباط باشند، خطاب به دانشجويان گفت: اگر مي‌خواهيد معلم خوبي باشيد بايد ارتباط خود را با بازار كار قطع نكنيد، انتشارات مدرسه از كارها و طرح‌هاي دانشجويان استقبال مي‌كند.

قاسم‌زادگان بار ديگر در سخناني با اشاره به 13 مورد نكته فني در كتاب‌هاي انتشارات مدرسه گفت: يكي از مواردي كه بايد به آن دقت شود، شناسايي مخاطبان از نظر شناخت دقيق توانايي‌ها، نيازهاي بنيادي، عاطفي، عقلي و اجتماعي است. همچنين شناسايي عناصر ساختاري متن و كشف درونمايه در تصويرسازي‌ها كمرنگ شده است.

وي افزود: در برخي آثار اين نشانه‌ها را نمي‌بينيم و برخي تصويرسازي‌ها به گونه‌اي است كه به مخاطب خود سازمان فكري نمي‌دهد، اين مشكل خصوصا درباره كتاب‌هاي كودك و نوجوان است كه گرافيست‌هاي ما سعي نمي‌كنند تنگناهاي كلامي متن را بيرون بياورند.

قاسم‌زادگان با بيان اينكه رايزني با نويسنده نيز خيلي ضعيف است، اظهار داشت: برخي ناشران نمايشنامه يا كتابي را براي طراحي به گرافيست ارسال مي‌كنند در اين ميان، طراح چند بار تصوير را براي نويسنده ارسال مي‌كند تا آنچه مورد نظر اوست انجام شود، اين كاري است كه به ندرت انجام مي‌شود.

اين استاد گرافيك، گزينش رنگ‌ها را يكي ديگر از مسايلي دانست كه نيازمند توجه است و گفت: رنگ‌ها با توجه به سن و سليقه مخاطب بايد انتخاب شوند تا علاوه بر بعد زيبايي شناسي به نگاه مخاطب نيز كمك كند.

وي همچنين با اشاره به جلد كتاب‌ها و تصوير آنها اظهار داشت: اين آثار بايد با فرهنگ و هنر و سنت‌هاي ديني و ملي ما هماهنگ باشد، نمايش جنبه‌هاي تاريخي، فرهنگي و جغرافي در آثار ضعيف است، در حالي كه با تقويت اين آثار ما به فيلمنامه‌نويسي و تصويرسازي سينما كمك كرده و حس زيبايي را در جوانان و نوجوانان خود تقويت مي‌كنيم.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com