چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 16:39
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
اظهارات برنده گنكور عليه ساركوزي جنجال به پا كرد چاپ

اظهارات ماري ان-ديايه برنده جايزه گنكور عليه دولت ساركوزي در فرانسه جنجال‌افرين شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، ماري ان-ديايه برنده جايزه ادبي گنكور در سال 2009، پس از دريافت جايزه‌اش در مصاحبه با نشريات علت اصلي مهاجرت خود در سال 2007 به برلين را‌ روي كار آمدن دولت نيكلا ساركوزي در فرانسه برشمرده بود. چنين اظهارنظري با چاشني انتقادهاي فراواني كه نثار شخصيت‌هاي سياسي كليدي فرانسه كرد، كافي بود تا «اريك رائول» نماينده سن-دني در پارلمان فرانسه به نوبه خود موجي از انتقاد را نثار فردريك ميتران وزير فرهنگ فرانسه كند.

اريك رائول ديروز سه‌شنبه در نامه‌اي خطاب به فردريك ميتران، وزير فرهنگ فرانسه، موضع‌گيري غيرقابل قبول ماري ان-ديايه در برابر حكومت فرانسه را محكوم كرد و اظهار نظرهاي او را به عنوان نويسنده‌ برنده گنكور توهين‌آميز خواند و از او خواست به تماميت ملي و ارزش‌هاي فرانسه احترام بگذارد.

ماري ان-ديايه در مصاحبه خود، فرانسه را در دوره ساركوزي وحشتناك خوانده و اشخاصي چون اريك بسون وزير ثبت احوال و اتباع خارجي و بريس هورتفو وزير داخلي فرانسه را شخصيت‌هايي خطرناك و وحشتناك قلمداد كرده بود.

ماري ان-ديايه در اظهارات خود گفته بود: «علت اصلي مهاجرت من همراه همسر و سه فرزندم به برلين، ساركوزي است. من از اين جو پليسي مبتذل در فرانسه احساس نفرت‌انگيزي دارم و آدم‌هايي مثل بسون و هورتفو را شخصيت‌هاي وحشتناك و خطرناكي مي‌دانم» او در پاسخ به سوالي با اين مضمون كه آيا شما فرانسه ساركوزي را خوب ارزيابي مي‌كنيد؟ گفته بود: «فرانسه ساركوزي وحشتناك است».

به نظر رائول، آزادي بيان نبايد به حق توهين و تسويه حساب‌هاي شخصي تقليل يابد و از فردريك ميتران خواست به خانم ان-ديايه جايگاهش را نشان داده و توجه او را به اين زمينه جلب كند.

اظهار نظرهاي اين نماينده مجلس نيز به نوبه خود پاسخ‌هاي «برنار پي‌بو» از اعضاي آكادمي گنكور را به دنبال داشت كه برندگان گنكور را محق دانست تا نظرات خودشان را مطرح كنند و اعلام كرد اين نظرات ربطي به آكادمي ندارد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com