چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 15:21
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
دیروز، سالمرگ ادگار آلن‌پو چاپ

«ادگار آلن‌پو» نويسنده و شاعر آمريكايي و خالق آثاري ماندگار در ژانر وحشت و فانتزي هفتم اكتبر سال 1849 ميلادي در سن 40 سالگي چشم از جهان فرو بست.

به گزارش خبرگزاري فارس، اين نويسنده كه يكي از نويسندگان صاحب‌سبك در ژانر ادبيات وحشت و فانتزي به شمار مي‌آيد در خلق فضاهاي ترسناك و دورنمايه‌هاي گوتيك و ترسانك از جمله سرآمدان دوران خود بود.
«آلن پو» يكي از پيشگامان نگارش داستان‌هاي پليسي در جهان است كه آثار پرفروشي را در اين ژانر به نگارش درآورده است.
از اين نويسنده و شاعر رمان‌، مجموعه داستان و مجموعه اشعار متعددي بر جاي مانده است كه از ميان آنها مي‌توان به « گربه سياه»، « صندوق آمونتيلاو»، « داستان‌هاي شگفت‌انگيز»، «نقاب مرگ سرخ»، « شب هزار و دوم شهرزاد»، « قتل در خيابان مورگ» اشاره كرد.
مجموعه اشعار « شهري در دريا»، « قصر جن زده»، « كلاغ»، « زنگ‌ها» و « الدورادو» نيز از جمله آثار او به عنوان يكي از شاعران صاحب‌نام آمريكا است.
«آلن پو» در سال 1809 در شهر بوستون امريكا متولد شد. او دوران تحصيل را در همين شهر گذراند و پس از اتمام آن به سرودن شعر پرداخت.
او اولين اشعارش را در مجله‌اي ادبي در نيويورك منتشر كرد. پس از آن در سال‌هاي 1827 تا 1831 مجموعه اشعاري از او به صورت مستقل منتشر شد.
سالها بعد «پو» به نوشتن داستان علاقمند شد و آنچان به اين حوزه پرداخت كه يكي از بزگترين و صاحب‌نام ترين افراد در زمينه نگارش داستان كوتاه شد.
تلاش او در اين زمينه به آنجا رسيد كه بعد از مدتي استاد نوشتن داستان كوتاه شد و از او به عنوان بنيانگذار داستان كوتاه امروزي ياد كردند.
او در داستان‌هايش غالبا سوژه‌هاي ترسناك و پليسي را طرح مي‌كرد و يكي از موفق‌ترين نويسندگان امريكا در خلق شخصيت‌هاي پليسي بود.
«آلن پو» علاوه بر نويسندگي، منتقد ادبي توانا و فعالي بود كه با ديدي انتقادانه به ادبيات و يادداشت‌هاي ادبي منتشر شده در نشريات آن روز آمريكا مي‌پرداخت.
«آلن پو» بدون شك يكي از تاثيرگذارترين افراد بر ادبيات جهان به شمار مي‌رود.
او بنيانگذار ژانرهاي مختلفي چون ژانر پليسي، علمي‌تخيلي و وحشت در جهان شمرده مي‌شود. نويسندگان سرشناس بسياري در سراسر جهان از اين نويسنده بزرگ تاثير گرفتند.
«والت ويتمن»، « هرمان ملويل»، « اسكار وايلد»، « آلدوس هاكسلي»، « ولاديمير داستايوسكي»، «توماس مان» و « لوئيس بورخس» از جمله نويسندگاني هستند كه به تاثير از «الن پو» به نگارش آثار خود مي‌پرداختند.
«آلن پو» اين نويسنده آمريكايي تنها چهار دهه زندگي كرد و در همين دوران اندك آثار متعددي را به جامعه ادبي جهان عرضه كرد.
«پو» را در سال 1849 وقتي تنها چهل سال داشت بي‌هوش در خياباني نزديك به محل سكونتش يافتند و به بيمارستان منتقل كردند.
او مدت زمان اندكي پس از انتقال به بيمارستان زنده ماند و روز هفتم اكتبر سال 1849 چشم از جهان فرو بست.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com