پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 09:58
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
تعداد محققان سينما از تعداد انگشتان دست كمتر است چاپ

اعتنا به پژوهش و بررسي‌هاي مربوط به تاريخ سينما به علاقه و انگيزه‌هاي زيادي نياز دارد. از اين رو تعداد افرادي كه در اين حوزه كار مي‌كنند از تعداد انگشتان يك دست كمتر است.

عباس بهارلو، نويسنده و محقق سينمايي، معتقد است اعتنا به پژوهش و بررسي‌هاي مربوط به تاريخ سينما به علاقه و انگيزه‌هاي زيادي نياز دارد. از اين رو تعداد افرادي كه در اين حوزه كار مي‌كنند از تعداد انگشتان يك دست كمتر است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آخرين آثار سينمايي منتشر شده بهارلو مجموعه دو جلدي «فيلم‌شناخت ايران» است كه در آن مشخصات كامل فيلم‌هاي سينماي ايران از ابتدا (1309) تا سال 1372 درج است. بهارلو در اين‌باره گفت: هم‌اكنون جلد سوم اين مجموعه را آماده چاپ و انتشار دارم. اين مجلد شامل مشخصات فيلم‌هايي است كه از سال 1373 تاكنون ساخته شده‌اند، و در آن مشخصات فيلم‌ها، خلاصه داستان و عكس يا پوستري از هر فيلم درج است. ناشر اين مجموعه انتشارات قطره است.

بهارلو اضافه كرد: همزمان با جلدهاي اول و دوم «فيلم‌شناخت ايران» كتاب «دانشنامه سينماي ايران» نيز منتشر شد كه شامل بيوگرافي فعالان سينماي ايران مثل بازيگران، كارگردان‌ها، فيلمنامه‌نويس‌ها، طراحان صحنه، عكاس‌ها و در واقع تمامي هنرمنداني است كه در چند دهه اخير در سينماي ايران فعاليت مستمر داشته‌اند. اين اثر نيز توسط انتشارات قطره چاپ و منتشر شده است.

وي گفت: سالهاست كتاب «تاريخ اجتماعي سينماي ايران» را نيز در دست تحقيق و نوشتن دارم، اين اثر شامل تحليل و بررسي تاريخ انتقادي سينماي ايران است.

بهارلو ادامه داد: سه سال است كه
 چاپ و انتشار كتاب‌هاي سينمايي نيازمند حمايت و استقبال است 
براي فصلنامه «عكس‌نامه» مجموعه مقالاتي درباره «عكاسي فيلم» مي‌نويسم كه تا كنون شش هفت قسمت آن منتشر شده است. مجموعه «فيلم‌شناخت ايران» و «دانشنامه سينماي ايران» كمك كرده است كه اين پژوهش آسان‌تر انجام شود.

وي افزود: كتاب ديگري كه آماده چاپ دارم با نام «سالن‌هاي سينما در ايران»، به‌دليل موضوع تخصصي آن، در شرايط مساعدتر نشر انتشار خواهد يافت.

بهارلو براي مجموعه «از ايران چه مي‌دانم» كتاب «خرمشهر» را به دليل علاقه‌اش به جنوب نوشته است. در اين كتاب تاريخچه خرمشهر از ابتدا تا زمان حاضر آورده شده و در آن خرمشهر مختصر و مفيد به مخاطب معرفي شده است. «دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي» ناشر اين كتاب است.

وي سالهاست كتاب «تاريخ اجتماعي سينماي ايران» را نيز در دست تحقيق و نوشتن دارد. اين اثر شامل تحليل و بررسي تاريخ انتقادي سينماي ايران است.

بهارلو به عنوان شخصي كه سالها عمر خود را صرف تحقيق و پژوهش درباره سينما كرده، معتقد است، چاپ و انتشار كتاب‌هاي سينمايي نيازمند حمايت و استقبال است. سالهاست كه شمارگان كتاب‌هاي سينمايي و البته غيرسينمايي پايين است، و اين موضوع سبب شده كه كتاب‌هاي تحقيقي درباره سينماي ايران كمتر نوشته و منتشر شود؛ به ‌ويژه اينكه سينماي
 سينماي ايران به‌ دليل ماهيت و كيفيت عمدتا تجاري فيلم‌ها، به ‌تعبير شادوران «طغرل افشار»، از نسل منتقدان متقدم، همچون تيغي است كه دست و بال نويسنده و پژوهشگر سينمايي را مي‌برد 
ايران به‌ دليل ماهيت و كيفيت عمدتا تجاري فيلم‌ها، به ‌تعبير شادوران «طغرل افشار»، از نسل منتقدان متقدم، همچون تيغي است كه دست و بال نويسنده و پژوهشگر سينمايي را مي‌برد، و كمتر نويسنده سينمايي در سالهاي اخير رغبتي به نوشتن كتاب‌هاي پژوهشي داشته است.

وي يادآور شد: بي‌ترديد اعتنا به پژوهش و بررسي‌هاي مربوط به تاريخ سينما به علاقه و انگيزه‌هاي زيادي نياز دارد. از اين رو تعداد افرادي كه در اين حوزه كار مي‌كنند از تعداد انگشتان يك دست كمتر است. هر فردي كه وارد اين حوزه شده پس از مدتي آن را رها كرده يا مشغول تحقيق در مورد بخش‌هاي ديگر سينماي ايران يا جهان شده است. در زمينه سينما و عرصه‌‌هاي متنوع و گوناگون آن مي‌توان كتاب‌هاي بي‌شماري نوشت؛ ولي اين حوزه، كماكان، دچار فقر كتاب‌هاي تاليفي و تحقيقي است.

عباس بهارلو متولد 1337 در آبادان است. او از سال 1362 به طور مستمر به تحقيق و مطالعه در حوزه سينما پرداخته است.

«بررسي تاريخي نقدنويسي در سينماي ايران»، «زاويه ديد در سينماي ايران»، «تراژدي سينماي كمدي ايران»، «سينماي ايران: برداشت ناتمام»، «سينماگران ايراني: عباس كيارستمي»، «فروغ فرخ‌زاد و سينما»، «ساموئل خاچيكيان: يك گفت‌وگو»، «معرفي و نقد آثار ناصر تقوايي»، «معرفي و نقد فيلم‌هاي امير نادري»، «40 فيلم، 40 نقد، 40 فيلمساز»، «فيلم‌شناخت ايران» (در دو مجلد)، «دانشنامه سينماي ايران» و «صد چهره سينماي ايران» تعدادي از آثار منتشر شده بهارلو به شمار مي‌آيند.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com