چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 14:00
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
محققان کوچکترين کليد نوري را توليد کردند چاپ
محققان "آي.‌بي.‌ام" کوچک‌ترين کليد نانوفتونيکي را که تا به امروز ساخته شده است، توليد کردند.  اين ابزار مبتني بر يک ساختار موجبر اُپتيکي نوسانگر مزدوج است که امکان اتصالات اُپتيکي روي تراشه را فراهم مي‌آورد.
به گزارش روز چهارشنبه پايگاه اينترنتي فناوري نانو، اين ابزار مبتني بر يک ساختار موجبر اُپتيکي نوسانگر مزدوج است که امکان اتصالات اُپتيکي روي تراشه را فراهم مي‌آورد.
اين ابداع گام مهم ديگري در جهت ايجاد ابزارهاي فوتونيکي اَبَرفشرده و محاسبات تمام‌نوري به شمار مي رود.
بر اساس اين گزارش، "فنگنيان ژيا" يکي از اعضاي اين گروه پژوهشي در مصاحبه با پايگاه اينترنتي "nanotechweb.org" گفت، بسياري از کليدهاي امروزي هنوز هم مسير الکترون‌ها را باز و بسته مي‌کنند. وي افزود، با در نظر گرفتن تقاضاي روزافزون براي دريافت حافظه‌هايي با چگالي بالا و پردازنده‌هاي سريع، ابزارهاي فتونيکي نانومقياس آينده بايد مسير فوتون‌ها را باز و بسته کنند.
پايگاه اينترنتي فناوري نانو اعلام کرد، اين ابزار جديد از سيم‌هاي فتونيکي سيليکوني نانومقياس ساخته شده‌اند (450 در 220 نانومتر) و مبتني بر يک موجبر نوسانگر کوپل شده (CROW) هستند.
اين موجبر يک ساختار فتونيکي تناوبي است که از پنج نوسانگر مزدوج تشکيل شده است. چنين ساختاري يک شکاف فتونيکي دارد که نوري با طول موج مشخص از آن عبور کرده و نورهايي با طول موج‌هاي ديگر از آن منعکس مي‌شوند.
بر اساس اين گزارش، اين کليد نسبت به تغييرات دما تا مثبت يا منفي 15 درجه سانتي‌گراد حساسيت ندارد، زيرا ساختار CROW يک باند عبوري بزرگ و مسطح (در محدوده 350 گيگاهرتز) دارد.
بدين ترتيب تغييرات دمايي باند عبوري را تنها به ميزان کمي جابه‌جا کرده و زماني که کليد در حالت خاموش قرار دارد، سيگنال نوري دست نخورده باقي مي‌ماند.
اين عدم حساسيت به تغييرات دمايي در محيط‌هاي واقعي روي تراشه بسيار مهم خواهد بود.
اين کليد در مدت زمان کمتر از 2 نانوثانيه عمل کرده و ميزان خطاي آن کمتر از 12- 10 است.
پايگاه اينترنتي فناوري نانو به نقل از اين گروه پژوهشي اعلام کرد، يکي از کاربردهاي بالقوه اين ابزار، شبکه‌هاي نوري روي تراشه براي پردازنده‌هاي رايانه چند هسته‌اي است.
ژيا گفت مي‌توان از اين کليد براي مسيردهي سيگنال‌هاي نوري بسيار سريع ميان هسته‌ها استفاده کرد.
وي افزود، استفاده از فوتون به جاي الکترون براي ايجاد ارتباط ميان هسته‌هاي مختلف يک پردازنده رايانه‌اي، فرصت‌هاي زيادي ايجاد مي‌کند، اما چالش‌هاي زيادي را نيز شامل مي‌شود.
نتايج اين کار پژوهشي در مجله Nature Photonics منتشر شده است.

یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com