شنبه 1 ارديبهشت 1403 08:14
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
شش نامزد نهایی جایزه کتاب سال آلمان معرفي شدند چاپ

هیات داوران اسامی شش کتاب را به عنوان نامزدهای نهایی جایزه کتاب آلمان در سال 2009 معرفی کردند. جالب آنکه در این فهرست نام نویسندگان مشهور كم‌تر به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، شناخته‌ترین نویسنده‌ای که به این فهرست راه یافته، «هرتا مولر» است که به دلیل نوشتن رمان «نوسان تنفسی» نامزد کسب این جایزه شده است.

از آنجا که این رمان در ماه‌های اخیر به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفته بود، راه يافتن آن به اين فهرست دور از ذهن نبود.  داستان رمان «نوسان تنفسی» در مورد یک جوان آلمانی – رومانیایی است که در دوره حکومت استالین و پس از پایان جنگ دوم جهانی به یک اردوگاه کار اجباری در شوروی تبعید می‌شود.
 
«راینر مرکل» با رمان «سال نوری دور می‌شود»، «نوربرت شویر» با رمان «بالای سر و صدا»، «کاترین اشمیت» با رمان «تو نمی‌میری»، «کلمنس جی زتس» با رمان «فرکانس» و «استفان تومس» با رمان «لب مرز»، دیگر نامزدهای کسب این جایزه هستند.

در نگاهي كلي به نظر می‌رسد داستان اين رمان‌ها، فراتر از ژانرهای متداول هستند؛ رمان « مرکل » داستان یک درمانگر در متروي نیویورک و خلاصه‌ای از زندگی عاشقانه اوست. «کاترین اشمیت» نیز داستان شخصیتی را روایت می‌کند که بر اثر آسیب مغزی قدرت تکلم و جهت‌یابی خود را از دست داده بوده و اکنون در مسیر بهبودی است.

«شویر» هم در کتاب خود داستان یک زندگی بی‌دغدغه در ایفل را روایت می‌کند و داستان رمان «تومس» هم حول محور یک جشن مردمی در شهر «هسن» مي‌چرخد.

اما در این میان نویسندگان بزرگی همچون «بریجیت کروناور» یا «پیتر اشتام» سويیسی ، گرچه در فهرست بلند نامزدهای این جایزه جای داشتند ولی به جمع این 6 فینالیست راه نیافتند.

در مقابل نویسندگان سرشناسی چون «ویلهلم گنازیو»، «سیبیله لویچاروف» و «رالف روسمان» که آثار آن‌ها در سال جاری بسیار مورد توجه قرار گرفت، حتی به فهرست 20 نامزد اولیه این جایزه هم راه نيافتند.
 
«ولفگانگ اشنایدر» منتقد ادبی ، در زمان انتشار فهرست 20 نامزد اولیه گفته بود که هیات داوران آثار خوب را انتخاب کرده نه آثار قابل تحسین را . این هیات امسال نسبت به سال‌های گذشته، بیشتر رمان‌های محبوب را برگزیده و این مساله تصادفی نیست.

«زیگفرید لوفلر» دیگر منتقد ادبی با انتقاد از فهرست نامزدها گفت: این جایزه امسال به بهترین رمان اهدا نمی‌شود بلکه به پرفروش‌ترین رمان اهدا می‌شود. برگزار کنندگان مراسم اهدای این جایزه به دنبال آثاری هستند که علاوه بر سازگار بودن با سلیقه مخاطبان، به آسانی قابل خواندن بوده و سرگرم کننده هم باشند.

جایزه کتاب سال آلمان، از جمله جوایزی است که بسیار به آن اهمیت داده می‌شود و از آن‌جا كه توجه خوانندگان را به چند جلد معدود جلب می‌کند، به کتاب‌های بسیاری صدمه وارد می‌آيد که آن‌ها نیز شایسته تقدیر بوده‌اند.

بنا بر این گزارش هیات داوران هفت نفره این جایزه ، امسال 154 عنوان کتاب را برای کسب این جایزه بررسی كرد. بر اساس مقررات این مسابقه هر انتشارات می‌تواند با دو عنوان کتاب در این رقابت شرکت کند. زمان انتشار این رمان‌ها نیز بايد پس از اکتبر 2008 باشد.
 
آکادمی جایزه کتاب آلمان هر سال از میان منتقدان افراد تازه‌ای را برای عضویت در هیات داوران این جایزه برمی‌گزیند. این جایزه در مجموع 37500 یورو ارزش دارد که از این مقدار 25000 یورو سهم برنده این جایزه است.

مساله قابل توجه آن است که کتاب برنده این جایزه به لحاظ تجاری نیز موفقیت چشمگیری را تجربه می‌کند و این جایزه در فروش آن تاثیر بسزایی دارد. اگرچه دیگر فینالیست‌های این جایزه هم از فروش نسبتا خوبی برخوردار می‌شوند.

گفتنی است این جایزه در شب پیش از آغاز نمایشگاه کتاب بین‌المللی فرانکفورت اهدا می‌شود. از برندگان سال‌های گذشته این جایزه می‌توان به «یووه تلکمپ» در سال 2008 برای رمان «برج»، «جولیا فرانک» برای رمان «بانوی نیمروز» ، «کاترینا هکر» برای رمان «مفلس‌ها» و «آرنو گایگر» برای رمان «حال ما خوب است» اشاره کرد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com