چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 03:35
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
تنها كتابخانه تمام مكانيزه تهران در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال چاپ

شايد تا يك هفته پيش اگركسي مايل بود اولين و تنها كتابخانه تمام مكانيزه در تهران را ببيند بايد به كتابخانه شهيد چمران مراجعه مي كرد اما نهاد كتابخانه عمومي كشور با آوردن اين كتابخانه به سومين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال ،كار بسياري از شهروندان را آسان كرده است.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبري فارس «توانا» در غرفه نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، يك مجموعه شامل چند وسيله ي مرتبط با يكديگر به چشم مي خورد كه در نگاه اول، ارتباط اين دستگاه با موضوع رسانه هاي ديجيتال خيلي ملموس نبود.
اين مجموعه شامل اجزايي، در ظاهر شبيه به يك گيت (درگاه) ورودي ، يك كمد كوتاه و يك دستگاه ATM بانكي به همراه يك صفحه نمايش است.
اما با خواندن بنر توضيحي قرار داده شده در كنار اين مجموعه، متوجه شديم اين تجهيزات در كنار هم، يك كتابخانه مكانيزه به روش RFID (شناسايي با استفاده از فركانس راديويي) تشكيل مي دهند و به ياد خبر افتتاح اولين نوع از اين كتابخانه ها در اسفندماه سال گذشته افتاديم.
در يك كتابخانه تمام مكانيزه، با استفاده از تكنولوژي RFID (شناسايي با استفاده از فركانس راديويي) بدون حضور كتابدار و يك شخص حقيقي، كتاب ها توسط اعضاي كتابخانه به امانت گرفته و به كتاب خانه بازگردانده مي شوند.
اجزاي تشكيل دهنده اين كتابخانه را يك دستگاه ثبت امانت (براي ثبت كتاب به امانت گرفته شده) يك دستگاه تحويل كتاب (براي دريافت كتاب بازگردانده شده به كتابخانه) و يك گيت عبور براي چك و كنترل كردن كتاب هاي وارد و خارج شده ي كتابخانه است.
جهاني، مدير غرفه نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور توضيح مي دهد: در كتابخانه مكانيزه با روش RFID، براي هر يك از اعضاي كتابخانه و كتاب ها يك كارت الكترونيك تعريف مي شود كه كارت كتاب ها در پشت جلد كتاب ها نصب و كارت اعضا نيز به اعضا تحويل داده مي شود.
بنابراين گزارش، كاربر براي به امانت گرفتن يك كتاب، ابتدا كارت خود را بر روي قسمت سنسور دستگاه "ثبت امانت " قرار مي دهد تا دستگاه هويت كاربر را شناسايي كند.
سپس كتاب مورد نظر را بر روي سنسور دستگاه قرار مي دهد و به اين وسيله به امانت برده شدن كتاب توسط كاربر مورد نظردر نرم افزار مربوطه و در پرونده كاربر ثبت مي شود و سپس كاربر با عبور از گيت از كتابخانه خارج مي شود.
همچنين براي بازگردادن، كاربر كتاب را در دستگاه "دريافت كتاب " قرار مي دهد و اين دستگاه با خواندن كارت الكترونيكي پشت جلد كتاب، براي تاييد مطابقت كتاب برداشته شده با كتاب برگردانده شده به نرم افزار مربوطه مراجعه مي كند، و در صورت تاييد، ضمن حذف نام كتاب از پرونده كاربر، يك قبض تحويل نيز براي كاربر صادر مي كند.
بنابراين گزارش، چنانچه كتاب در امانت شخص باشد مي تواند با عبور از گيت، از كتابخانه خارج شود و در غير اين صورت هنگام عبور از گيت، خروج كتاب غيرمجاز تشخيص داده مي شود و آژير به صدا در مي آيد.
به گزارش فارس، با توجه به اينكه اين تجهيزات در حال حاضر تنها در كتاب خانه ي شهيد چمران موجود است و امكان ديدن و آشنا شدن با اين تجهيزات براي بسياري از شهروندان فراهم نيست، به همين دليل شايد آوردن اين تجهيزات به نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال براي آشنايي شهروندان خالي از لطف نباشد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com