پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 21:37
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
قاليباف از تأسيس سه كتابخانه بزرگ ديجيتالي در تهران خبر داد چاپ

شهردار تهران از تأسيس سه كتابخانه بزرگ تخصصي ديجيتالي در حوزه‌هاي علوم انساني، علوم فني و مهندسي و علوم پزشكي، در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار فارس، مراسم افتتاحيه هفتمين نمايشگاه اهدا كتاب به مدارس تهران با عنوان ياد يار مهربان ظهر امروز با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، علي‌اكبر اشعري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، احسان‌الله حجتي رئيس موسسه فرهنگي نمايشگاه‌ها، مرتضي طلايي عضو شوراي شهر تهران، محسن اسماعيلي حقوقدان شوراي نگهبان، حميدرضا قبادي مشاور فرهنگي و محسن پرويز معاون امور فرهنگي وزير ارشاد، محمد الهياري دبير ستاد هفدهمين هفته كتاب و سفير افغانستان در محل دائمي نمايشگاههاي شهرداري تهران در بوستان گفتگو برگزار شد.
شهرام‌نيا مدير هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان با ارائه گزارشي درباره اين نمايشگاه اظهار داشت: از سال 82 تاكنون 6 بار اين نمايشگاه در سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران برگزار شده و در هر دوره اعتباري جهت تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس تخصيص يافته است.
وي افزود: امسال سومين دوره‌اي است كه از مساعدت معاونت فرهنگي وزارت ارشاد برخورداريم و بخشي از اعتبارات را آنها مي‌پردازند.
مدير هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان 4 گروه مخاطب براي اين نمايشگاه برشمرد و گفت: مدارس شهر تهران كه همراه با مسئولان كتابخانه‌ها و مديران مدارس از قبل دعوت مي‌شوند به اين نمايشگاه مي‌آيند و اعتباري حدود 2.5 ميليون ريال به هر كتابخانه داده مي‌شود.
وي گروه دوم مخاطبان را كتابخانه‌هاي حوزه‌هاي علميه دانست كه امسال 75 حوزه علميه در اين نمايشگاه شركت مي‌كنند و به هر كدام از آنها يك ميليون ريال اعتبار تخصيص داده مي‌شود.
شهرام‌نيا كتابخانه‌هاي عمومي را به عنوان دسته سوم مخاطبان نمايشگاه برشمرد و اضافه كرد: دسته چهارم كتابخانه‌هاي خوابگاه هاي دانشجويي است.
وي با بيان اينكه فقط كتاب‌هاي چاپ سال 86 به بعد اجازه حضور در اين نمايشگاه را دارند گفت: 15 هزار عنوان كتاب توسط 400 ناشر در هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان عرضه مي‌شود.
مدير هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان عنوان كرد: امسال همه كتاب‌ها با چينش موضوعي قرار گرفته‌اند كه قبلا هم اطلاع رساني شده است.
وي با اشاره به افزايش تنوع موضوعي گفت: سعي كرديم با اطلاع‌رساني بهتر كمك كنيم دسترسي بهتر كتاب‌ها فراهم شود.
شهرام‌نيا اهميت نمايشگاه را به اين دانست كه متوليان كتابخانه‌ها در مدارس و حوزه‌هاي علميه خودشان كتاب را انتخاب مي‌كنند.
مدير هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان اظهار داشت: سال اول برپايي اين نمايشگاه به ازاي هر دانش‌آموز سه كتاب در كتابخانه‌ها موجود بود كه اين عدد قبل از نمايشگاه به 7 رسيده است و اعتقاد ما اين است كه نمايشگاه ياد يار مهربان سهم بسزايي داشته و برآوردها اين است كه هر دوره برپايي اين نمايشگاه يك جلد اين سرانه را افزايش داده است كه البته با استانداردهاي جهاني كه عددي حدود 100 است خيلي فاصله دارد.
