پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 16:07
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
"جایزه ادبی ایران" دوسالانه شد/ برگزیدگان اردیبهشت 89 معرفی می‌شوند چاپ

برگزارکنندگان "جایزه ادبی ایران" که نخستین دوره برپایی خود را تجربه می‌کند به دلیل آمار بالای آثار دریافتی و طولانی بودن روند داوری تخصصی تصمیم گرفتنداین جایزه را به صورت دوسالانه برگزار کنند.

محسن سراجی دبیر جایزه ادبی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل طولانی بودن روند داوری آثار این جایزه گفت: فرآیند داوری این جایزه ادبی کاملا متفاوت و ماهیت آن به گونه‌ای است که نیاز به زمان زیادی دارد. همانطور که می‌دانید بیش از 5هزار اثر در دو بخش داستان و شعر به دبیرخانه رسیده است که این تعداد اثر باید با دقت و صرف وقت کافی برای هریک از آثار مورد داوری قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: زیاد بودن آثار رسیده و همچنین اصراربه دقت بالا در داوری باعث شد که این جایزه به شکل دوسالانه برگزار شود. ساختار داوری هم بدینگونه است که آثار در دو مرحله قضاوت می‌شوند در مرحله نخست در بخش شعر داورانی از بین منتقدان، استادان دانشگاه و شاعران و در بخش داستان با همین ترکیب با تغییر داورانی از بین داستان‌نویسان به جای شاعران، آثار را بررسی و امتیازبندی می‌کنند.
سراجی گام بعدی داوری را اینگونه توصیف کرد: آثار از صفر تا 100 امتیازبندی و دارای شناسنامه علمی می‌شوند آثار منتخب که کاندید جایزه هم هستند به دست داوران مرحله نهایی که تعداد آن 200 تا 300 نفر از طیفهای مختلف هنری و ادبی است، می‌رسد. این داوران نظرات خود را نوشته و به دبیرخانه می‌دهند و ما پس از جمع بندی نظرات نتایج نهایی را اعلام می کنیم.
دبیر جایزه ادبی ایران که فراخوان آن خرداد سال87 منتشر شده و کاندیداهای آن بهمن معرفی شدند افزود: ما اردیبهشت سالجاری در نمایشگاه کتاب از 9 جلد کتاب مرتبط با نخستین دوره برپایی این جایزه ادبی رونمایی کردیم که 2 جلد آن به نامهای "کسی انگار دارد می‌نوازد" مجموعه داستانهای برتر و "آوازهایی که باد برد" شعرهای برتر اختصاص داشت.
وی درباره دیگر کتابها گفت: "اینجا خبری نیست"، "نیمی از یک خیابان بلند"، "پیاده تا افق" و "راز کوچه‌های آجری" 4 جلد کتاب از داستانهای تقدیری و 3 جلد دایره‌المعارف از داستان‌نویسان و شاعران جوان که آثارشان را برای ما ارسال کرده‌اند نیز به چاپ رسید. در این دایره‌المعارف که 700 صفحه دارد عکس، بیوگرافی و نمونه‌ای از آثار شرکت‌کنندگانی که حداقل تا حداکثر امتیاز را کسب کرده‌اند و تعداد آنها بیش از 350 نفر است، آورده‌ایم. 
سراجی در پاسخ به این پرسش که قرار بود اردیبهشت ماه برگزیگان نهایی اعلام و مراسم اهدای جوایز هم برگزار شود دلیل تاخیر چیست؟ بیان کرد: از ابتدا هم قرار بود اردیبهشت سالجاری مراسم رونمایی از کتابها در حضور داوران و شرکت کنندگان برگزار شود و برندگان نهایی در فرصت دیگری جوایز خود را دریافت کنند که رونمایی کتابها در نمایشگاه کتاب اتفاق افتاد و اختتامیه دوره نخست و افتتاحیه دوسالانه دوم اردیبهشت سال 89 برگزار می‌شود.
دبیر این جایزه ادبی درباره تعداد برگزیدگان نهایی عنوان کرد: گرچه ما خیلی به خط‌کشی آثار ادبی باور نداریم ولی طبق عرف 3 برگزیده در هر بخش و 2 تقدیری معرفی خواهیم کرد. تا کنون مجموعه‌ای از داستانهای کاندید تقدیر در کتابهایی چاپ شده و تا اواخر مهرماه در نمایگاه کتاب مشهد کتاب اشعار کاندید تقدیر هم چاپ و ارایه می‌شود.
وی در توضیح بیشتر کتابهای در دست چاپ گفت: "من باید همین جا بمیرم" و "عشق بدون عین "  عنوان 2 کتابی از اشعار تقدیری است که تا پایان مهرماه منتشر می شود.
سراجی در پایان با تاکید بر اینکه یکی از اهداف برپای این جایزه ادبی تقویت ارتباط سینما و ادبیات است بیان کرد: در جمع داوران ما از چهره‌های سرشناس سینما هم بهره برده شده است. یکی از دلایلی که ما اختتامیه را در تهران برگزار می‌کنیم هم امکان حضور حداکثری داوران که  تعداد آنها کم هم نیست، است.

www.mehrnews.com


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com