چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 13:39
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
اهدای جایزه «هولدرلین» برای نخستین بار به یک ویراستار چاپ

«دیتریش ابرهارد ساتلر» چهره سرشناس ادبی به خاطر یک عمر فعالیت جایزه ادبی «فریدریش هولدرلین» 2009 شهر «توبینگن» را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این جایزه که 10 هزار یورو ارزش دارد، برای نخستین بار است که به یک ویراستار تعلق مي‌گيرد.

«ساتلر» از سال 1975 یک پروژه ادبی تاریخی و انتقادی در مورد «هولدرلین» را آغاز کرد که این پروژه در پايیز 2008 خاتمه یافت و حاصل آن یک دوره 20 جلدی بود. وی چندین دهه است که عمر خود برای ویرایش آثار «فریدریش هولدرلین» شاعر مشهور آلمانی که از سال 1770 تا 1843 می‌زیست، صرف کرده است.
 
«هولدرلین» از برجسته ترین شعرای کشور آلمان است که 36 سال از عمر خود را در شهر «توبینگن» سپری کرد و در همین شهر نیز درگذشت.

«ساتلر» که در سال 1939 متولد شده، نخستين ویراستاري است که این جایزه را کسب مي‌کند. این کارشناس آثار «هولدرلین»، روشی را ابداع کرده که بر اساس آن چاپ دست نوشته‌های به جا مانده از این شاعر به شکل متون تکوینی بسیار دقیق امکانپذیر می‌شود و با این عمل انقلابی را در ویرایش این آثار پدید آورده است.

جایزه ادبی «فریدریش هولدرلین» در سال 1989 توسط دانشگاه و شهر «توبینگن» راه‌اندازی شده و هر دو سال یک‌بار اهدا می‌شود. با اهدای این جایزه از افرادی تقدیر می‌شود که سهم تازه‌ای را در عالم شعر آلمانی زبان برعهده دارند و یا به عنوان پژوهشگر، نویسنده، هنرمند و یا منتقد ارتباط ویژه‌ای با آثار «هولدرلین» دارند.

این جایزه ادبی تشویقی برای نسل جوان است و دو بار به يك فرد تعلق نمي‌گيرد. هیات داوران این جایزه متشکل از نمایندگانی از آرشیو ادبیات مارباخ، بنیاد هولدرلین و دانشکده جدید ادبیات دانشگاه توبینگن است. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به «هارالد برگمن» در سال 2007 ، «آندرآ سانسوتو» در سال 2005 و «مارسل بیر» در سال 2003 اشاره کرد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com