جمعه 7 ارديبهشت 1403 21:06
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
ترجمه برای تعامل فرهنگی بین ملت‌ها یک ضرورت است چاپ
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: ترجمه برای تعامل فرهنگی بین ملت‌ها یک ضرورت است و گفت‌و‌گوی بین فرهنگ‌ها نیاز به حضور دو طرف دارد.
HTML clipboard

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: ترجمه برای تعامل فرهنگی بین ملت‌ها یک ضرورت است و گفت‌و‌گوی بین فرهنگ‌ها نیاز به حضور دو طرف دارد.

  مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش تنوع زبان‌ها که شب گذشته و با مشارکت بخش همکاری‌های سفارت فرانسه، در کتابخانه ملی آغاز به کار کرد گفت: فرهنگ ایرانی، فرهنگی است که در برخورد با فرهنگ‌های دیگر متمدنانه برخورد کرده و در طول تاریخ هم درهای خود را به روی تمدن‌های دیگر نبسته و آن‌چه را صلاح دیده، اخذ کرده‌است.

وی افزود: ترجمه یکی از راه‌هایی بوده که ایرانیان سعی کرده‌اند از طریق آن با فرهنگ‌های دیگر آشنا شوند و به همین دلیل، ترجمه در فرهنگ و ادبیات ایرانی سابقه زیادی دارد.
اشعری خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها با ترجمه تولیدات فرهنگی ملل دیگر سعی داشتند با دنیاهای جدید آشنا شوند.
وی همچنين افزود: غیر از برخی دوره‌ها که تعدادی از روشنفکران ایرانی دچار از خود بیگانگی شده بودند و متون خارجی را عیناً ترجمه و نقل می‌کردند در بقیه دوره‌ها متفکران ایرانی ضمن ترجمه، به نقد و حاشیه‌نویسی هم پرداخته‌اند و حتی غربی‌ها با افکار فیلسوفانی مثل ارسطو و افلاطون از طریق ترجمه‌های حکمای ایرانی و اسلامی آشنا شده‌اند. 
اشعری گفت: ترجمه برای تعامل فرهنگی بین ملت‌ها یک ضرورت است و گفت‌و‌گوی بین فرهنگ‌ها نیاز به حضور دو طرف و شناخت آن‌ها از یکدیگر دارد و این تعامل یک طرفه امکان‌پذیر نیست.
در برنامه افتتاح این همایش، برنارد پولتی، سفیر فرانسه در تهران هم گفت: در فرانسه متون ادبیات کلاسیک و مدرن فارسی بسیار ترجمه شده‌اند که نمونه اخیر آن ترجمه دو فوشه کور، از دیوان حافظ بوده‌است.
وی با اشاره به اهمیت تنوع فرهنگی در دنیای امروز تصريح كرد: تنوع فرهنگ‌ها نه تنها مانع گفت‌و‌گوی میان ملت‌ها نیست، بلکه یکی از راه‌های رسیدن به آن است.
به گفته پولتی، نقاط مشترک بین زبان فارسی و فرانسه بسیار است که از جمله آن‌ها گستردگی جغرافیایی این دو زبان و  قدمت و عمق آن‌ها است.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com