جمعه 31 فروردين 1403 07:22
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
كنگره شعر «منوچهر آتشي» آغاز می‌شود چاپ

نخستين كنگره شعر «منوچهر آتشي» عصر(۲۸ آبان) از ساعت ۱۶ در مجتمع فرهنگي-هنري بوشهر با برنامه‌هايي چون شعرخواني، برگزاري كارگاه شعر، تقدير از برگزيدگان بخش مسابقه و تحليل شخصيت شعري و هنري آتشي آغاز به‌كار مي‌كند.

سينا برازجاني، دبير اجرايي كنگره شعر «منوچهر آتشي» در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره مراسم افتتاحيه اين كنگره گفت: اين مراسم از ساعت ۱۶ پنج‌شنبه(۲۸ آبان) در مجتمع فرهنگي- هنري بوشهر با سخنراني محمدحسين بهراميان، علي قنبري، رضا معتمد و علي حشمتي برگزار مي‌شود. همچنين علي هوشمند، نيما پرتابيان، فرزين خجسته، فريده برازجاني، زري شاه‌حسيني و كوروش كرم‌پور از جمله شاعراني اند كه در اين مراسم به شعرخواني مي‌پردازند.

وي ادامه داد: در روز نخست اين همايش از اميد غضنفر شاعر و روزنامه‌نگار و از شاگردان آتشي، به دليل بيش از 25 سال فعاليت در عرصه شعر و مطبوعات تجليل مي‌شود.

برازجاني درباره برنامه‌هاي روز دوم اين همايش اظهار داشت: برگزاري بخش مسابقه كنگره ويژه شاعران جوان علاوه بر تحليل شخصيت شعري و هنري منوچهر آتشي از ديگر بخش‌هاي اين كنگره است. روز جمعه(29 آبان) نفرات برتر بخش مسابقه کنگره از میان شاعران استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان تقدير مي‌شوند و در اين روز كارگاه شعري نيز در دو بخش كلاسيك و آزاد برگزار خواهد شد.

وي با تاكيد بر تقدير از پنج نفر در هر بخش توضيح داد: در هر دو بخش آزاد و كلاسيك يك شاعر برتر، دو شاعر برگزيده و دو شاعر شايسته تقدير معرفي مي‌شوند.

دبير اجرايي كنگره شعر «منوچهر آتشي» درباره تعداد آثار رسيده به دبيرخانه گفت: بيش از 250 اثر به دبيرخانه اين كنگره رسيده و در نهايت با داوري محمد حسين بهراميان، فيض شريفي و علي هوشمند در بخش كلاسيك و سعيد مهيمني، علي قنبري و بهزاد خواجات در بخش آزاد 10 نفر به عنوان برگزیده اعلام می‌شوند.

در این كنگره، علاوه بر بررسی و تحلیل شعر آتشی، فرصتی برای شاعران نسل جوان فراهم می‌آید تا با شرکت در بخش مسابقه این کنگره، شعر خود را در معرض داوری قرار دهند. البته امسال بخش مسابقه اين كنگره به صورت سراسری برگزار نمی‌شود؛ اما در آینده این بخش نيز برگزار خواهد شد.

در مراسم اختتاميه كنگره شعر آتشي كه بعد از ظهر روز جمعه(29آبان) برگزار مي‌شود، مباحثي در ارتباط با زندگي شعري آتشي، تاثير او در ادبيات، زيبايي‌شناسي شعر و ابعاد ديگر شعرش مطرح مي‌شود. بيانيه هيات داوران و معرفي شعر و شاعر برتر نيز از ديگر بخش‌هاي مراسم اختتاميه خواهند بود.

هر سال با حضور توده مردم، همزمان با سالروز درگذشت آتشی مراسم یادبودی براي اين شاعر برگزار مي‌شد اما امسال برای نخستین‌بار پس از چهار سال از درگذشت منوچهر آتشی انجمن اهل قلم بوشهر به یاری خانه مطبوعات اين استان چنین کنگره‌ای را برگزار می‌کند.

منوچهر آتشی ۲ مهر سال ۱۳۱۰ در دهرود شهرستان دشتستان بوشهرمتولد شد. وي شاعر و مترجم معاصر و از آخرین شاگردان نیما یوشیج بوده است.

آتشي پس از اتمام دوره دانشسرای مقدماتی در شیراز ، چندسالی به آموزگاری پرداخت و در سال ۱۳۳۹ ‬به تهران آمد. در دانشسرای عالی به تحصیل پرداخت و در مقطع کارشناسی رشته ‌زبان و ادبیات ‌انگلیسی فارغ‌التحصیل شد.

از جمله آثار او مي‌توان مجموعه شعرهاي «آهنگ دیگر»، « آواز خاک»، « دیدار در فلق»، «بر انتهاي آغاز»، «وصف گل سوري» و «گندم و گيلاس» و ترجمه‌هايي با عنوان‌هاي «فانتامارا» اثر اینیاتسیو سیلونه، «جزیره دلفین‌های آبی‌رنگ»، «مهاجران» و «دلاله» را نام برد.
آتشی، یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴ درسن ۷۴ سالگی در بیمارستان سینا تهران بر اثر ایست قلبی درگذشت و در زادگاهش بوشهر به خاك سپرده شد. او چند روز قبل از مرگش در مراسم چهره‌هاي ماندگار به عنوان چهره ماندگار ادبيات معرفي شد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com