وي از بخش جنبي هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان سخن گفت كه ميزان شركت‌ها و موسسات بسياري است كه به تجهيز كتاب‌خانه‌هاي مدارس كمك مي‌كند.
شوشتري سرپرست سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نيز با اشاره به اهميت مقوله كتاب كه همه نسبت به آن دغدغه دارند گفت: اين نمايشگاه يك همكاري مشترك بين وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و شهرداري تهران است.
او تصريح كرد: شهرداري تهران 150 كتابخانه در سطح شهر دارد كه 75 كتابخانه از ميان آن به سازمان هنري تعلق دارد.
شوشتري از اقدامات خوبي سخن گفت كه در عرصه توجه ويژه به كتابداران صورت گرفته و خواهد گرفت و عنوان كرد: ما از قديم كتاب مترو را در دستور كار داشتيم كه اكنون مرتب منتشر مي‌شود.
سرپرست سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران تاكيد كرد: سبد كتاب اتوبوس هم از هزار اتوبوس به 2 هزار و 500 اتوبوس افزايش يافته است و در نظر داريم مجله مترو را كه بصورت هفتگي منتشر مي‌شود به روزنامه تبديل كنيم.
شوشتري تاكيد كرد: ما فرمايشات مقام معظم رهبري نصب‌العين قرار داديم و با فرمايشات ايشان ديگر نيازي به دستورالعمل ديگري نداريم و ما سخنان ايشان را به منشور تبديل كرديم.
وي همچنين از شوراي سياستگذاري كتاب تهران ياد كرد كه به دستور محمدباقر قاليباف افتتاح شد.
شوشتري خاطرنشان كرد: 135 ميليارد از سوي شهرداري براي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس تهران هزينه شده است.
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم گفت: فرمايشات مقام معظم رهبري درباره اهميت كتاب، چند كتاب شده است و پيش از فرمايشات سيره عملي ايشان نيز گواه اهميت كتاب است كه علاوه بر مشغله فراوان فردي كه در اين جايگاه است مطالعات ايشان و همچنين تذكرات به موقع به مديران جاي تامل دارد.
وي برپايي هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان را حركت ارزشمندي توصيف كرد كه با همكاري شهرداري تهران، آموزش و پرورش و گاهي وزارت ارشاد شكل گرفته است كه قطعا اين همكاري بيشتر هم خواهد شد.
وزير ارشاد تصريح كرد: اين نمايشگاه به استان‌ها هم رفته و در استان‌هاي اصفهان و فارس برگزار شده و امسال هم در استان‌هاي قزوين و قم برگزار خواهد شد.
حسيني با بيان اينكه اگر قرار است انفاقي صورت بگيرد بهتر است اين انفاق بصورت انتخابي باشد و اين از آموزه‌هاي ديني ماست، گفت: اينكه افراد خودشان بهترين كتاب را انتخاب كنند و رقابتي بين ناشران ايجاد شود در آموزه‌هاي ديني ما وجود دارد و از اهداف برپايي اين نمايشگاه است.
وي با اشاره به اهميت آموزش و مطالعه از سنين خردسالي با ذكر مثالي بيان داشت: خانواده‌ها وقتي هنوز بچه به دنيا نيامده به فكر اسباب‌بازي او هستند ولي درباره كتاب‌ آنها اين نگاه وجود ندارد كه از حدود 3 سالگي براي آنها كتاب بخوانند و حداقل از مدرسه خودشان شروع به خواندن كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اذعان داشت: جوانان و نوجوانان ما بايد با مفاخرمان آشنا شوند تا ديگر كشورها آنها را مصادره نكنند.
وي سريال نردبان آسمان را سريال مناسبي در جهت معرفي مفاخر ايران معرفي كرد و گفت: برخي از خواص هم اينگونه چهره‌ها را نمي‌شناسند.
وي بيان داشت: پايه‌هاي اين تعليم بايد از كودكي گذاشته شود تا بچه‌ها با تاريخ اسلام و ايران و شعر و ادب آشنا شوند و آشنايي آنها براي اينده هم موثر است.
