پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 10:00
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
ايران مقبره سيد جمال‌الدين اسدآبادي را ترميم مي‌كند چاپ

قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ديدار با رئيس دانشگاه كابل از تجهيز كتابخانه اين دانشگاه، چاپخانه و اتاق ايران و همچنين ترميم و بازسازي مقبره سيد جمال‌الدين اسدآبادي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، جعفر شمسيان قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به همراه "محسن پاك‌آئين " مشاور پارلماني رياست سازمان، "شفيعي شكيب " مديركل فرهنگي آسيا و اقيانوسيه و "اميني " مسئول نمايندگي سازمان درشهر مشهد، سي ام تيرماه از دانشگاه كابل بازديد و با "امين " رئيس اين دانشگاه ديدار و گفت‌وگو كردند.
در ابتداي اين ديدار، جهانشاهي رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان، افراد هيئت را معرفي و اهداف حضورشان را برشمرد.
امين رئيس دانشگاه كابل ضمن خوشامد گويي ، مطالبي در خصوص ويژگي ها وسوابق آن دانشگاه بيان كرد و ازقدمت 77 ساله اين دانشگاه ودوران دانشجويي خودياد كرد، كه وجود كتابخانه اي بزرگ با 400 جلد كتاب نفيس خطي و تعداد بسيار زيادي كتاب علمي بود كه در دوران جنگ همه آن ها از بين رفته است.
رئيس دانشگاه كابل در ادامه گفت: پس از جنگ كارها را از صفر شروع كرديم به شكلي كه هم اكنون در حوزه آموزش عالي 24 دانشگاه دولتي و 18 دانشگاه خصوصي در افغانستان فعال است.
امين افزود: دانشگاه كابل قديمي‌ترين و بزرگترين دانشگاه افغانستان محسوب مي شود و بجز رشته پزشكي ساير رشته ها در اينجا داير است.
وي تاكيد كرد: طبق قانون اساسي اسلامي افغانستان تحصيلات ابتدايي تا عالي رايگان است و متقاضيان براي ورود به تحصيلات عالي بايد در كنكور سراسري شركت نمايند.دانشگاه كابل براي برخي از دانشجويان خوابگاه اختصاص داده است و براي عده اي نيز كمك هزينه تغذيه پرداخت مي نمايد . هم اكنون كشورهاي مختلفي به ماكمك مي كنند ، بطور مثال تركيه ورزشگاه براي دانشگاه ساخته و پاكستان نيز ساختمان دانشكده هنر(علامه اقبال) را احداث نموده است.
رئيس دانشگاه كابل يادآورشد: يك چاپخانه بزرگ براي ما از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران احداث شده است كه كارهاي آن در حال اتمام است و در عين حال اتاق ايران در دانشگاه كابل تاسيس شده و همه افغان ها زحمات شما را فراموش نمي كنند .
وي تاكيد كرد: اكثر اساتيد دانشگاه ها و دانشجويان وديگر اقشار،علاقه مند به تحصيل در ايران هستند.
امين خاطرنشان كرد:در مذاكره با " رهبر " رييس دانشگاه تهران مقرر شد آن دانشگاه براي ما كتابهاي علمي و تخصصي ارسال نمايد كه موضوع از سوي رايزني فرهنگي ايران در حال پيگيري است.
شمسيان ضمن اظهار خرسندي از اين ديدار تاكيد كرد: يكي از اولويت هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ،كشور افغانستان است و ما تلاش خواهيم كرد تا نيازهاي دانشگاه كابل برآورده شود.
قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: امضاء توافق نامه بين دانشگاه تهران وكابل مي تواند به اجراي امور كمك نمايد و مي توان در همين راستا يك برنامه هفته فرهنگي در بخشهاي مختلف علمي، هنري و غيره بين دو دانشگاه برگزار شود .
شمسيان در ادامه گفت:با سفر رضا ملكي معاونت آموزش و پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به كابل ، موارد مطروحه اجرايي خواهد شد.
شمسيان در بازديد از مقبره سيد جمال الدين ، برترميم و بازسازي مقبره وي تاكيد كرد.


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

ورود و خروج
نام کاربری

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت
پــیـونــد ها
مجمع ناشران الکترونیک
کتابخانه‌ی امید ایران
کتابخانه‌ الکترونیکی ‌نسیم‌ رضوان
کتاب همراه
شرکت انتشارات ویژه نشر
کتاب کودک
خرید کتاب ارشاد
خبرگزاری کتاب ايران
خانه كتاب
جایزه ادبی ایران
پایگاه‌دریافت‌کتب‌الکترونیکی
پارس بوک
این روشنای نزدیک
آی کتاب
کتابخانه مجازی ایران
کتابخانه دانشکده پزشکی شیراز
کتابخانه الکترونیکی ویکیو
آی آی کتاب
آدینه بوک
نشر کارنگ

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com