پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 08:00
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
هفت اثر در جایزه شعر قیصر امین‌پور تقدیر شدند چاپ

طبق نظر هیات داوران مرحله نهایی (جایزه قیصر امین‌پور) در این دوره از جایزه هيچ اثري به عنوان برنده نهايي كتاب سال شعر جوان اعلام نشد و هر هفت اثر راه یافته به مرحله نهایی در خور تشويق شناخته شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عصر چهارشنبه،28 آبان، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال شعر جوان(قیصر امین پور) از ساعت 16 تا 20 در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران با حضور داوران مرحله نهایی این جایزه، شاعران برگزیده و دیگر علاقه مندان برگزار شد. این دوره از جایزه کتاب سال شعر جوان برنده نهایی نداشت و طبق نظر داوران هر هفت اثر در خور تشویق شناخته شدند.

در ابتدای این مراسم محمدرضا عبدالملکیان، مدیرعامل دفتر شعر جوان و دبیر جایزه کتاب سال شعر جوان گزارشی از چگونگی شکل گیری این جایزه و نحوه داوری این آثار ارائه کرد.

عبدالملکیان با تاکید بر گذشت 20 سال از تاسیس دفتر شعر جوان که درابتدا با تلاش های قیصر امین پور و سید حسن حسینی شکل گرفته، اظهار داشت: شعر پدیده ای درون زاد است یعنی به سفارش این و آن نیست. پس چه بهتر آنکه حمایت دستگاه های فرهنگی، همگانی باشد. همگانی بدان معنی که تمام استعدادهای خلاق را در برگیرد. بدین ترتیب خط کشی های دنیای سیاست در شعرنمی تواند حاکم باشد؛ چراکه دنیای سیاست دنیای دایره بسته است و دنیای شعر دنیای افق های باز، پس این افق ها را از شاعران نگیریم.

وی ادامه داد: توجه جدی تر و بیشتر به تشکل ها و انجمن های فرهنگی و هنری و حمایت از آن ها بی تردید می تواند زمینه ساز رشد و اعتلای فرهنگ و هنر شود. رشد جشنواره‌ها و جوایز پدیده مقبولی است.

دبیر جایزه کتاب سال شعر جوان به شان و جایگاه داوران هر جایزه به عنوان یکی از ملاک های ارزش گذاری در بین مخاطبان جدی هر رشته هنری اشاره کرد و گفت: اگر از اعلام اسامی داوران در جشنواره ای پرهیز شود بی شک تردید خاص خود در پی خواهد داشت.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که داوری جایزه کتاب سال دفتر شعر جوان در دو مرحله صورت گرفته است، توضیح داد: در نخستین مرحله داوری طی 20 روز داوران(علیرضا راهب، گروس عبدالملکیان و عباس چشامی) از میان 133 اثر رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب سال شعر جوان 21 اثر را انتخاب کردند. سپس ضیاء موحد، محمدعلی بهمنی، ساعد باقری و حافظ موسوی داوران مرحله نهایی این جایزه، پس از بررسی 21 اثر به صورت فردی و حضور در چهار جلسه گروهی، هفت اثر را نامزد نهایی کتاب سال شعر جوان معرفی کردند.

این آثار به ترتیب حروف الفبا شامل مجموعه شعرهای «از پنجره‌هاي بي‌پرنده» سروده عليرضا بديع، انتشارات فصل پنجم، «بي‌خوابي عميق» سروده محمد مهدي سيار ، انتشارات سوره مهر، «پارو زدن در خاك» سروده داريوش معمار، انتشارات آهنگ ديگر، «دالان حاج مختار پلاك 9» سروده مجيد سعدآبادي، انتشارات هنر و رسانه ارديبهشت، «دروغ‌هاي مقدس» سروده حامد ابراهيم‌پور، انتشارات پرنده، «دنيا چشم از ما بر نمي‌دارد» سروده الهام اسلامي، انتشارات شاملو و «ني‌زن، جذامي و باد» سروده سعدي گل‌بياني، انتشارات آهنگ‌ديگر می شوند.

عبدالملکیان افزود: این هفت اثر از 18 تا 25 آبان طی سلسله نشست هایی با عنوان «هفت شاعر، هفت کتاب برتر» که در دفتر شعر جوان برگزار می شد، با حضور صاحبان اثر، منتقدان، شاعران و علاقه مندان حوزه شعر معرفی و نقد و بررسی شدند.

وی در پایان ازهمکاری موسسه خانه کتاب، ستاد برگزاری هفته کتاب، سازمان ملی جوانان، انتشارات مروارید، انتشارات سخن، انتشارات سوره مهر و شهرداری در برگزاری سومین دوره جایزه کتاب سال شعر جوان تشکر کرد.

موسوی: سطح عمومی شعر جوان امروز بالاست
در ادامه حافظ موسوی از داوران مرحله نهایی جایزه کتاب سال شعر جوان به ایراد سخنرانی و قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت.

