جمعه 7 ارديبهشت 1403 14:10
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
شصت و يكمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت شروع به كار كرد چاپ

شصت و يكمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با حضور «آنگلامرکل» صدراعظم آلمان، «یین پینگ» معاون ريیس جمهور چین و جمعی از نویسندگان چینی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «مرکل» از بازدیدکنندگان این نمایشگاه خواست که با کشور چین، میهمان افتخاری نمایشگاه امسال، با کنجکاوی برخورد کنند و در مقابل کشور چین نیز می‌بایست نظرات انتقادی خود را مطرح کند.

«مرکل» خاطر نشان کرد: من مطمئنم هیچ ممنوعیتی برای بحث کردن در این نمایشگاه وجود ندارد و این همان ماهیت آزادی بیان است. رویدادی مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت یک فرصت شگفت‌انگیز برای گرفتن یک تصویر بسیار دقیق از کشور چین است. من از همه شما درخواست می‌کنم کنجکاو باشید، ابدا پیش داوری نکنید و از سوال کردن ابدا نترسید.

صدراعظم آلمان با بیان این مطلب که کتاب یک کالای دلخواه اجتماعی نیست بلکه یک کالای فرهنگی ضروری است ،قول داد که دولت آلمان هم قیمت کتاب‌ها و هم کاهش مالیات بر ارزش افزوده کتاب‌ها را ثابت نگاه خواهد داشت. این مساله درمورد کتاب‌های الکترونیکی نیزمصداق دارد. وي افزود دولت آلمان همچون جامعه جهانی برای حفاظت از مالکیت معنوی و حفاظت از حق نشر در عصرالکترونیک به مبارزه ادامه خواهد داد.
 
«یین پینگ» معاون ريیس جمهور چین نیز این نمایشگاه را برای کشورش و نیز برای دیگرکشورها یک فرصت و شانس تلقی کرد و گفت: کشور چین پس از پشت سرگذاشتن 30 سال اصلاحات هم اکنون آماده گشودن روزنه‌های دیگری در برابر جهان است. اما کشور او در انتظار تبادل فرهنگی، درک و تفاهم به سرمی‌برد. وي همچنني گفت سیستم‌های سیاسی گوناگون در برخورد با سیستم ما نتوانستند خود را تبرئه کنند.

او به این نکته اشاره کردکه صنعت چاپ و نشر چین به سوی مدرنیزه شدن درحرکت است و چین می‌تواند در این زمينه از کشورهای غربی راه و روش بیاموزد. اين در حالي است كه امروزه تنها یک چهارم از کل کتاب‌هایی که سالیانه در چین منتشر می شود، از خارج وارد می‌شود.

«مویان» نویسنده چینی که در غرب شناخته شده است نيز آرزو کرد که در فرانکفورت، شهر زادگاه «گوته» یک گفتگوی فرهنگی ترتیب داده شود زیرا تبادل فرهنگی برای ممانعت از ایجاد سوء‌تفاهم‌ها بسیار حائز اهمیت است.

«رولاندکخ» نخست وزیر ایالت «هسن» نيز با اشاره به اهمیت آزادی بیان گفت: ما می‌خواهیم با افتخار با چین بزرگ به صحبت بپردازیم. اگرچه دراین میان اقلیتی مانند تبتی‌ها نیز نفع می‌برند که البته ما با آن‌ها رابطه دوستانه‌ای داريم.

پیش از این «گوتفریدهونه فلدر» ريیس انجمن ناشران و کتابفروشان آلمان اعلام کرده بود که ما با آگاهی از خصوصیات کشورچین با احترام بسیار با آن برخورد می‌کنیم. وی درعین حال از معاون ريیس جمهور چین خواست تا به نویسندگان و انتشاراتی‌های چین، آزادی لازم برای فعالیت و حضور آن‌ها داده شود.
 
این جشنواره پنج روزه در حالی از جهارشنبه 18 اکتبر (22 مهر) کار خود را آغاز می‌کند که تاثیر بحران اقتصادی بر آن کاملا هویداست. چرا که این نمایشگاه به گستردگی سال 2008 نیست و فضای نمایشگاه نسبت به سال گذشته دو درصد کمتر اجاره داده شده است.

بیش از همه این انتشاراتی‌های انگلیسی زبان و ناشران اروپای شرقی بودند که یا دعوت این نمایشگاه را نپذیرفتند و یا غرفه خود را پس دادند. امسال 7314 انتشاراتی از 100 کشور جهان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند که این رقم در سال گذشته 7373 انتشاراتی بود.

همچنین در نمایشگاه امسال بیش از 400 هزار عنوان کتاب عرضه می‌شود که از این تعداد 124 هزار کتاب تازه منتشر شده‌اند.

نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت از 14 تا 18 اكتبر (22 تا 26 مهر) بر پا است.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com