جمعه 31 فروردين 1403 22:10
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
50كتاب برتر سال 2009 به انتخاب نشريه تايم چاپ

نشريه تايم كه سابقه انتخاب برترين‌هاي سال را در زمينه‌هاي مختلف دارد، اين بار به سراغ معرفي 50 كتاب برتر سال با جلد شوميز رفته است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از نشريه تايم، 50 كتاب جلد شوميز به وسيله منتقدان اين نشريه به عنوان برترين كتاب‌هاي سال 2009 انتخاب شدند تا از ميان آنها اثر برتر سال انتخاب شود. اين اثر تنها جايزه‌اي را كه در بريتانيا به آثار جلد شوميز اهدا مي‌شود، دريافت خواهد كرد.
 
نكته قابل توجه اين است كه در تمامي ديگر رقابت‌هاي ادبي تنها آثاري شركت داده مي‌شوند كه با جلد سخت يا گالينگور منتشر شده باشند و آثار جلد شوميز به عنوان كتاب‌هايي گذرا مورد توجه قرار مي‌گيرند. با اين حال بسياري از آثار جلد سخت پس از انتشار، به صورت جلد شوميز نيز منتشر مي‌شوند.
 
اثر برنده نشريه تايم كه از ميان اين 50 اثر انتخاب مي‌شود در تاريخ 12 دسامبر معرفي مي‌شود. هيات داوري اين جايزه متشكل از الكساندر مك كال اسميت نويسنده آثار پرفروش انگليسي، ساندرا باردلي از كتابفروشي وي.اچ.اسميت و اريكا واگنر منتقد ادبي نشريه تايم هستند.

با وجود اين كه بازار فروش كتاب‌هاي جلد شوميز از پيش از دهه 30 قرن بيستم وجود داشت، اما پس از ديدار يكي از ناشران با آگاتا كريستي و همسرش، او تصميم گرفت در ايستگاه مترو كتاب‌هايي عرضه كند كه قيمت آنها از يك پاكت سيگار بيشتر نباشد.

نخستين ايستگاهي كه مورد تظر قرار گرفت به خاطر وجود سينماها، جاده‌هاي متقاطع و ساختمان‌هاي نمايشگاه‌ها از جمعيت ويژه‌اي برخوردار بود. در عين حال نسل جديدي از مخاطب به وجود آمده بود كه از سواد بيشتري نسبت به نسل پيشين خود برخوردار بود و اوقات فراغت بيشتري هم داشت.

اين ناشر به اين نتيجه رسيد كه اين نسل نياز به كتاب دارد و كتاب‌هاي خوب هم مي‌خواهد و حاضر است اگر با قيمت ارزان به او عرضه شود براي آن پول بدهد. اين ناشر با وجود اين كه از قيمتي كه كتاب‌ها را با آن ارائه مي‌كرد سودي نمي‌برد اما ترجيح داد اين كار را انجام دهد. اين در حالي بود كه بسياري از ناشران با انديشه او موافق نبودند و حاضر نشدند تا امتياز كتاب‌هايشان را براي توليد كتاب‌هايي با جلد شوميز به او بفروشند.
 
نخستين كتابي كه با اين شرايط منتشر شد در تيراژ 63500 جلد به بازار آمد. اين تيراژ ظرف 4 روز به فروش رسيد و اين ناشر در ظرف يك سال توانست 3 ميليون جلد كتاب با جلد شوميز را به فروش برساند.

به تدريج ناشراني چون پليكان براي آثار جدي غيرداستاني و پوفين براي فروش آثار كودك به اين ناشر روي خوش نشان دادند. اين آمار امروز به جايي رسيده است كه 81 درصد از آثار داستاني و تمامي اثار غيرداستاني منتشر شده در بريتانيا در سال پش به صورت جلد شوميز نيز منتشر شدند.

در فهرست اين 50 اثر منتخب از سوي نشريه تايم، سوءظن آقاي ويچر اثر كيت سامراسكيل برنده چند جايزه در بخش آثار مستند و غيرداستاني، ببر سفيد اثر آراويند آديگا برنده جايزه بوكر، روياهاي پدرم اثر باراك اوباما، قطار شبانه به ليسبون اثر پاسكال مرسيه، جادوگران چرچيل اثر نيكولاس رانكين، كتاب مقدس اسرارآميز اثر سباستيان بري برنده چندين جايزه ادبي، چيزهاي اطراف گردنت اثر چيماماندا نجوزي آديچي، علوم بد اثر بن گلداكر، درياي خشخاش‌ها اثر آميتاو قوش، در تاريكي اثر مارك بيلينگام، ميزبان استفاني مه‌ير، دختري كه با آتش بازي كرد اثر استيگ لارسن، بچه 44 اثر راب اسميت، درهاي باز اثر يان رانكين جاي دارند. اين كتاب آخر با رسيدن به سقف فروش 111 ميليون پوندي در اين زمينه ركوردشكن شد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com