وی با تاکید بر این نکته که سطح عمومی و کیفیت عمومی شعر جوان از جایگاه بالایی برخوردار است، توضیح داد: بسیاری از نخستین مجموعه شعرهای شاعران جوان امروز در مقایسه با شاعران دهه های پیشین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

متن بیانیه ای که موسوی قرائت کرد، به شرح زیر است: «شعر فارسي در دهه‌‌هاي اخير، مسيري پرفراز و نشيب را پشت سرگذاشته است. نگاهي به تجربه‌هاي متنوع شعر نو و ايجاد گرايش ها و جريانات گوناگوني چون شعر دهه 70، شعر زبان محور، شعر معناگريز و شعر پست‌مدرن، در كنار تجربه‌هاي جسورانه نسل جوان در قالب‌هاي كلاسيك كه به ويژه در حوزه غزل نو دستاوردهاي ارزنده‌اي به همراه داشته است، همگي نشان‌دهنده آن است كه شعر فارسي در دهه‌هاي اخير، دوراني متلاطم اما پربار را تجربه كرده است.»

در بخش دیگر از این بیانیه می خوانید: «اگرچه اين تجربه‌ها و دستاورهاي آن را نمي‌توان به نسل جوان محدود و منحصر كرد، اين واقعيت را هم نمي‌توان ناديده گرفت كه نسل جوان شاعران ما در اين ميان نقش اصلي را برعهده داشته‌اند . شاعران جوان ما اگرچه در دامان تجربه‌هاي شاعران نسل پيش از خود باليده‌اند و تجربه‌هاي خلاقانه و نوآورانه آنها با هزار رشته پيدا و پنهان به شاعران نسل‌هاي پيش متصل است، با اين حال به حكم جايگاه و موقعيت تاريخي خود نمي‌توانند و نمي‌بايد تكرار الگوهاي نسل‌هاي پيش، كه در جاي خود الگوهايي پيشتاز و آوانگارد به حساب مي‌آمده‌اند، باشند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «هيأت داوران سومين دوره انتخاب كتاب سال شعر جوان با اذعان به اينكه امر داوري در مورد شعر و بالاخص شعر جوان كه اصولا شعري تجربه‌گراست و طيف گسترده‌اي از جريانات، گرايش ها و سليقه‌هاي شعري را در برمي‌گيرد، كاري دشوار و مخاطره‌آميز است، به بررسي آثار راه يافته به مرحله دوم (منتخب داوران مرحله مقدماتي) پرداخت. اين هيأت پس از بررسي دقيق آثار ياد شده و براساس جمع‌بندي آرا داوران هفت اثر را براي راه‌يافتن به مرحله نهايي برگزيد.»

بخش پایانی بیانیه هیات داوران که نتیجه نهایی این دوره از جایزه کتاب سال را اعلام می کند، بدین شرح است: «هيأت داوران در بررسي مجدد اين آثار با اذعان به اينكه هر يك از آنها از جهاتي مانند: جسارت و نوآوري در قلمرو زبان، تخيل و فرم، برخورداري از پشتوانه انديشه، سلامت و پختگي زبان و اجراي دقيق شعر، رويكرد صميمانه و عاطفي به دغدغه‌هاي انسان امروز، برخورداري از نگرش اجتماعي و انتقادي و ... از برتري‌هاي نسبي برخوردارند، بر اين باور است كه هيچ يك از اين كتاب‌ها خالي از نواقص و مشكلاتي در حيطه‌هاي زبان، ساخت و پرداخت نسيتند و اين امر موجب مي‌شود كه رجحان هر يك از آنها بر آثار ديگر دشوار يا غيرممكن شود. از اين رو هيأت داوران ضمن ارج‌نهادن بر هر هفت اثر ياد شده و با تمجيد از شاعران جواني كه در آغاز راه خود چنين آثاری را پديد آورده‌اند هيچ اثري را به عنوان برنده نهايي كتاب سال شعر جوان اعلام نمي‌كند و هر هفت اثر را در خور تشويق مي‌داند.»

در بخش پایانی مراسم اختتامیه سومین دوره کتاب سال شعر جوان، تقدیر از هفت شاعر برترسومین دوره جایزه کتاب سال شعر جوان با اهدای جوایز و لوح تقدیر صورت گرفت.

جوایز این دوره از جایزه کتاب سال شعر جوان شامل 6 میلیون ریال وجه نقد، 2 میلیون ریال بن شهروند و دیوان نفیس بیدل، کلیات شمس، مثنوی معنوی و چند کلیات دیگر بود.

پخش کلیپ تصویری از روند برنامه های سومین دوره جایزه کتاب سال و جلسات نقد و بررسی «هفت شاعر، هفت کتاب برتر»، قرائت دو قطعه شعر از هر مجموعه توسط این هفت شاعر نامزد دریافت جایزه کتاب سال شعر جوان و اجرای موسیقی زنده سنتی از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه بود.

مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال شعر جوان(قیصر امین پور) عصر دیروز (پنج‌شنبه 28 آبان) ازساعت 16 تا 20 در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com