پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 19:45
photograph momaiez
nima Chekhov
کتاب های پیشنهادی
تازه های نشر
«آدمك» چاپ

مجموعه شعر «آدمك» گزينه اشعار شهريار جعفري‌منصور

مجموعه شعر «آدمك» گزينه اشعار شهريار جعفري‌منصور توسط انتشارات «ارمغان سالمي» منتشر شد.

این کتاب شامل 21 قطعه شعر سپيد مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «آدمك» سومين مجموعه شعر اين شاعر معاصر است و اكثر اشعار گنجانده شده در اين كتاب كوتاه هستند؛ به جز سروده‌هاي «برف»، «آدمك» و «گريه».

دست‌مايه اشعار را او موضوعاتي ساده شامل مي‌شوند كه ريشه در خاطرات كودكي دارند و شاعر از بازي با اين موضوعات ساده سعي در انتقال مفاهيم ساده‌تري از زندگي مانند غم و شادي را دارد.

برخي از اين دست‌مايه‌هاي شعري شامل تعطيلي مدارس در زمستان، سرسره بازي، چهارشنبه‌سوري، سيزده‌ به‌در و غيره مي‌شود.

«خبر»، «گل ياس»، «آيينه»، «قدر»، قفس»، «سبزه»، «جمعه» و «آخر سال» عنوان برخي از قطعه اشعار گنجانده شده در اين مجموعه شعر است.

در مقدمه اين كتاب به مناسبت انتشار سومين مجموعه شعر جعفري منصور توسط انتشارات ارمغان سالمي از مدير مسول اين انتشارات محمد كاظم سالمي خواسته شده تا بر شعر اين شاعر نظري افكنده و براي آن دسته از خوانندگاني كه با شعر روايي آشنايي ندارند، اين شيوه از سرايش تشريح شود.

محمد كاظم سالمي در مقدمه كتاب آورده است: شعر «روايي» در دو كتاب پيشين اين شاعر يعني «شاپرك، سنگ، درخت» و «باز هم بي‌تابي» نمودي عيني دارد. شعر «روايي» داراي خصوصيات بارزي است كه مهم‌ترين و اساسي‌ترين آن‌را مي‌توان در مردمي بودن و قابل فهم و درك طبقات متوسط جامعه دانست. شاعر در اين‌گونه اشعار داستاني را به شكل روايت بيان مي‌كند و در پايان مخاطب با يك‌بار خواندن شعر به پيام شاعر پي مي‌برد.

سالمي با تاكيد بر دور بودن اين سبك از سرايش از پيچيدگي‌ها و تصويرسازي‌هاي مشكل و نيازمند توضيح، تشريح و بيان، خواننده را در اين‌گونه اشعار در فضاي سروده شده مي‌بيند كه با تمام وجود موضوع را درك مي‌كند.

وي ادامه داده است: شعراي روايي‌گو، آگاهانه به سراغ واژگاني مي‌روند كه در زندگي روزمره به كار مي‌رود و وظيفه شاعر به عنوان بازگو كننده چند و چون جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كند را به جا مي‌آورند.

به نوشته او: مجموعه «آدمك» سرشار از اين نكات است و شاعر آن فردي است كه وزن را در شعر خوب مي‌شناسد و در اشعارش لحاظ مي‌كند، البته اين وزن، وزن «غير عروضي» است.

مجموعه شعر «آدمك» گزينه اشعار شهريار جعفري منصور به تازگي توسط امنتشارات ارمغان سالمي و در شمارگان 1000 نسخه منتشر و روانه بازار كتاب شده است.

www.ibna.ir


یادداشت های بازدیدکنندگان
نام شما / ایمیل شما

شعر، نقد، گفتگو، گزارش
یادگاری

امید قبادی


ادامه مطلب...
بی کسی

امید قبادی


ادامه مطلب...
شبهاي بي ستاره

نسرین سعیدی


ادامه مطلب...
از دنیای کتاب های شعر
نخستین مجموعه شعر همایون عطایی

برگزیده استانی شعر فجر


ادامه مطلب...
شعر بخوانیم، اسراف نكنيم!

سروده‌هایی درباره اصلاح الگوی مصرف


ادامه مطلب...
«آدمك»

مجموعه شعر «آدمك» گزينه اشعار شهريار جعفري‌منصور


ادامه مطلب...
«گزینه اشعار قیصر امین پور» درچین

به زبان چینی و با ترجمه موهونگ یان


ادامه مطلب...

sokhangostar All Rights reserved 2007

 info@sokhangostar.com