حسيني درباره اهميت فرهنگ در دولت دهم گفت: كارگروه فرهنگ و هنر در سفرهاي استاني به رياست آقاي احمدي‌نژاد تشكيل مي‌شود در حاليكه كارگروه‌هاي ديگر به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار مي‌شود.
محمد باقر قاليباف شهردار تهران نيز در اين مراسم ضمن تشكر از علي‌اكبر اشعري كه اسباب همكاري شهرداري و وزارت ارشاد را براي برپايي هفتمين نمايشگاه ياد يار مهربان فراهم كرد گفت: اينكه از بعثت بحث خواندن شروع شده تا اينكه انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي است نشان مي‌دهد اهميت كتاب و كتاب‌خواني يك ضرورت ملي و ديني است و امروز بيش از هر زماني نياز به مبارزه با شايعه‌سالاري در جامعه است و اين محقق نمي‌شود مگر با كتاب و كتابخواني و تشويق اقشار مختلف به مطالعه.
قاليباف ادامه داد: اگر مقام معظم رهبري اين دهه را دهه پيشرفت و عدالت ناميده بايد بدانيم در بحث توسعه عامل انساني مهمترين عامل است و در اين بحث انساني كتاب مهمترين جايگاه را براي تاثيرگذاري داراست.
وي افزود: اگر در عصر امروز دانايي، توانايي مي‌آورد با افقي كه مدنظر ماست كتاب و كتابخواني در حوزه دانايي‌محور ما چه وضعي دارد؟ مي‌گويند بعد از 7 دوره نمايشگاه ياد يار مهربان تازه سرانه هر دانش‌آموز به 7 كتاب رسيده است درحاليكه ديگر كشورها به عدد 100 رسيده‌اند يعني ما بايد 100 سال ديگر نمايشگاه ياد يار مهربان را برگزار كنيم تا به انها برسيم تازه آن وقت آنها كه منتظر ما نايستانده و حتما تا آن موقع آنها به رقم 4 هزار و 5 هزار رسيده‌اند؛ تازه اين بحث خريد كتاب است و بحث اينكه چقدر بخوانيم موضوع ديگري است.
شهردار تهران گفت: ما همه اينها را خوب مي‌دانيم ولي در عرصه عمل بايد ببينيم چه مي‌كنيم با همت مديريت شهرداري توجه به مسائل فرهنگي از اولويت فعاليت‌هاست.
قاليباف بيان داشت: در حوزه توسعه فضاهاي كالبدي فرهنگي 3 ميليون مترمربع در دست اقدام داريم كه بالغ بر 5 هزار ميليارد تومان مي‌شود.
وي با بيان اينكه قرار است بزرگترين كتابخانه ديجيتال در بوستان گفتگو پايه‌گذاري شود گفت: با اين طرح هر كس با لپ‌تاپش وارد اين پارك شد به چند صد هزار كتاب در حوزه علوم انساني دست يابد.
قاليباف از تاسيس بزرگترين كتابخانه ديجيتال حوزه علوم مهندسي در دانشگاه اميركبير و همچنين بزرگترين مركز كتابخانه ديجيتال علوم پزشكي با همكاري مركز علوم‌پزشكي در پارك لاله به همت شهرداري تهران سخن گفت.
شهردار تهران تصريح كرد: ما مي‌خواهيم پارك‌هايمان را از محيط صرف اكولوژي به محيط‌هاي فرهنگي تبديل كنيم و هر كاري بخواهيم انجام دهيم چاره‌اي نداريم بجز اينكه سطح مطالعه مردم را بالا ببريم.
وي با يادي از قول سال گذشته خود در افتتاحيه ششمين نمايشگاه ياد يار مهربان گفت: توجه به ناشران به منظور استقرار مكاني براي آنها در شهرداري و شوراي شهر تهران مطرح شد و در شور اول راي آورد و اميدواريم با همكاري شوراي شهر و شخص مهندس چمران در شور دوم هم تصويب شود.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com