شنبه 8 ارديبهشت 1403 05:38
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
سوق دادن صنعت چاپ به‌سوي مخاطب ‌محوري چاپ

در نشست توجيهي داوران جشنواره چاپ عنوان شد

مديركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در گردهمايي كارشناسان تعيين معيارهاي داوري نهمين جشنواره صنعت چاپ، با اشاره به جاي خالي انتخاب اثر برتر از نگاه مردم گفت: اين انتخاب، نتايج مطلوبي به همراه خواهد داشت كه مهم‌ترين آنها، وارد شدن صنعت چاپ به خانه‌هاي مردم و توجه صنعتگران به ارايه محصول چاپي با كيفيت و مناسب خواهد بود./
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، جلال ذكايي، عصر امروز در جمع كارشناسان حوزه‌هاي مختلف چاپ در سراي اهل قلم، با بيان اين مطلب افزود: علت مهجور ماندن صنعت چاپ در كشور، وجود نگاه جزيره‌اي به اين صنعت است، به گونه‌اي كه فقط عده خاصي از مردم با كاركردهاي آن آشنايي دارند.

وي ادامه داد: امروز اگر عموم مردم با چاپ و ظرفيت‌هاي آن آشنا نيستند، بايد علت‌هاي آن آسيب‌شناسي شوند و راه‌هاي آشنايي مردم با صنعت چاپ از سوي كارشناسان و دست‌اندركاران اين حوزه مورد بررسي قرار گيرند تا اين صنعت به سوي پيشرفت و جهاني شدن حركت كند.

ذكايي در ادامه، با اشاره به تاريخچه برگزاري جشنواره چاپ در كشور گفت: از نخستين دوره، جشنواره چاپ فقط در حوزه مسابقه تخصصي آثار چاپي برگزار مي‌شد، اما به مرور زمان در جشنواره ششم حوزه‌هاي جشنواره گسترش يافت و بخش‌هاي متنوعي به آن افزوده شدند.

دبير نهمين جشنواره صنعت چاپ همچنين درباره اهداف برگزاري مسابقات جشنواره چاپ توضيح داد: ارتقا بخشي و افزايش كيفيت محصولات چاپي، همچنين توجه صنعتگران حوزه چاپ و غيرچاپ به لزوم انتخاب واحدهاي چاپي مناسب و كيفيت خوب، از جمله مواردي اند كه در اين مسابقات دنبال مي‌شوند.

وي توجه به مبحث كيفيت را يكي از مهم‌ترين مقوله‌هاي صنعت چاپ معرفي كرد و افزود: كيفيت در محصولات و واحدهاي چاپي بايد به يك آرمان و هدف جدي تبديل شود و يكي از ابزارهاي اين كنترل كيفيت، برگزاري مسابقات تخصصي از اين دست است.

ذكايي، در بخش ديگر سخنان خود به موضوع محقق نشدن نظام رتبه‌بندي چاپخانه‌ها اشاره كرد و در اين باره توضيح داد: دو سال پيش اين ايده از سوي دفتر امور چاپ اعلام شد؛ اما به دليل آماده نبودن شرايط و امكانات موجود، ناچار به عقب‌نشيني شديم.

مديركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد:‌ با اجراي نظام رتبه‌بندي، مخاطبان مي‌توانند با توجه به كيفيت اثر چاپ شده، كار را به چاپخانه مورد نظر خود بسپارند و در ازاي آن هزينه كار درجه يك را نيز پرداخت كند.

وي همچنين افزود: از سوي ديگر، مشخص نبودن استانداردها، شاخص‌ها و معيارهاي حوزه چاپ، دليل ديگر اجرا نشدن نظام طبقه‌بندي در بين چاپخانه‌ها به شمار مي‌آيند.
 
پيش به سوي مشتري مداري
در بخش ديگري از اين نشست، دبير بخش مسابقات نهمين جشنواره صنعت چاپ نيز در سخناني با اشاره به تغيير رويكرد مسابقه در جشنواره هشتم، گفت: در اين جشنواره تصميم گرفتيم محصولات چاپي را مورد نقد و بررسي قرار دهيم تا سرمايه‌گذار براي انتخاب چاپخانه برتر تشويق شود.

محسن يگانه‌كاري، با اشاره به افزايش بخش واحدهاي چاپي برتر در بخش مسابقه اين دوره از جشنواره ادامه داد: در شرايط فعلي، واحدهاي چاپي و چاپخانه‌ها مي‌توانند براي توليد محصول با كيفيت و مناسب در فضايي سالم با يكديگر به رقابت بپردازند تا مشتري و خريدار بيشتري براي كارهاي خود جذب كنند.

وي با اعلام خبر راه‌اندازي دبيرخانه دايمي مسابقات تخصصي چاپ، افزود‌: اين دبيرخانه با هدف بررسي و برنامه‌ريزي مدون و اصولي و برگزاري برنامه با كمترين نواقص و مشكلات در طول سال فعاليت خواهد داشت.

يگانه، همچنين با اشاره به راه‌اندازي بخش بين‌الملل در جشنواره امسال توضيح داد: براي بررسي نمونه آثار چاپي منتشر شده و طراحان برتر، با مسوولات برگزاري مسابقه چاپ در دبي رايزني‌هايي انجام داده‌ايم كه اميدواريم تا در روزهاي آينده به ثمر بنشيند.

دبير بخش مسابقات نهمين جشنواره صنعت چاپ با بيان اينكه حدود 80 نفر از كارشناسان برتر حوزه چاپ در داوري و كارشناسي آثار رسيده با دبيرخانه همكاري دارند، گفت: اين كارشناسان از بدنه چاپ كشور، دانشگاه‌ها و افراد متخصص، بنام و كارآزموده چاپ انتخاب شده‌اند.

مدير كميته داوري مسابقات تخصصي نهمين جشنواره چاپ نيز در سخناني با اشاره به اهداف برگزاري اين مسابقات اظهار داشت: شناسايي و تشويق مجريان و دست‌اندركاران توليد محصولات چاپي برتر، ايجاد انگيزه در جوانان با ارج نهادن به متخصصان و واحدهاي موفق، همچنين معرفي توانمندي‌هاي صنايع چاپ كشور به مشتريان داخلي و خارجي، برخي از اين اهداف به شمار مي‌آيند.

رضا نورايي از جلب توجه واحدهاي چاپي به ارايه كار با كيفيت به عنوان ديگر هدف اين مسابقات نام برد و ادامه داد: شناساندن شاخص‌هاي كيفيت محصولات چاپي به توليدكنندگان و واحدهاي چاپي نيز در كنار ديگر اهداف اين مسابقه قرار دارد.

وي برگزاري مسابقات را در دو محور محصول چاپي برتر و واحد چاپي برتر معرفي كرد و گفت:‌ هريك از دست‌اندركاران توليد محصول چاپي، اعم از سفارش‌دهنده يا واحدهاي پيش از چاپ، چاپ‌ و پس از چاپ مي‌توانند در مسابقه محصول چاپي برتر حضور داشته باشند.

 همچنين براي شركت در مسابقه واحد چاپي برتر علاوه بر اين گروه ناظران چاپي نيز مي‌توانند شركت كنند.

گردهمايي كارشناسان تعيين معيارهاي داوري نهمين جشنواره صنعت چاپ، عصر امروز(سه شنبه 13 مرداد) در سراي اهل قلم برگزار شد.

www.ibna.ir


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com