شنبه 1 ارديبهشت 1403 00:24
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
فهرست نهايي نامزدهاي بوكر اعلام شد چاپ

برندگان پيشين جايزه بوكر «آ.اي.بيات» و «جي.ام.كوئتزي» در ميان شش نامزدي حضور دارند كه به مرحله نهايي جايزه معتبر من بوكر راه يافته‌اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از آسوشيتدپرس، هيات داوران جايزه من بوكر ديشب فهرست 6 نفره نامزدهاي مرحله نهايي خود را اعلام كرد.

افسانه خانواده ادواردي «بيات» با نام «كتاب بچه‌ها» و كتاب سرنوشت‌نگارانه «اوقات تابستاني» اثر كوئتزي براي دريافت جايزه 50 هزار پوندي (82 هزار دلاري ) من بوكر با هم در رقابت هستند.
 
اگر كوئتزي اين جايزه را از آن خود كند، با دريافت آن براي سومين بار، پيروزي بزرگي براي آفريقاي جنوبي به دست مي‌آيد. او در سال 1983 با رمان «زندگي و دوره مايكل كا» و در سال 1999 با «بدنام» اين جايزه را از آن ‌خود كرده بود.

«بيات» نيز در سال 1990 براي رمان «تملك» اين جايزه را گرفته بود.

در حالي كه به نظر مي‌رسد اين دو از شانس بيشتري براي گرفتن اين جايزه كه معمولا توجه بيشتري به آنهايي مي‌كند كه دست به تجربه‌هاي جديد ادبي مي‌زنند، برخوردار باشند، «سالن گرگ» اثر «هيلاري مانتل» كه رماني تاريخي است كه در دوره هنري پنجم مي‌گذرد، هم از شانس قابل توجهي برخوردار است و يكي از داوران 80 درصد شانس را براي تصاحب اين جايزه به او داده است.

«آدام فولدز» با رمان «مارپيچ متلاطم» كه الهام گرفته از زندگي شاعر قرن نوزدهم جان كلر است، و رمان «اتاق شيشه‌اي» اثر «سيمون ماوير» كه داستان خانواده‌اي يهودي است كه عليه خيزش دوباره نازيسم تلاش مي‌كنند و «بيگانه كوچك» اثر «سارا وارتز» كه رويدادهاي دهه 40 قرن بيستم در انگلستان را تصوير كرده، از ديگر كتاب‌هايي هستند كه به مرحله نهايي جايزه بوكر راه يافته‌اند.
 
اين جايزه كه از سال 1969 شروع به كار كرده است، به نويسندگاني از بريتانيا، ايرلند و كشورهاي مشترك‌المنافع تعلق مي‌گيرد و از معتبرترين جوايز ادبي است.
 
ريس هيات داوران همه نويسندگان راه يافته به اين مرحله را برجسته توصيف كرد و اين آثار را روايت‌هايي تاثيربرانگيز، با احساساتي عميق، شاعرانه و ملهم از ديدگاهي انسان دوستانه ناميد.

«جيمز ناتی» نويسنده، «لوكاستا ميلر» منتقد، «مايكل پرودگر» ويراستار ادبی «ساندی تلگراف»، «جان مولان» استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار و «سو پركينز» روزنامه‌نكار و كمدين، داوري امسال اين جايزه را برعهده دارند.

برنده نهايي اين جايزه 6 اكتبر معرفي مي‌شود.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com